Gasi se INmusic?

Šesnaesto izdanje sigurno se neće moći održati bez strateškog partnerstva s Gradom Zagrebom i povećanog sufinanciranja sukladno praksama drugih europskih gradova
inmusic Zoe Šarlija/PIXSELL

Organizator INmusica Zoran Marić najavio je moguće gašenje najvećeg festivala u Hrvatskoj ustvrdivši da se 16. izdanje sigurno neće moći održati bez strateškog partnerstva s Gradom Zagrebom i povećanog sufinanciranja sukladno praksama drugih europskih gradova.

– Mogu sigurno reći da se festival sljedeće godine neće održati, a hoće li ga biti, ovisi o volji Grada Zagreba i zagrebačkoj Turističkoj zajednici (TZGZ) za omogućavanjem istih preduvjeta rada koje drugi gradovi u Europi omogućavaju svojim festivalima usporedivima s INmusicom, rekao je Marić u razgovoru za Hinu.

Ustvrdio je da sadašnja financijska potpora grada i gradskog TZ-a jednostavno nije dostatna da se festival nastavi održavati.

Nakon višegodišnjeg “neadekvatnog tretmana INmusic festivala” i nakon dvije godine pandemije, kaže Marić, došlo je vrijeme da nova gradska uprava ispravi nepravdu.

Iako ih ne smatra odgovornima za takvo stanje, smatra da je sada hitno vrijeme da pokažu političku volju i želju da festival nastavi sa životom te prihvate njihov argumentirani prijedlog strateškog partnerstva.

Partnerstvo ponuđeno u ožujku, grad još bez jasnog odgovora

S organizatorom festivala o neizvjesnosti njegovog daljnjeg održavanja Hina je, uz završne taktove koncerta benda Kasabian, razgovarala posljednjeg dana INmusica koji se na Jarun vratio nakon dvije godine pauze zbog korone.

Za desetke tisuća, što domaće što strane publike koja je tih dana okupirala Jarun i grad, festival je donio velika imena svjetske autorske glazbe.

Marić otkriva kako su s prijedlogom strateškog partnerstva pred gradsku vlast došli još u ožujku ove godine i gradu ga predstavili – zbog međunarodne utakmice s drugim festivalima koji uživaju strateška partnerstva – kao neophodan uvjet daljnjeg održavanja festivala.

Međutim, do danas, nakon dva održana sastanaka, organizacija INmusica nije dobila jasan odgovor na svoj prijedlog.

Iz grada Zagreba ni Hini nisu direktno odgovorili jesu li spremni biti strateški partneri festivala i prihvatiti prijedlog organizatora.

Istaknuli su tek da će “nastaviti podržavati festival u sljedećim godinama” prepoznajući ga kao važan pop-kulturni fenomen koji pozicionira Zagreb na pop-kulturnu mapu Europe na najbolji mogući način i jednu od tri manifestacije zbog koje turisti ciljano dolaze u Zagreb. To organizatori vide kao veliku promjenu u odnosu na bivšu gradsku upravu koja značaj INmusica nije priznavala.

Grad: Turistička zajednica obvezala se podržati festival s istim, ako ne i većim iznosom

Prema podacima iz grada, ove je godine festival od gradskih ustanova dobio 2,4 milijuna kuna potpore, što u novcu, što u oslobađanju od plaćanja najma za prostor festivala.

Od jeseni najavljuju još jedan izvor financiranja – gradski natječaj na koji se, kažu u gradu, organizatori INmusica također mogu javiti.

Dodaju i da je zagrebačka Turistička zajednica organizatorima festivala “sročila pismo namjere o strateškom partnerstvu” u kojemu se obvezala podržati festival u nadolazećim godinama u iznosu istovjetnom ovogodišnjem, a, u skladu s mogućnostima koje ovise o turističkim kretanjima, i u većem.

No, taj novac festivalu nije dovoljan. Marić problematizira iznos te ističe da se tu ne radi o 2,4 milijuna kuna, već o čistih 1,6 milijuna kuna gradske potpore koje festival zapravo dobije, kada se oduzme PDV i procijenjena vrijednost najma jarunskih otoka.

– To pokriva oko 10 posto troškova realizacije festivala koji su uvjerljivo najniži u Europi za ovakav program, i s tom razinom potpore festival međunarodne relevantnosti kao što je INmusic više se ne može održavati, nastavlja Marić.

Marić: INmusicu ide daleko najmanje gradskog novca u odnosu na druge manifestacije

Osim usporedbe s drugim sličnim festivalima u Europi – od Mad Cool festivala u Madridu, Primavere u Barceloni, pariškog Rock en Seine festivala, Sziget festivala u Budimpešti, Exita u Novom Sadu do Øya u Oslu, uz koje gradovi stoje kao strateški partneri, kaže da niti u usporedbi sa zagrebačkim manifestacijama ne dobiva dovoljno.

– INmusic prima daleko najmanji iznos gradske financijske potpore u usporedbi s manifestacijama koje prema ocjeni Grada uz INmusic jedino dovode ciljano turiste u Zagreb, tvrdi Marić.

Navodi primjere Adventa i Festivala svjetla kojima se gradskim novcem financira 100 posto troškova realizacije festivala, a iznosi potpore su nekoliko puta veći nego INmusicu iako ne sudjeluju u međunarodnoj utakmici, tvrdi Marić.

Grad je u odgovoru na upit također istaknuo kako se treba “pronaći balans između komercijalnog i sponzoriranog dijela festivala”, s obzirom na to da se za festival prodaju ulaznice, a postoje i sponzori i zakupci prostora.

Marić ističe da bi upravo taj balans trebao biti ono što je postao europski standard: a to je 70 posto vlastitih sredstava i 30 posto javnog sufinanciranja ukupnih troškova realizacije festivala.

Tu je, osim toga, i infrastrukturna podrška posjetiteljima, koja je ove godine itekako izostala jer ZET kao gradska firma nije osigurao niti dosadašnju liniju autobusa koja je posjetitelje trebala dovesti do ulaza na festival niti je bilo pojačanih noćnih linija, niti parkinga za bicikle. To nije prošlo bez kritika domaćih i stranih posjetitelja na društvenim mrežama.

– S duge strane, primjerice Pariz ili Madrid preusmjeravaju svoju podzemnu željeznicu za vrijeme tamošnjih festivala, uspoređuje Marić.

Dodaje da u prijedlogu partnerstva ne stoji samo potreba za sigurnim financiranjem, nego i prijedlog da se u gradu obilježi održavanje velikog međunarodnog događaja, da se u centru grada vikend prije i poslije održavaju dodatni koncerti i sadržaji kojim bi se produžio boravak turista u Zagrebu koje festival dovede u grad itd.

Gosti festivala ostave između 5 i 10 milijuna eura lokalnoj zajednici

Napominje da prema konzervativnoj procjeni, svaki posjetitelj festivala potroši oko 100 eura dnevno, što znači da je lokalnoj zajednici, festival generira između 5 i 10 milijuna eura zarade ako se gleda da festivalski posjetitelji ostaju u gradu više dana.

Marić dodaje i da je INmusic najjeftiniji festival u Europi, s cijenama ulaznica koje su dva do tri puta jeftinije u odnosu na usporedive festivale, jer je prilagođen kupovnoj moći domaće publike, što dovoljno govori o društvenoj odgovornosti samog festivala.

Zbog toga se nada da će uskoro pronaći zajedničko rješenje s gradom, ali i ne odustaje od tvrdnje da, ako potpora ostane na 10 posto troškova festivala, on više neće postojati.

– Očekujemo i nadamo se da ćemo se vrlo brzo naći na sastanku s novom gradskom upravom kako bi kroz dijalog došli do zajedničkog rješenja, kaže Marić.

– Međunarodni kontekst djelovanja INmusic festivala ne ostavlja puno vremena jer najveće svjetske agencije počinju zaključivati turneje najatraktivnijih izvođača u Europi i već neko vrijeme iščekuju povratno očitovanje INmusica.

Piše: Dubravka Grubišić

Grad Zagreb
Hrvatska
Izbor urednika