Rafalei ponovno poskupjeli. MORH: To je zbog obuke pilota
Ukupna cijena nabave borbenih aviona u ovom trenutku iznosi 8,91 milijardi kuna, odnosno 1,18 milijardi eura, potvrđeno je Jutarnjem listu u Ministarstvu obrane. To je milijardu i pol više od francuske ponude za 12 borbenih aviona Rafale, koja je na natječaju iznosila 7,45 milijardi kuna, odnosno 990 milijuna eura, piše dnevnik.
Nakon što je prije tjedan vlada objavila šestogodišnji plan otplate nabave aviona, otkriveno je da avioni zapravo koštaju 1,15 milijardi eura. Pojašnjenje za skok ove cijene je iznos PDV-a koji se mora platiti na nabavu nove opreme i naoružanja za avione, dok se na same avione ne plaća PDV. U međuvremenu je pak otkriveno da je cjelokupni paket nabave aviona skuplji za još oko 30 milijuna eura u odnosu na ponudu od 990 milijuna eura.
U proračunskim dokumentima Ministarstva financija za razdoblje od 2021. do 2024. stoji da ćemo u prve četiri godine otplatnog plana za nabavu borbenog aviona platiti 8,3 milijarde kuna, dok se u otplatnom planu koji je objavila vlada navodi 8,08 milijardi kuna. Dakle, riječ je o povećanju od 220 milijuna kuna koje treba platiti u roku prve četiri godine otplate.
U Ministarstvu obrane navode da cijena nabave višenamjenskog borbenog aviona iznosi 999 milijuna eura. A što se tiče razlike u iznosima između odluke vlade o višegodišnjem financiranju i prijedloga financijskog plana Ministarstva financija za projekt nabave aviona, u MORH-u pojašnjavaju da se to odnosi na troškove službenih putovanja pilota i mehaničara koji će biti upućeni na obuku, adaptaciju i izgradnju infrastrukture i operativne troškove aviona kada dođu u Hrvatsku, čiji iznos uključuje i PDV.
Dakle, u MORH-u procjenjuju da će oko 220 milijuna kuna koštati hotelski smještaj, avionske karte i dnevnice pilota i mehaničara koji će biti upućeni u Francusku.
Mehaničari bi na obuku trebali krenuti krajem sljedeće godine, a piloti početkom 2023. Osim toga, tim sredstvima platit će se i izgradnja infrastrukture u bazi Pleso gdje će avioni biti smješteni, dakle izgradnja novih hangara, instalacija i adaptacija postojećih objekata.
Također će se ovim sredstvima financirati trošak korištenja prvih osam aviona koji će krajem 2023. i 2024. godine stići u Hrvatsku, donosi Jutarnji list.