NA DANAŠNJI DAN: Prva željeznička pruga u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je danas približno 3.000 kilometara željezničke pruge, no datiranje prve željezničke pruge nije odviše precizno
kotoriba-ppuh

Naime, najčešće se navodi kako je prva pruga na području Hrvatske bila je ona koja je spajala Sisak i Zidani most, kasnije i Zagreb, koja je puštena u promet 1862. godine.

No, povijesna je istina da je prva pruga na hrvatskom teritoriju, koji tada administrativno nije pripadao Hrvatskoj, bila ona koja je povezivala Budimpeštu (Mađarska) i Pragersko, danas u Sloveniji, otvorena dvije godine ranije – 24. travnja 1860. godine. Ta je pruga bila pod mađarskom upravom, no činjenica je da se kroz danas hrvatske krajeve pružala puna 42 kilometra. Kotoriba i Čakovec su prva hrvatska mjesta koja su željezničke kolodvore.

Smještena na sjevernoj periferiji Hrvatske u funkciji povezivanja jugozapadne Mađarske s bečko-tršćanskom prugom, ta je pruga odražavala mađarske gospodarske interese. Uostalom, kao i sama željeznica u Autro-Ugarskoj. Za Hrvate, koji su tada bili u ugarskoj interesnoj sferi, pitanje uporabe nacionalnog jezika bilo je prvorazredno političko pitanje. Na željeznicama je službeni jezik bio mađarski: od svih zaposlenika na željeznicama u županijama Hrvatske 1903. godine, 65,27% su bili etnički Mađari, a 42,37% svih zaposlenika željeznice u tim županijama nije uopće vladalo hrvatskim jezikom.

Hrvatska je trenutačno na početku velikog posla u obnovi željezničke infrastrukture. U obnovu i izgradnju željezničke infrastrukture do 2030. godine biti uloženo oko 3,5 milijarde eura.

Hrvatska
Zanimljivosti