Ne dajte se prevariti

Ovo su trikovi kojima nas trgovci tjeraju na trošenje

Potrošnja je postala neizostavni dio naših života, a prodavači i oglašivači to vrlo dobro znaju
Šibenik: Sezonska sniženja u trgovinama Dusko Jaramaz/PIXSELL

U današnjem društvu, potrošnja je postala neizostavni dio naših života, a prodavači i oglašivači to vrlo dobro znaju. Kojim trikovima se služe kako bi nas natjerali na što veću potrošnju, otkrio je dr.sc. Zvonimir Galić, profesor na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, piše HRT.

Prodavači i oglašivači jako dobro znaju našu psihologiju.

– Oni koriste sve trikove da vas natjeraju na potrošnju. Mi ih ne znamo prepoznati, jedino što možemo ponuditi kao struka su alati da shvatite kako vas uvlače u potrošnju i pokušate to zaustaviti, istaknuo je Galić.

Jedan od prvih trikova koji primjećujemo kada uđemo u trgovinu je ambijent.

– Kad ulazite u dućan, svjetlo je prigušenije, a tu je i poseban miris, sve kako bi što duže ostali u trgovini, kaže.

Galić objašnjava da se ljudska psihologija ponaša prema banalnoj zakonitosti: “što dulje vrijeme provodite u prodajnom prostoru, to više novca trošite”.

– Trgovine, bilo da su fizičke ili online, oblikovane su tako da vas maksimalno zadrže unutra, objasnio je.

U toj atmosferi dolazi do impulzivnog i spontanog trošenja. Galić navodi primjer supermarketa:

– U svim supermarketima kruh, mlijeko i pivo nalaze se na dnu dućana. Kada idete po kruh i mlijeko, morate proći cijeli dućan, i tada se događaju dvije stvari. Prvo, spontana kupnja – dok prolazite do kruha, primijetite kavu koju niste planirali kupiti. Drugo, impulzivna kupnja – kupite nešto što vam zapravo ne treba.

Naša samokontrola u ovim situacijama slabi ili se potrošila.

– Kad uđete u šoping centar i dođete do kraja, već ste donijeli puno odluka, i često se dogodi da kažete ‘daj ovo’. To je jače od nas. Oni znaju te trikove, objašnjava Galić.

Dr. Galić također savjetuje da se usredotočimo na temeljne trikove koji nam mogu pomoći u donošenju boljih financijskih odluka.

– Kod većih financijskih odluka uvijek prespavajte, jer se pokazuje da je odluka kvalitetnija kada ju donosite nakon nekoliko razmišljanja, dodaje.

Hrvatska
Zanimljivosti