VLAST JE SLAST

Od ‘borbe protiv rastrošnosti’ do luksuza: Pogledajte što sad nabavlja Grad Zagreb!

Samo mjesec dana prije lokalnih izbora, Grad Zagreb raspisao je čak dvije javne nabave za najam vozila, ukupne vrijednosti preko 3,5 milijuna eura – što je gotovo pet puta više nego što je Grad za istu svrhu potrošio u veljači 2021. godine
tomislav tomašević Marin Tironi/PIXSELL

Naime, tada je Grad Zagreb objavio natječaj za najam 151 vozila na godinu dana, procijenjene vrijednosti 4,5 milijuna kuna, odnosno oko 600 tisuća eura. Taj je natječaj izazvao burne reakcije tadašnje oporbe, posebno platforme Možemo! i njenog lidera Tomislava Tomaševića, koji su prozivali gradske vlasti zbog rastrošnosti i nabave luksuznih automobila u jeku ekonomske krize.

Danas, kada Možemo! upravlja Gradom Zagrebom, situacija je potpuno drugačija – barem kada je riječ o iznosima. U travnju 2025., Grad raspisuje dvije javne nabave:

Najam osobnih i dostavnih vozila, u vrijednosti od 2.062.615 eura

Najam osobnih vozila za gradska upravna tijela, u vrijednosti od 1.500.000 eura

Ukupno, riječ je o javnoj potrošnji od preko 3,56 milijuna eura, ili gotovo 27 milijuna kuna, za vozila koja će koristiti zaposlenici gradske uprave, razni redari, vijećnici i službenici.

Usporedbe radi, 2021. godine Grad je nabavljao 77 vozila niže klase (Volkswagen Polo, Renault Clio, Opel Corsa), 52 vozila donje srednje klase (Golf, Astra, Focus…), 6 limuzina srednje klase (Passat, Insignia…), 1 luksuzniji automobil (Audi A4, BMW 3…), 1 Multivan, 1 dostavni kombi, 10 električnih vozila i 3 dostavna vozila. Svi ti automobili nabavljani su za 600 tisuća eura godišnje. Danas, cijena raste na gotovo šest puta veći iznos, iako specifikacije novih vozila – koje su u objavljenim natječajima vrlo slične prethodnim – ne opravdavaju toliku razliku u cijeni.

Prema informacijama iz 2021., vozila su koristili zaposlenici komunalnog i prometnog redarstva, vijeća gradskih četvrti, Gradske skupštine, kao i službe zadužene za terenski rad. Danas, prema objavljenim uvjetima nabave, ista struktura korisnika ostaje – ali trošak za građane vrtoglavo raste.

Zagrebačka vlast je napravila puni krug

Posebnu sumnju izaziva i tajming natječaja – oba su objavljena u travnju, mjesec dana prije lokalnih izbora. Riječ je o milijunskim ugovorima koji se potpisuju dok su političke karte još na stolu, što otvara prostor za ozbiljna pitanja o političkoj odgovornosti i motivima.

I dok Grad u oba natječaja naglašava “uključenost ekoloških aspekata” u tehničke specifikacije, ne navodi se konkretno koliko će vozila biti električna ni kakve će biti kvote „zelenih“ vozila u odnosu na standardne automobile s dizelskim motorom. S obzirom na prethodnu nabavu u kojoj je bilo 10 električnih vozila, javnost s pravom može postaviti pitanje: je li održivost samo paravan za još jednu skupu vožnju o trošku građana?

Zaključno, u četiri godine, od političke hajke protiv “rastrošnosti” do tihog višestrukog povećanja troškova za najam vozila, zagrebačka vlast je napravila puni krug. I to bez suvislog obrazloženja, bez javne rasprave – i baš uoči izbora.

Ostaje pitanje: je li ovo servis za građane – ili servis za gradske vozače?

Upit s nizom pitanja o ovoj javnoj nabavi poslali smo Gradu Zagrebu, no do zaključenja teksta nismo primili nikakav odgovor.

Aktualno
Grad Zagreb