Stiže i njegov posljednji dan, provozajte se zadnji put u legendarnom Biku: Evo na kojim linijama vozi za kraj

To će se dogoditi u nedjelju, 15. lipnja. Time završava jedno od najdužih razdoblja kontinuirane eksploatacije iste generacije tramvajskih vozila u povijesti zagrebačkog javnog prijevoza.
Do petka, 13. lipnja, prometovat će na linijama 2 i 12, dok će u subotu, 14. lipnja, prevoziti putnike na liniji 11, a u nedjelju, 15. lipnja, posljednji put zaustavljati se na stanicama linije 9.

Goran Stanzl/PIXSELL
Simbol modernizacije i napretka
Proizvedeni između 1973. i 1975. godine u slavonskobrodskoj tvornici Đuro Đaković, “Bikovi” su prvi put pušteni u promet 25. siječnja 1974. godine i od tada su bili prisutni na gotovo svim tramvajskim linijama, a posebno su ostale u sjećanju trodijelne kompozicije na linijama 11 i 12 u kojima se prevozilo do čak 300 putnika.
Posljednjih desetljeća njihova je primjena bila ograničena gotovo isključivo na liniju 2, gdje su se pokazali kao optimalan kompromis, objavio je danas ZET.

Luka Stanzl/PIXSELL
Uvođenje TMK201 predstavljalo je važan tehnološki iskorak za ZET i bio je simbol modernizacije i napretka. Oslonjeni na talijanske tramvaje Ansaldo Breda, TMK201 je bio prvi zagrebački tramvaj s okretnim postoljima, opremljen pneumatskim sustavom s klipnim kompresorom koji opskrbljuje zrakom sustav vrata, pomoćne kočnice i zračne sirene.
Izgled mu je bio skroman, uloga golema
– Iako je iz današnje perspektive njegov izgled skroman, uloga mu je bila golema. Za putnike je bio udobniji, prostraniji i pouzdaniji od svojih prethodnika, a njegov prepoznatljiv zvuk je desetljećima bio ‘zvuk grada’, kažu iz ZET-a.
Prije pola stoljeća “Bikovi” su bili tramvaji budućnosti, ali su danas zahtjevi puno veći. Zbog konstrukcijskih ograničenja – visoki pod, uska prednja vrata, nedostatak klime, ograničena ventilacija – ova vozila više ne zadovoljavaju visoke standarde suvremenog javnog prijevoza, iako su u pogledu mehaničke pouzdanosti i dalje bila ocijenjena vrlo visokim ocjenama.

Luka Stanzl/PIXSELL
Možda nisu bili najtiši, ni najbrži, ali su bili naši
Odluka o povlačenju TMK201 s prikolicama TP1 donesena je u sklopu procesa modernizacije voznog parka, koji uključuje nabavu niskopodnih tramvaja nove generacije. – Zadnji radni dani “Bikova” donijet će emotivno zatvaranje jednog poglavlja, najavljuje ZET.
Ipak, ovo neće biti potpuni oproštaj jer će, u svrhu očuvanja industrijsko-tehničke baštine, jedna kompozicija biti obnovljena i zadržana kao dio povijesnog fonda ZET-a te će povremeno biti uključivana u promet na muzejskoj liniji 21.
– Bikovi možda nisu bili najtiši, najbrži, ni najudobniji tramvaji – ali su bili naši. Zbogom stari prijatelji i hvala vam na više od pola stoljeća vjerne službe!”, poručili su iz ZET-a.