Ukrajina stvara vojsku kibernetičkih stručnjaka
Tijekom ruske invazije na Ukrajinu usporedo s konvencionalnim ratovanjem odvija se i bitka u online prostoru, bilo da se radi o kibernetičkim napadima ili bitkama informacijama na društvenim mrežama, piše Večernji list, ističući da Ukrajina stvara vojsku kibernetičkih stručnjaka.
Kibernetički napadi sve su učestaliji, počeli su uoči fizičke invazije Rusije, traju neprekidno i vjerojatno će odvijati i nakon oružanog sukoba. A u subotu je Ukrajina, točnije Mihail Fjodorov, potpredsjednik države, putem Twittera pozvao sve da se uključe u kibernetički rat. Pri tom je stavio i poveznicu na Telegram na kojem je popis 31 cilja u Rusiji.
– Bit će zadataka za sve. Nastavljamo se boriti na cyber fronti. Prvi zadatak je na kanalu za digitalne stručnjake, stoji u Twitter objavi Fjodorova.
Telegram kanal naveo je web-stranice velikih ruskih tvrtki i državnih organizacija, među kojima su bili energetski div Gazprom, drugi po veličini ruski proizvođač nafte Lukoil, tri banke i nekoliko vladinih web-stranica. Inače, hakerska skupina Anonymous već se uključila u cyber ratovanje, a posljednje su objavili da su onesposobili web-stranicu čečenske vlade 12 sati nakon što je regija koja je saveznik Rusije rekla da šalje vojnike u Ukrajinu.
Kremlin.ru, službena online stranica Kremlja i ureda ruskog predsjednika Vladimira Putina, isključena je u subotu u očiglednom takozvanom DDoS napadu, izvijestio je Reuters. Kad je riječ o društvenim mrežama, putem platformi kao što su Twitter, Facebook, You Tube i TikTok… plasiraju se slike rata i stanja na terenu.
Osim autentičnih snimki, očekivano, društvene mreže poligon su za plasiranje dezinformacija i lažnih videouradaka, te su svi upogonili dodatne snage za provjeru i praćenje objava, a Facebook je osnovao i Operativni centar za specijalne operacije.
U nastojanju da s jedne strane omoguće Ukrajincima mogućnost interne komunikacije, Rusima necenzurirane informacije iz svijeta te da se istodobno pridruže sankcijama, tehnotvrtke imaju dvojaku ulogu te su tako i reagirale. Najprije Twitter, potom Facebook, a zatim i Google, ograničili su mogućnost oglašavanja ruskim tvrtkama i medijima u online svijetu. Facebook i Google na svojim su platformama Rusima onemogućili monetizaciju i objavu oglasa kao dio sankcija.
Elon Musk, koji podržava ukrajinske napore, osposobio je svoju satelitsku internetsku vezu Starlink iznad Ukrajine, ne bi li onima koji imaju problema s internetskim vezama omogućio da ostanu povezani sa svijetom informacija, piše novinarka Večernjeg lista Tanja Ivančić.