SVE ISTO, SAMO NJEGA NEMA

Renato Petek: Advent mora biti transparentan, javan i jednak za sve

Renato Petek traži potpuni popis svih dobitnika adventskih lokacija i kućica te upozorava da se, tri godine nakon afere Advent, na ključnim punktovima i dalje pojavljuju iste tvrtke
Zagreb: Otvorene su prve kućice Adventa Patrik Macek/PIXSELL

Prema podacima, 2024. godine, tri godine nakon afere Advent i smrti Milana Bandića, zagrebački Advent ponovno otvara pitanje transparentnosti: tko dobiva lokacije, kućice, subvencije i prema kojim kriterijima, pita Renato Petek u novoj javnoj objavi koja upozorava da se ključni obrasci nisu promijenili.

Poziv na objavu svih podataka

Renato Petek uputio je otvoreni poziv Gradu Zagrebu i Turističkoj zajednici da hitno objave potpune podatke o dodjeli adventskih lokacija, broju i tipu kućica, njihovim bojama, vrstama djelatnosti te iznosima subvencija.

– Grad Zagreb i Turistička zajednica moraju objaviti tko je dobio adventske lokacije, koliko kućica, koje boje i za koje djelatnosti te kome su dodijeljene subvencije – poručio je Renato Petek.

Upozorio je da će, ako to ne učine gradske institucije, isto morati učiniti mediji ili političari, kao u vrijeme afere Advent.

Iste tvrtke kao u vrijeme afere

Poziv se temelji na podacima koje je Petek pratio unatrag nekoliko godina.

– Prema podacima iz 2024., tri godine od Bandićeve smrti, na najvećim lokacijama Adventa i dalje se pojavljuju iste tvrtke koje su dominirale i za vrijeme afere – upozorio je Petek.

Posebno je istaknuo problem boja adventskih kućica, koje prema njegovim navodima nisu usklađene s pravilnikom koji je potpisao sam gradonačelnik.

Boja kućice određuje njenu djelatnost, a time i financijski potencijal.

– Boja kućice određuje njezinu djelatnost, a način na koji Grad propisuje kategorije izravno određuje tko smije raditi što – i tko zarađuje – istaknuo je Petek.

Dodao je da je Grad dužan objaviti sve podatke, a ako to ne učini, istraživanje treba provesti medijska i politička scena.

Što treba istražiti

Petek smatra da je nužno provjeriti nekoliko ključnih pitanja: tko su dobitnici adventskih lokacija i kućica za 2025., po kojim kriterijima, postoje li poveznice s akterima afere Advent, imaju li veze s ljudima bliskima aktualnoj vlasti te kako Turistička zajednica dijeli subvencije.

– Što se uistinu promijenilo u odnosu na Bandićevo vrijeme — a što nije? – pita Petek.

Iako su uvedeni natječaji, sufinanciranje i odlučivanje preko povjerenstva, Petek tvrdi da je ključni mehanizam raspodjele prostora ostao isti.

Čitave lokacije – trgovi, parkovi, ulice – i dalje se daju jednom organizatoru ili zajednici ponuditelja, koji potom samostalno upravljaju kućicama, ponudom i programom, što je u suprotnosti s obećanjima o pravednijem Adventu.

Različita pravila za različite lokacije

Petek upozorava da sadašnji model omogućuje organizatorima da biraju žele li kućice za prodaju poklona ili samo ugostiteljske objekte, što stvara nejednake uvjete.

– Europski trg i Cesarčeva imaju strogo propisanih 25 posto kućica za poklone, dok na Trgu bana Jelačića, Štrosu ili Kvatriću mogu biti isključivo ugostiteljski objekti – naveo je Petek.

Takva razlika, tvrdi, otvara prostor za pogodovanja i manipulacije te nije u skladu s javnim interesom.

Zašto je važna potpuna transparentnost

Prema Peteku, trenutni model omogućuje prikrivanje financijskih tokova, netransparentne vlasničke veze i kontinuitet prethodnih interesnih mreža.

– Advent je manifestacija koja je godinama bila zloupotrebljavana i zato traži maksimalnu transparentnost – poručio je Petek.

U završnoj poruci istaknuo je da građani i poduzetnici imaju pravo znati tko dobiva javni prostor, pod kojim uvjetima i u čijem interesu.

advent 2025
Advent Zagreb
Adventske kućice
grad zagreb
Renato Petek
Subvencije
Transparentnost
Turistička zajednica grada Zagreba