Ukidanje cestarine

Ivana Posavec Krivec ponovno pokrenula inicijativu za ukidanje cestarine u Zagrebačkoj županiji

Prijedlog je upućen ministru Butkoviću
Ivani?-Grad: U sudaru kamiona i automobila na autocesti poginule dvije osobe Sanjin Strukic/PIXSELL

Ivana Posavec Krivec saborska zastupnica iz redova Socijaldemokrata ponovno je pokrenula inicijativu za ukidanje naplate cestarine za područje Zagrebačke županije, a svoj prijedlog uputila je potpredsjedniku Vlade Republike Hrvatske i ministru mora, prometa i infrastrukture kojeg prenosimo u cijelosti.

„Poštovani potpredsjedniče Vlade Republike Hrvatske i ministre Butković,

višestruko ste kroz medije najavili uvođenje novog, beskontaktnog sustava naplate cestarine do kraja 2024. godine, za koji je Republika Hrvatska iz EU, kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti, osigurala oko 66 milijuna eura bespovratnih sredstava za implementaciju sustava. Kako saznajemo, novi sustav naplate cestarine trebao bi smanjiti troškove u Hrvatskim autocestama, ubrzati i olakšati prometovanja građanima te privući dodatni promet i korisnike na naše autoceste. Pozdravljam Vaše navode da uvođenje novog sustava neće izazvati nikakva nova povećanja cijene za krajnje korisnike, ali i apeliram da upravo uvođenje novog sustava naplate bude i poticaj da učinite korak više, odnosno ukinete naplatu cestarine za područje Zagrebačke županije, regionalne jedinice koja je gospodarski i prometno povezana s Gradom Zagrebom, u kojem joj je i administrativno središte.

Grad Ivanić-Grad i Općina Križ (A3) na istoku i Grad Jastrebarsko te prometni čvor Zdenčina (Al), koji omogućava ulaz i izlaz vozilima za južni kraj županije, točnije za potrebe Klinča Sela, Donje Zdenčine i Pisarovine jedine su jedinice lokalne samouprave na području Zagrebačke županije kojima se naplaćuje cestarina, čime su mještani i gospodarstvo u podređenom položaju u odnosu na ostale žitelje prstena oko glavnog grada. To je svakako i jedan od razloga da sam još davne 2011. godine, a prije premještanja čvora lvanja Reka, pokrenula inicijativu za pomicanje naplate na vanjske granice Zagrebačke županije. Ta inicijativa (u prilogu) kasnije je bila podloga za nove aktivnosti svih jedinica lokalne samouprave koje leže na trasi autoceste Al Zagreb -Rijeka i trasi A3 Zagreb- Lipovac, kao i Zagrebačke županije. Stanovnici navedenih područja prikupili su gotovo 10.000 potpisa za ukidanje naplate cestarine. Kao zastupnica u Hrvatskom saboru, na ovu temu sam vam 5. studenog 2020. godine postavila zastupničko pitanje (u prilogu), ali i razgovarala s Vama u Ministarstvu. Svaki puta, u Vašem odgovoru stajala je daje „Odluka Vlade o naplati naknade (cestarine), za uporabu autocesta ili pojedinih cestovnih objekata na državnim cestama (,,Narodne novine”,broj 39/09), kojom je sveobuhvatno regulirano uvođenje naplate cestarine određujući da se cestarina naplaćuje na autocestama za koje je projektom predviđena izgradnja sustava za naplatu cestarine”.

Kao što ste najavili, novi sustav će ukloniti sve naplatne kućice i naplata cestarine će se obavljati beskontaktno, putem ENC uređaja ili očitavanjem tablica. Nositelj projekta su Hrvatske autoceste, koje bi uskoro trebale postaviti projektni zadatak i raspisati natječaj za tvrtku koja će isporučiti, ugraditi te pustiti u pogon novi sustav. Nakon dugogodišnjeg bavljenja ovom tematikom, smatram da će primjenom novog sustava naplate cestarine biti stečeni uvjeti da se prostor Zagrebačke županije, na kojem se križaju najznačajniji prometni pravci, bude izuzet od naplate cestarine za autocestu A 1 i A3.

S obzirom na to da je riječ o vrlo složenom i nadasve skupom sustavu, proces bi prema procjenama stručnjaka mogao trajati oko godinu dana, što ukazuje daje upravo pravi trenutak za ponovno razmatanje ove inicijative.

Podsjetit ću da je autocesta Al, neslužbeno zvana Dalmatina, Croatica, Jadransko-jonska, Autocesta kralja Tomislava, najdulja hrvatska autocesta i povezuje glavni Grad Zagreb s Karlovcem, Gospićem, Zadrom, Šibenikom, Splitom, Pločama i konačno Pelješkim mostom s krajnjim jugom Hrvatske, odnosno Rijekom na zapadu.

Autocesta A3 je druga autocesta po duljini u Republici Hrvatskoj. Vodi od Bregane preko Zagreba i Slavonskog Broda, tj. Posavine do Lipovca na granici s Republikom Srbijom, danas Schengenskom granicom EU.

Veliki broj stanovnika Zagrebačke županije, posebno onih iz Općina Križ i Općina Klinča Sela, Donje Zdenčine i Pisarovine (Zdenčina), te gradova Ivanić-Grad i Jastrebarsko primoran je putovati na posao izvan svog mjesta prebivališta, ponajviše u Grad Zagreb, administrativno sjedište Zagrebačke županije. Osoba koja svakodnevno putuje u Zagreb troši značajna sredstva za cestarinu po osobnom automobilu (minimalno 100 eura). Nažalost, na navedenom prostoru izuzetno su loše željezničke pruge što onemogućava jednostavno, brzo, sigurno i točno prometovanje vlakova,javnih autobusnih linija gotovo ni nema. Dakle uz prometni, financijski, javlja se i sigurnosni problem. Koriste se loši alternativni putevi po lokalnim cestama čime se dovodi u opasnost vlastiti život kao i život drugih sudionika u prometu.

Visoka cestarina na navedenim naplatnim postajama ima izravne implikacije i na gospodarski razvoj JLS jer značajno povećava trošak poslovanja što odbija potencijalne investitore, unatoč odličnoj prometnoj poziciji i infrastrukturi poduzetničkih zona.

Poštovani potpredsjedniče Vlade i ministre Butkoviću, ovo je samo mali dio argumenata kojim želim ovu inicijativu približiti Vašoj pažnji. Pozivam Vas da okupite čelnike zainteresiranih jedinica lokalnih samouprava, župana Zagrebačke županije, predstavnike građanskih inicijativa i sve nas saborske zastupnike s područja Zagrebačke županije da zajednički prezentiramo svu dobrobit koju stanovništvo i gospodarstvo Grada Zagreba i Zagrebačke županije, ali i područje cijele središnje Hrvatske može imati od ukidanja naplate cestarine za autoceste na području Zagrebačke županije.“

Aktualno
Hrvatska
Zagrebačka županija