POLITIČKI ANALITIČAR

Mijić o kampanji za predsjednika RH: Primorčeva kampanja kao da je iz ’99. Pozicije većine izazivača potpuno su nejasne

Predsjedničkih kandidata na desnici ne nedostaje. Uz tri već odavno poznata, Mariju Selak Raspudić, Dragana Primorca i Tomislava Jonjića, govori se će Most u utrku poslati sinjskog gradonačelnika i saborskog zastupnika Miru Bulja, a svog kandidata mogla bi imati i stranka koja će se uskoro osnovati oko Marija Radića. No, pitanje je tko bi od tih pet kandidata desnice mogao ući u drugi krug i zaprijetiti Zoranu Milanoviću
Zagreb: Predstavljanje knjige Atomski marketing autora Marijana Palića Igor Kralj/PIXSELLr

Na izborima za predsjednika 2019. godine Miroslav Škoro je dobio 24,45 posto glasova tek nešto sitno manje od Kolinde Grabar Kitarović koja je potom izgubila od Milanovića u drugom krugu. Mnogi su tada upozoravali da bi Milanović teško u drugom krugu pobijedio da je od samog početka desnica bila ujedinjena.

Hoće li desnica uzeti glasove Primorcu?

Slična situacija događa se i na ovim izborima. Dragan Primorac po anketama vodi te se postavlja pitanje hoće li mu drugi kandidati desnice uzeti glasove.

Photo: Dino Stanin/PIXSELL

– Ti kandidati otkinut će nešto malo glasova i Zoranu Milanoviću i tako ga onemogućiti, vrlo vjerojatno, da pobijedi u prvom krugu. Ali, da, zagužvalo se na desnom spektru. Ako bude drugog kruga po meni je sasvim izvjesno da će u njega ući Dragan Primorac, jer od drugih kandidata, oni koji imaju potencijala, nemaju ozbiljnu kampanju, niti je očito planiraju imati, a pitanje je imaju li i ikakvu terensku infrastrukturu, rekao je za 01 Portal politički analitičar Mate Mijić.

Dodaje da drugima onima koji nemaju ni potencijala njima ništa ne može pomoći, jer jednostavno nisu dopadljivi, ni široko prepoznatljivi kandidati.

Primorčeva kampanja kao da je iz ’99

S obzirom na to da je Dragan Primorac ušao u kampanju s nekoliko izjava koje su izazvale podsmjeh i čuđenje, postavlja se pitanje hoće li, ako ne uspije ući u drugi krug, HDZ podržati ikoga u utrci za Pantovčak.

– Primorčeva je kampanja kao iz ’99. Postavljena je HDZ-ovski uopćeno: poznajem jako puno ljudi po svijetu, puno sam ruku stisnuo i bitno nam je žrtvovati se za Domovinu. To je HDZ-ovski narativ iz ’99 godine koji apsolutno danas ne prolazi, ali HDZ je jedina stranka koja ima ozbiljnu infrastrukturu i ako je stranka otvoreno stala iza kandidata pa makar i s figom u džepu, on će dobiti minimalno 25 posto. I ako bude drugog kruga smatram da će to biti Zoran Milanović protiv Dragana Primorca jer su ovi ostali ili alibi kandidati ili su tu isključivo radi svoje samopromocije, kaže Mijić i dodaje da ne vidi drugu kampanju koja bi da bi dala ozbiljan rezultat.

Kampanje nema na vidiku

Na komentar da unatoč tome što će izbori biti relativno brzo, još uvijek nema neke veće kampanje na vidiku, eventualno “šetuckanje” Zorana Milanovića koji kao predsjednik obilazi Hrvatsku uz kakvo prigodno fotografiranje s građanima na manifestacijama.

– To šetuckanje po Hrvatskoj od ovih svih izazivača radi isključivo Dragan Primorac, što nam govori da ovi drugi planiraju dati nekoliko intervjua do izbora. Možda kakvo sučeljavanje i to je za njih kampanja. Nemamo još uvijek digitalne kampanje, nemamo terenske kampanje, nemamo apsolutno nikakvih artikuliranijih programa za sada, osim onoga što je Tomislav Jonjić predstavio, ali zapravo većina njih nije. Tako da, kad sve zbrojimo i oduzmemo, složio bih se s tim zaključkom da je kampanja mrtva, rekao je Mijić.

Dodaje da ne bi rekao da je kampanja “dogovorno mrtva”, ali da mu izgleda da je “programirano” mrtva.

Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

– Postoji velika šansa da dobar dio ozbiljnih ljudi u HDZ u smatra se Milanovića ne može pobijediti i da se stranka ne treba previše vezati uz tu gubitničku kampanju. S druge strane, Milanoviću paše da sve prolazi u revijalnom tonu, tako da ne bih rekao da postoji dogovor, ali obostranog interesa u mrtvoj kampanji ima, kaže Mijić.

U ovome trenutku ne vidi se koji je smjer bilo koje od tih kampanja

S obzirom na to da u nemogućnosti odlazaka na teren, odnosno nedostatku medijskog prostora, mnogi kandidati posežu za društvenim mrežama kao alatu za vođenje kampanje. Mijića smo upitali kako to da nema aktivnosti na društvenim mrežama.

– Komunikacija na društvenim mrežama trenutno je dosta neinventivna i u smislu formata i u smislu sadržaja. Najgore je to što se u ovome trenutku ne vidi koji je smjer bilo koje od tih kampanja. Strateške postavke praktički ne postoje. Mi znamo što Zoran Milanović zastupa i način na koji on to radi, kakav je on predsjednik i kako surađuje s vladom. Pozicije Zorana Milanovića poprilično su jasne. Pozicije velike većine izazivača potpuno su nejasne, čak i u tom temeljnom smislu odnosa s Vladom ako pobijede na izborima. O nekoj viziji hrvatskog društva i države ne treba ni govoriti. Tu jednostavno nema konzistentne, jasne politike niti poruka da mi znamo što ti ljudi ustvari zastupaju i kome se prvenstveno obraćaju. Mislim da dio tih kandidata uopće ne zna koja je njihova osnovna target skupina, nego je to općologija i to vrlo nemaštovita, kaže Mijić.

Dodaje da zato i smatra da Primorac koliko god imao lošu kampanju i ne bio naročito popularan kandidat, jedini ima nekakve šanse ući u drugi krug jer barem dobar dio HDZ ove infrastrukture će ipak za njega odraditi posao.

Hrvatska
Politika