Uspostavlja se kompleksan IT sustav

U Samoboru predstavljen projekt ”Unaprjeđenje sustava korištenja prava osoba s invaliditetom u području mobilnosti”

Projekt je financiran u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti
Početna konferencija

Projektom “Unaprjeđenje sustava korištenja prava osoba s invaliditetom na području mobilnosti” uspostavlja se kompleksan IT sustav, a ovaj projekt predstavlja iznimno važan iskorak prema uređenju, digitalizaciji i pojednostavljenju procesa dodjele povlastica osobama s invaliditetom u području prometa. Sustav će biti povezan sa svim potrebnim registrima unutar državne infrastrukture, a implementacija jedinstvenog IT sustava pridonijet će smanjenju administracije u postupku dodjele prava osobama s invaliditetom i njihovo jednostavnije korištenje.

Značajke projekta predstavljene su na početnoj konferenciji u prostoru dvorane POP UP Kina u Samoboru. Korisnik projekta je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, a Agencija za komercijalnu djelatnost partner.
Novi sustav koji je obuhvatio šest prava i sve kriterije za njihovu dodjelu sukladno važećem zakonodavstvu, kao i izdavanje novih javnih isprava; Europske i Nacionalne iskaznice za osobe s invaliditetom te Europske parkirališne karte za osobe s invaliditetom predstavili su Darko Akrap i Ivana Norac-Kevo članovi AKD-ovog projektnog tima MOSI. ‘

-Novi IT sustav je temelj za izdavanje isprava po službenoj dužnosti u skladu s kriterijima iz zakona i osnovom podataka iz Registara koji su dio Državne informacijske infrastrukture i zato nije potrebno obilaziti šaltere, već će korisnicima stići na adresu prebivališta. Važeći dokumenti, rješenja te parkirališne karte vrijede do 15. svibnja 2024. Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom, kojom se ostvaruje pravo parkiranja diljem EU na posebno označenim mjestima sa simbolom pristupačnosti također će biti poslana korisnicima na adresu prebivališta u Republici Hrvatskoj- istaknula je Norac-Kevo, dodajući kako je novi sustav eliminirao potrebu za podnošenjem zahtjeva prilikom prvog izdavanja.

-Hrvatska je prva država članica EU koja uvodi Europsku iskaznicu za osobe s invaliditetom izvan pilot projekta. Zakon propisuje moguću dodjelu povlastica u četiri područja – željezničkom i pomorskom putničkom prijevozu, pri korištenju autocesta i uporabi javnih cesta. Svi koji steknu prava na Nacionalnu iskaznicu automatski dobivaju i Europsku iskaznicu, koja im omogućuje jednak pristup pogodnostima u svim državama članicama EU. Ove pogodnosti obuhvaćaju turizam, kulturu (poput muzeja, kazališta i koncerata) i sport. AKD razvija suvremena i inovativna IT rješenja na mnogim područjima, a nalazi se i na listi pružatelja usluga povjerenja Europske komisije te je ponosan partner ovog projekta usmjerenog prema osobama s invaliditetom- napomenuo je Akrap.

Tomislav Benjak, pomoćnik ravnatelja Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo, naglasio je kako je jedan od temelja ovog projekta postojanje Registra osoba s invaliditetom koji se u skladu sa zakonom vodi u HZJZ-u.

-Za dodjelu prava sukladno zakonodavnom okviru, a time i za izdavanje svih navedenih javnih isprava osobama koje zadovoljavaju kriterije potrebni su potpuni podaci u Registru osoba s invaliditetom. Zato je važno da osobe s invaliditetom provjere svoj status upisa u Registar na način da na adresu [email protected] pošalju OIB i ime i prezime osobe za koju se traži kontrola- pojasnio je Benjak.

Pojavi li se potreba za korekcijama podataka (npr. po pitanju ukupnog oštećenja, oštećenja donjih ekstremiteta, oštećenja vida ili sluha), na istu e-adresu potrebno je poslati rješenje/nalaz koji dokazuje da je prisutan neki drugi postotak oštećenja organizma i/ili donjih ekstremiteta ili neka druga razina funkcionalnog oštećenja. Korisnik može i sam obaviti kontrolu upisa u Registar putem sustava e-građani, na poveznici , a za tu kontrolu potrebno je imati jednu od vjerodajnica kojom se osigurava siguran pristup potvrdi upisa u Registar, dodao je Benjak. Unutar potvrde postoji samo zapis o ukupnom tjelesnom oštećenju ili funkcionalnom oštećenju. Prava iz područja mobilnosti dodjeljuju se i sukladno specifičnim oštećenjima (vezano uz donje ekstremitete, oštećenja vida i/ili sluha…) pa je navedeno potrebno provjeriti putem e-adrese [email protected].

-Mnoge osobe s invaliditetom su i ranije imale pravo na određene pogodnosti, no zbog izuzetno složenih birokratskih procedura, mnogi od njih nisu uspjeli ostvariti svoja prava. Komplikacije u postupcima i procedurama često su bile prepreka. Sada će, međutim, oni koji prema postojećoj dokumentaciji imaju pravo na povlastice, te povlastice automatski ostvariti putem iskaznica dostavljenih na njihove kućne adrese- poručila je Mira Pekeč Knežević, zamjenica pravobraniteljice za osobe s invaliditetom.

Viktor Jozić, predsjednik Udruge osoba s invaliditetom Sinergija, pozdravio je donošenje novog Zakona o povlasticama u prometu i novi sustav izdavanja iskaznica za osobe s invaliditetom. ‘

-Posebno nam je važno što se prvo izdavanje iskaznica odvija po službenoj dužnosti, tako da osobe s invaliditetom neće morati obilaziti šaltere različitih institucija, kako bi pribavili odgovarajuće javne isprave. Vjerujemo kako će Europska i Nacionalna iskaznica za osobe s invaliditetom, kao i Europska parkirališna karta, poboljšati mobilnost i uključivost osoba s invaliditetom u cjelokupni život zajednice’- poručio je Jozić.

 

Događanja
Samobor