Renato Petek: Advent mora biti transparentan, javan i jednak za sve
Prema podacima, 2024. godine, tri godine nakon afere Advent i smrti Milana Bandića, zagrebački Advent ponovno otvara pitanje transparentnosti: tko dobiva lokacije, kućice, subvencije i prema kojim kriterijima, pita Renato Petek u novoj javnoj objavi koja upozorava da se ključni obrasci nisu promijenili.
Poziv na objavu svih podataka
Renato Petek uputio je otvoreni poziv Gradu Zagrebu i Turističkoj zajednici da hitno objave potpune podatke o dodjeli adventskih lokacija, broju i tipu kućica, njihovim bojama, vrstama djelatnosti te iznosima subvencija.
– Grad Zagreb i Turistička zajednica moraju objaviti tko je dobio adventske lokacije, koliko kućica, koje boje i za koje djelatnosti te kome su dodijeljene subvencije – poručio je Renato Petek.
Upozorio je da će, ako to ne učine gradske institucije, isto morati učiniti mediji ili političari, kao u vrijeme afere Advent.
Iste tvrtke kao u vrijeme afere
Poziv se temelji na podacima koje je Petek pratio unatrag nekoliko godina.
– Prema podacima iz 2024., tri godine od Bandićeve smrti, na najvećim lokacijama Adventa i dalje se pojavljuju iste tvrtke koje su dominirale i za vrijeme afere – upozorio je Petek.
Posebno je istaknuo problem boja adventskih kućica, koje prema njegovim navodima nisu usklađene s pravilnikom koji je potpisao sam gradonačelnik.
Boja kućice određuje njenu djelatnost, a time i financijski potencijal.
– Boja kućice određuje njezinu djelatnost, a način na koji Grad propisuje kategorije izravno određuje tko smije raditi što – i tko zarađuje – istaknuo je Petek.
Dodao je da je Grad dužan objaviti sve podatke, a ako to ne učini, istraživanje treba provesti medijska i politička scena.
Što treba istražiti
Petek smatra da je nužno provjeriti nekoliko ključnih pitanja: tko su dobitnici adventskih lokacija i kućica za 2025., po kojim kriterijima, postoje li poveznice s akterima afere Advent, imaju li veze s ljudima bliskima aktualnoj vlasti te kako Turistička zajednica dijeli subvencije.
– Što se uistinu promijenilo u odnosu na Bandićevo vrijeme — a što nije? – pita Petek.
Iako su uvedeni natječaji, sufinanciranje i odlučivanje preko povjerenstva, Petek tvrdi da je ključni mehanizam raspodjele prostora ostao isti.
Čitave lokacije – trgovi, parkovi, ulice – i dalje se daju jednom organizatoru ili zajednici ponuditelja, koji potom samostalno upravljaju kućicama, ponudom i programom, što je u suprotnosti s obećanjima o pravednijem Adventu.
Različita pravila za različite lokacije
Petek upozorava da sadašnji model omogućuje organizatorima da biraju žele li kućice za prodaju poklona ili samo ugostiteljske objekte, što stvara nejednake uvjete.
– Europski trg i Cesarčeva imaju strogo propisanih 25 posto kućica za poklone, dok na Trgu bana Jelačića, Štrosu ili Kvatriću mogu biti isključivo ugostiteljski objekti – naveo je Petek.
Takva razlika, tvrdi, otvara prostor za pogodovanja i manipulacije te nije u skladu s javnim interesom.
Zašto je važna potpuna transparentnost
Prema Peteku, trenutni model omogućuje prikrivanje financijskih tokova, netransparentne vlasničke veze i kontinuitet prethodnih interesnih mreža.
– Advent je manifestacija koja je godinama bila zloupotrebljavana i zato traži maksimalnu transparentnost – poručio je Petek.
U završnoj poruci istaknuo je da građani i poduzetnici imaju pravo znati tko dobiva javni prostor, pod kojim uvjetima i u čijem interesu.