Neželjena nuspojava

Očekivali ste ugodniju vožnju? Sve više putnika osjeća mučninu u ovim automobilima

Regenerativno kočenje, nedostatak buke i vibracija zbunjuju mozak i narušavaju osjećaj ravnoteže
cars-6381364_960_720 Pixabay

Električni automobili poznati su po tišoj, uglađenijoj i mirnijoj vožnji, što vozačima često pruža opuštenije iskustvo. Međutim, dok vozač uživa u tišini i brzom odzivu motora, putnici – osobito oni na stražnjim sjedalima – sve se češće žale na mučninu tijekom vožnje.

Brojne objave na društvenim mrežama pokazuju da to nije slučajnost, već česta pojava s jasnim znanstvenim objašnjenjem, prenosi N1.

Regenerativno kočenje i manjak vibracija

Znanstvenici koji su razgovarali za britanski Guardian potvrđuju da je osjetljivost na mučninu u električnim vozilima stvarna. Jedan od glavnih razloga je regenerativno kočenje, kod kojeg vozilo usporava čim vozač otpusti papučicu gasa. Ovaj je efekt posebno izražen kod tzv. vožnje „jednom pedalom”, kada se kočnica gotovo i ne koristi, već vozač samo popušta „gas”.

Takvo postupno, ali dugotrajno kočenje bitno se razlikuje od impulzivnijeg kočenja u klasičnim automobilima s motorima s unutarnjim izgaranjem, što dovodi do nesklada između osjećaja kretanja i ravnoteže u mozgu.

Električni automobili razvijaju puni okretni moment čak i pri niskim brzinama, što znači da mogu naglo ubrzati bez tipičnih zvučnih i mehaničkih signala koji se inače očekuju. Bez buke motora i vibracija, mozgu je teže registrirati promjene brzine, što izaziva zbunjenost u percepciji kretanja – upravo to jedan je od glavnih pokretača mučnine tijekom vožnje.

Nedostatak osjetilnih informacija

Kako je objasnio William Emond, doktorand koji proučava mučninu tijekom vožnje, naše tijelo i mozak oslanjaju se na prethodna iskustva – zvukove, vibracije i druge znakove kretanja – kako bi predvidjeli smjer i brzinu. Budući da električna vozila te informacije ublažavaju ili potpuno uklanjaju, mozak gubi orijentaciju, što može uzrokovati osjećaj mučnine, čak i kada je sama vožnja ugodna i predvidljiva.

Neki stručnjaci predlažu da bi proizvođači električnih vozila mogli smanjiti mučninu putnika uvođenjem vizualnih signala – poput ambijentalne rasvjete koja bi najavljivala kočenje ili promjenu brzine. Na taj bi način mozak dobivao dodatne podražaje koji bi pomogli u stabilizaciji osjećaja kretanja.

Ako ste među onima kojima je češće muka u električnim automobilima, pokušajte uključiti „eco” način vožnje – on obično omogućuje postupnije ubrzavanje i manje agresivne reakcije na komande vozača. Također, vozači koji prelaze s klasičnih automobila trebaju naučiti nježnije rukovati pedalama – kako tijekom ubrzavanja, tako i tijekom kočenja.

Električni automobili možda predstavljaju budućnost mobilnosti, ali za putnike čija se osjetila još nisu prilagodila novim uvjetima, to može biti izazov koji tijelo osjeća mnogo fizički intenzivnije nego tehnološki.

Auto - Moto
Hrvatska