Željezničku nesreću kod Novske skrivio poginuli strojovođa putničkog vlaka
Istragom koju su proveli tužiteljstvo i policija utvrđeno je da je željezničku nesreću, koja se dogodila 9. rujna 2022. kod mjesta Rajić, skrivio strojovođa putničkog vlaka koji je prošao kroz dva crvena signala te se zabio u teretni vlak pri čemu je poginuo on i još dvije osobe.
Tijekom kriminalističkog istraživanja, kojeg su proveli sisačko Županijsko državno odvjetništvo (ŽDO) i Policijska uprava sisačko-moslavačka, prikupljeni su svi raspoloživi podaci, snimke i potrebna dokumentacija, priopćilo je u četvrtak sisačko tužiteljstvo.
Strojovođa putničkog vlaka prošao kroz dva crvena signala
Tužiteljstvo naglašava da je na temelju svih prikupljenih podataka i dokaza, kao i rezultata neovisnog vještačenja utvrđeno da je strojovođa putničkog vlaka nakon izlaska iz kolodvora Okučani prošao pored tri prostorna signala. Pritom je pored prvog prošao na signalni znak “slobodno”, dok je neosporno utvrđeno da je pored sljedeća dva prošao bez zaustavljanja na upaljeni crveni signalni znak “stoj”. Uz to, strojovođa je izbjegao automatsko zaustavljanje vlaka djelovanjem”autostop” uređaja koji se aktivira kod prolaska na crveni signalni znak jer je namjerno ručno aktivirao prekidač “vožnje po nalogu”. Takvo postupanje strojovođe, ističe tužiteljstvo, bilo je u uzročnoj vezi s nastalim posljedicama.
Dodaju da je takvim postupanjem ostvario zakonska obilježja kaznenog djela ugrožavanja posebnih vrsta prometa iz Kaznenog zakona. Tijekom izvida analizirani su i svi prikupljeni podaci i dokazi radi ocjene jesu li strojovođa teretnog vlaka broj 41200, prometnik vlakova kolodvora Okučani i centralni prometnik vlakova kolodvora Novska prekršili odredbe propisa i internih akata kojima su propisani radni postupci.
U odnosu na pogovor u javnosti da je strojovođa teretnog vlaka zaustavio vlak u Rajiću radi nedopuštenog prihvata odnosno silaska migranata s vlaka, ti navodi su provjereni i u cijelosti otklonjeni kao netočni, ističe tužiteljstvo.
Strojovođa teretnog vlaka i prometnici nisu prekršili propise
Analizom rezultata istraživanja utvrđeno je da strojovođa teretnog vlaka nije prekršio Pravilnik o načinu i uvjetima za sigurno odvijanje i upravljanje željezničkim prometom, budući da je tijekom vožnje došlo do smetnji koje su potvrđene zapisom registrirajućeg uređaja vlaka. Strojovođa je pritom slijedio sigurnosnu proceduru koja uključuje zaustavljanje vlaka radi utvrđivanja razloga smetnji koje bi mogle ugroziti daljnju vožnju vlaka i obavljao nužne provjere.
Tužiteljstvo navodi da od zaustavljanja teretnog vlaka nije protekao 15-minutni rok nakon kojeg je strojovođa teretnog vlaka bio u obvezi posebno obavijestiti prometnike vlakova o kvaru ili drugom razlogu zaustavljanja vlaka. Nadodaje i da je zaustavljanje vlaka uredno registrirala automatska signalizacija, a neosporno su dva prostorna signala za nadolazeći putnički vlak pokazala crveni signal “stoj” koje je vlakovođa putničkog vlaka bio dužan poštovati i zaustaviti vlak.
Iz analize rezultata istraživanja proizlazi i da prometnici vlakova u kolodvoru Okučani i kolodvoru Novska svojim postupanjem nisu prekršili odredbe pravilnika, poslovnog reda kolodvora ni drugih propisa i internih akata.
Sisački ŽDO je priopćio da je obiteljima poginulih dostavljena pisana obavijest o utvrđenim uzrocima željezničke nesreće i uputom o njihovim pravima.
Sindikat strojovođa Hrvatske ustvrdio je, suprotno tvrdnjama HŽ-a, da je za željezničku nesreće u kojoj su poginule tri osobe, a njih 11 je ozlijeđeno, kriva neispravna i nefunkcionalna signalizacija između kolodvora Okučani i Novska.