NEMA POLITIKE BEZ IDEOLOGIJE

Lokalni izbori bez ideologije? Ne nasjedajte na tu priču

Premda kandidati tvrde da lokalni problemi nemaju veze s velikim političkim idejama, stvarnost je potpuno drugačija. Svaka odluka o vrtiću, parku ili javnoj rasvjeti zapravo je odraz vrijednosnih stavova i političkih prioriteta
izbori glasačka kutija Duško Jaramaz/PIXSELL

U jeku svake lokalne kampanje, gradonačelnički i načelnički kandidati, bez obzira na pripadnost, kao papige ponavljaju mantru: “Ovo su komunalni izbori, ovdje nema mjesta ideologiji.” Na prvu, tvrdnja zvuči primamljivo. Tko normalan ne bi želio uredne ceste, bolji vrtić, više zelenih površina i manje korupcije? Ali, ako zagrebemo ispod površine, vidjet ćemo da je ta priča o “neideološkoj” lokalnoj politici — prazna ljuštura.

Komunalni problemi, ideološki odgovori

Postavimo jednostavno pitanje: Tko odlučuje o tome gdje će niknuti nova škola? Hoće li se ulagati više u javne ustanove ili će se omogućiti privatnicima da profitiraju na račun građana? Tko ima prioritet u socijalnim programima — siromašne obitelji ili razvojni lobiji? Svaka ta odluka, iako se krije iza naizgled neutralnih komunalnih riječi, zapravo odražava temeljne vrijednosti i politička uvjerenja.

Primjeri? Zagreb pod Tomislavom Tomaševićem jasno gura “zelene politike” i “jačanje javnih službi”. Split s Ivicom Puljkom provodi liberalno-tehnokratski model upravljanja. Rijeka pod SDP-om desetljećima favorizira kulturne i socijalne projekte, dok su mnoga manja mjesta pod HDZ-om sklona drugačijem tipu redistribucije moći i novca. Svugdje, uvijek i iznova — politika.

Ideologija u asfaltu i rasvjeti

U čemu je onda trik? Zašto kandidati inzistiraju na apolitičnosti?

Odgovor je jednostavan: žele izbjeći podjele i doprijeti do šire baze birača. Kada si “samo za bolji asfalt”, privlačiš i lijeve i desne. Kad pričaš o “poboljšanju usluga”, nitko ti ne broji krvna zrnca ni ne preispituje tvoje korijene. “Svi za cestu, svi za vrtić” — univerzalna formula.

Ali čak i taj asfalt je ideološki. Hoćeš li popločiti trg da bude pješačka zona (kao Zagreb) ili ćeš ga prepustiti automobilima i terasama (kao mnoge male općine)? Hoćeš li širiti vrtiće kao javnu službu, ili uvoditi vaučere za privatne igraonice? Sve je to – politika.

Što biramo na lokalnim izborima?

Biramo, dakle, mnogo više od onog što se vidi na letcima i plakatima. Biramo vrijednosti. Biramo pogled na svijet. Biramo kakva će naša zajednica biti — solidarna ili kompetitivna, zelena ili betonska, otvorena ili zatvorena.

Zato, kad vam sljedeći put netko kaže: “Ovo nisu ideološki izbori, ovo su izbori za bolji asfalt”, samo se blago nasmijte. I dobro proučite kakve ceste vode kamo.

Hrvatska
Pogled iznad brkova