Tomašević namjerava plaćati milijune da mu odvezu otpad izvan Zagreba?
Iako Grad ne navodi je li riječ o otpadu koji će tek nastati ili o onom koji se razbacao po Jakuševcu nakon dvaju odrona, za koje se još utvrđuju razlozi pa ni sanacija ne može početi, nedvojbeno je da se velike količine smeća planiraju nekamo odvesti.
U tijeku savjetovanje sa zainteresiranim poslovnim subjektima za uslugu prijevoza s vozačem podijeljenog u četiri grupe, piše tportal.hr. U prvoj, za koju se planira izdvojiti najviše 8,6 milijuna eura bez PDV-a, traži se prijevoz tegljačem s poluprikolicom volumena tovarnog prostora minimalno 80 kubnih metara. U drugoj bi se prijevoz obavljao tegljačem s kiperskom poluprikolicom volumena tovarnog prostora minimalno 50 kubnih metara, a za to je predviđeno 1,57 milijuna eura bez PDV-a.
Isti iznos planiran je i u trećoj grupi za prijevoz roll kiperom s prikolicom spremnika volumena minimalno 28 kubnih metara. U svakoj od ovih grupa predviđeno je devet udaljenosti za koje će prijevoznici morati dati ponudu, a kreću se do 49 i preko 400 kilometara.
Za četvrtu grupu predviđeno je 787,5 tisuća eura bez PDV-a, ali nije precizirano kakav se prijevoz traži. Tek je navedeno da se radi o odvozu otpada u inozemstvo. I u ovom slučaju ponuđači će morati dostaviti ponude za devet udaljenosti. U prvoj grupi za sve udaljenosti predviđen je odvoz 12.400 tona smeća, a u tri preostale u svakoj po 20.600 tona.
Utovar rasutog smeća i vaganje osigurao bi Grad na Jakuševcu. Nakon što za koji dan završi savjetovanje može se očekivati da raspiše javnu nabavu, nakon čega bi trebalo biti poznato tko je dobio posao prijevoza, piše tportal.
Bez objašnjenje javnosti zašto
Ivica Lovrić za 01 Portal je rekao kako Grad to radi iz straha da bi na Jakuševcu moglo doći do nove eksplozije.
– Oni s kojima razgovaram iz Gradske uprave i Čistoće pokušavaju reći istinu da se baš u strahu od nove eksplozije na Jakuševcu priprema varijanta da se zagrebački miješani komunalni otpad odlazi negdje izvan granica grada, rekao je Lovrić.
Skupštinski zastupnik kaže kako bi uz sve dubioze u kojim se nalazi Čistoća, a čiji gubici su već sad, kako tvrdi Lovrić, veći od prihoda, da bi je ovaj posao mogao gurnuti preko ruba. Upozorio je da Čistoća ima u zakupu nekoliko desetaka privatnih kamiona te, kako tvrdi Lovrić, da se radi o de facto tihoj puzajućoj privatizaciji zagrebačke Čistoće.
– Svako malo se uzimaju u zakup privatni kamioni. Znači pražnjenje kanti i odlaganje na Jakuševcu je briga grada, a privatnikova jedina briga je da vozi. Zar može biti idealnije? Znači privatizira se onaj dio Čistoće koji je najjednostavniji, a to je vožnja kamiona? One radnike koji prazne kante organizira Čistoća, one radnike koji rade tamo gdje će se zbrinjavati otpad, na Jakuševcu ili negdje drugo, također organizira Čistoća. Prema tome privatizira se najfiniji, najjednostavniji dio Čistoćinog posla. Čak ti privatnici ne moraju naplaćivati od građana i drugih korisnika uslugu, to isto obavlja Grad Zagreb i onda samo privatnicima plati, objašnjava Lovrić.
Svađa Zagreba i Županije
Podsjetimo, početkom godine, Tomislav Tomašević je najavljujući da Grad Zagreb kreće u izgradnju Centra za gospodarenje otpadom u Resniku te naglašavajući da odlagalište na Jakuševcu treba što prije zatvoriti, rekao da je Zagrebačkoj županiji ponuđeno da zbrine miješani komunalni otpad sljedeće četiri godine. –
– Već je sada jasno da se Jakuševec mora što prije zatvoriti. Stoga smo Zagrebačkoj županiji ponudili da preuzme miješani komunalni otpad iz Zagreba u sljedeće četiri godine, a zauzvrat bi Zagreb preuzeo cjelokupni trošak izgradnje postrojenja u Resniku i prihvatio miješani komunalni otpad iz Zagrebačke županije u novo postrojenje koje će raditi barem 30 godina, rekao je tada Tomašević.
Tomašević je tada i optužio Županiju da resornim ministarstvima i javnosti nije iznijela istine podatke o mogućim kapacitetima odlaganja otpada.
Inicijalni odgovor Zagrebačke županije je da službeni podaci nacionalnog Plana za gospodarenje otpadom Republike Hrvatske za razdoblje 2023.-2028., koji je donijela Vlada Republike Hrvatske prije samo sedam mjeseci, nisu točni. Prema podacima iz nacionalnog Plana, u toj županiji ima još oko 1,67 milijuna tona kapaciteta odlaganja, dok Zagrebačka županija tvrdi da su stvarni kapaciteti manji od desetine toga.
– Tu imamo očiti apsurd, jer ako Zagrebačka županija govori istinu, onda je nacionalni Plan besmislen dokument s netočnim podacima. Zato tražim od Zagrebačke županije, Vlade i resornog ministarstva da utvrde koji su stvarni potencijali za odlaganje miješanog komunalnog otpada u Zagrebačkoj županiji. Smatramo da je što skorije zatvaranje Jakuševca pitanje od nacionalne važnosti, zaključio je gradonačelnik Tomašević.
Na to je promptno reagirao župan Stjepan Kožić
– Na području Zagrebačke županije trenutno je aktivno pet odlagališta otpada (Andrilovec, Tarno, Beljavine, Mraclin, Novi Dvori) s ukupnim preostalim slobodnim kapacitetom od 103 tisuće tona. Ako uzmemo u obzir da je Grad Zagreb prošle godine proizveo više od 170 tisuća tona miješanog komunalnog otpada, dolazimo do činjenice da bi se svi preostali županijski kapaciteti napunili za cca šest do osam mjeseci. Dodajmo još k tome miješani komunalni otpad iz Zagrebačke županije, a riječ je o 35 tisuća tona godišnje na spomenutih pet odlagališta, dolazimo do još kraćeg roka popunjavanja svih slobodnih županijskih kapaciteta. Sa svim ovim podacima na sastancima u prosincu i siječnju gradonačelnik Tomašević je upoznat, rekao je tada Kožić.
Lokacija nepoznata
Ako se sjetimo da je Grad Zagreb bez ikakvog smislenog razloga pokušao promijeniti ugovor zbog čega je Novska odustala od izgradnje kompostane te da s obzirom na to da Zagrebačka županija nema kapacitete za odlaganje te količine otpada, pitanje gdje će Zagreb odvoziti otpad i tko će taj posao odraditi te naravno i zašto zagrebačka javnost nije upoznata s tom mogućnosti s obzirom na to da će je to koštati milijune eura proračunskog novca.