NE ZNA ŠTO SE ČEKALO

Lokalni izbori oživjeli ideju integriranog prijevoza; Jerković: O tome govorimo godinama

Lokalni izbori u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji potakli su pitanje Integriranog prijevoza putnika. Jedan od razloga je smanjenje prometnog pritiska na Grad Zagreb i brže i učinkovitije povezivanje grada s gradovima zagrebačkog prstena
Panorama Zagreba snimljena s nebodera u Strojarskoj Slavko Midzor/PIXSELL

Integrirani prijevoz putnika (IPP) predstavlja sustav u kojem su različiti oblici javnog prijevoza, poput vlakova, autobusa i tramvaja, objedinjeni u jedinstvenu mrežu unutar određene regije. Ovaj sustav omogućuje korištenje jedinstvene karte za sve linije javnog prijevoza na tom području, uz usklađene vozne redove koji olakšavaju brzo i učinkovito presjedanje između različitih prijevoznih sredstava. Kralježnicu sustava često čine tračnički sustavi (vlakovi, tramvaji) zbog svojih ekoloških, energetskih i infrastrukturnih prednosti.

Ideja nastala 1990- ih godina

Ideja o uspostavi integriranog prijevoza na širem zagrebačkom području datira još od početka 1990-ih godina. Tada je formirana radna skupina sastavljena od predstavnika Grada Zagreba, HŽ-a i ZET-a koja je proučavala primjenu IPP-a u europskim gradovima poput Beča, Münchena, Frankfurta i Züricha. Kao rezultat tih aktivnosti, 2008. godine dovršena je studija koja je analizirala postojeću organizaciju javnog prijevoza te ocijenila mogućnost i opravdanost primjene IPP-a na području Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko-zagorske županije. Studija je zaključila da je model IPP-a primjenjiv, opravdan i preporučljiv za implementaciju na tom području.

Robert Anic/PIXSELL

Godine 2012. potpisan je sporazum o integriranom prijevozu između Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko-zagorske županije, s ciljem uspostave jedinstvene tarife i integracije različitih oblika prijevoza. Ovaj sporazum predviđao je formiranje zajedničke karte koja bi omogućila putnicima, primjerice iz mjesta poput Mača, da s jednom kartom stignu do središta Zagreba bez dodatnih komplikacija. Također, cilj je bio da jedinstvena karta bude do 50 % jeftinija za korisnike.

U sklopu ovih nastojanja, uvedene su zajedničke karte ZET-HŽPP koje se mogu kupiti na prodajnim mjestima ZET-a. Ove karte omogućuju povoljnije cijene prijevoza i usklađenije vozne redove, uz nove vlakove koji doprinose kvaliteti usluge.

Unatoč svemu još uvijek u razvoju

Unatoč ovim koracima, potpuna integracija prijevoza na zagrebačkom području još uvijek je u procesu razvoja. Ključni izazovi uključuju potrebu za daljnjom suradnjom svih sudionika, unapređenje infrastrukture i prilagodbu postojećih sustava novoj organizaciji IPP-a. Primjeri iz drugih europskih gradova pokazuju da je za uspješnu implementaciju integriranog prijevoza nužno definirati problem, izraditi statističko-dokumentacijsku osnovu, predvidjeti potražnju prijevoza te izgraditi model temeljen na podacima, uz nužnu suradnju svih sudionika.

U predizbornom programu platforme Možemo!, čiji je Tomislav Tomašević član, istaknuta je potreba za uvođenjem jedinstvene karte za sve oblike javnog prijevoza u Zagrebu, uključujući tramvaje, autobuse i željeznicu. Također, planira se usklađivanje voznih redova, optimizacija linija te uvođenje aplikacije za kupnju karata i planiranje ruta. Suradnja s HŽ Putničkim prijevozom i HŽ Infrastrukturom predviđa bolju iskorištenost željezničke infrastrukture kroz izgradnju novih stajališta, primjerice u Svetoj Klari, na Aveniji Dubrovnik kod Trnskog i na okretištu Savski most, te uspostavu dodatne željezničke linije sjever–jug iz Velike Gorice koristeći postojeću istočnu željezničku trasu kroz Žitnjak.

Igor Kralj/PIXSELL”n

Suradnju unazadio Tomašević

No unatoč tomu integracija putničkog prijevoza dotakla je svoje dno kada je početkom 2022. godine, upravo Tomislav Tomašević naglo i bez prostora za pregovore odlučio prekinuti subvencioniranje ZET-ovih linija koje su prometovale iz Zagreba prema Velikoj Gorici, Zaprešiću, Samoboru i drugim dijelovima Zagrebačke županije.

Glavni razlog bio je taj što se subvencija za linije koje prometuju izvan Zagreba financirala iz proračuna Grada Zagreba, a ne Zagrebačke županije ili samih gradova i općina u županiji. Gradonačelnik Tomašević istaknuo je da Zagreb više ne može snositi troškove prijevoza za stanovnike drugih gradova i županija.

Velika Gorica, kao najveći grad pogođen ovom odlukom, bila je prisiljena organizirati vlastiti sustav javnog prijevoza putem privatnih prijevoznika. Mnogi građani izrazili su nezadovoljstvo jer su se morali prilagoditi novim prijevoznicima, a u nekim slučajevima došlo je do smanjenja broja linija i povećanja cijena. Zagrebačka županija i pogođeni gradovi tvrdili su da je odluka donesena bez dovoljno pregovora i alternative za stanovnike. U Samoboru, Zaprešiću i drugim gradovima također su uvedeni novi prijevoznici, ali prijelaz je bio izazovan zbog promjena u voznim redovima i tarifnom sustavu.

Gradonačelnik Tomašević izjavio je tada da Zagreb ne može više financirati uslugu prijevoza izvan svojih granica, pogotovo s obzirom na financijske probleme ZET-a i dugove koje je naslijedio od prethodnih uprava. Naglasio je da bi Zagrebačka županija i pogođeni gradovi sami trebali financirati javni prijevoz za svoje stanovnike, kao što je to slučaj u drugim županijama.

Odluka o ukidanju ZET-ovih linija u zagrebačkom prstenu bila je kontroverzna i izazvala je puno reakcija. S jedne strane, financijski argument Grada Zagreba ima smisla, ali s druge strane, iznenadna promjena izazvala je probleme za građane koji su se oslanjali na ZET-ove linije.

Možemo Zagreb je naš spajanje gradski prostor sumnja

Robert Anic/PIXSELL

Zmajlović: Zagrebačka županija i Grad Zagreb moraju funkcionirati kao integrirani sustav

No, SDP-ov kandidat za župana Zagrebačke županije koji se kandidira uz potporu stranke Možemo!, Mihael Zmajlović, sad ističe jaku želju za uspostavom integriranog prijevoza putnika. Zmajlović je na predstavljanju kandidature rekao da njegov program uključuje integrirani javni prijevoz s jedinstvenom kartom za vlakove, autobuse i tramvaje

– Zagrebačka županija i Grad Zagreb moraju funkcionirati kao integrirani sustav, a ne kao odvojeni entiteti – poručio je Zmajlović iako je upravo njegov koalicijski partner prekinuo suradnju sa susjednom Zagrebačkom županijom po tom pitanju.

O integriranom putničkom prijevozu nedavno je u Podcastu 01 Portala govorio i Fokusov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika Vedran Jerković. Podsjetio je i na postojanje tvrtke koja se zove Integrirani promet zagrebačkog prstena koju su osnovali Grad Zagreb, Zagrebačka županija i Krapinsko zagorska županija a čiji je cilj bio priprema i realizacija projekata vezanih uz uspostavljanje novog integriranog modela organizacije prijevoza putnika i upravljanje istim na području osnivača, Grada Zagreba, Zagrebačke županije i Krapinsko–zagorske županije.

Jerković: Govorimo o tome četiri godine

– Ideja je bila dobra da se uvede taj način karte integriranog prijevoza, da vi kupite kartu, ne znam u Krapini da se možete voziti do koje god točke želite doći u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji, da spomenutu kartu možete koristiti i za ZET i nekog drugog lokalnog autobusnog prijevoznika. Kad je gospodin Tomašević došao na vlast 2021. sve je stalo – kaže Jerković.

Kaže da su mnogi načelnici i gradonačelnici u okolnim županijama zvali Tomaševića da se po tom pitanju nešto pokrene no da se on nekima, poput gradonačelnici Samobora, godinama ne javlja.

– Ta tvrtka 90 posto svog budžeta troši samo za zaposlene s 0 rezultata – rekao je Jerković u Podcastu 01 Portala.

Za 01 Portal rekao je da se Fokus već četiri godine zalaže da Zagreb postane nositelj integriranog prijevoza sa Zagrebačkom županijom.

– Zagreb svakodnevno bilježi ogroman priljev vozila – više od 50.000 automobila ulazi u grad, stvarajući nepodnošljive gužve na glavnim prometnicama i ulazima u grad te dodatno opterećujući parkirne zone. Javni prijevoz trenutačno nije dovoljno učinkovit da bi bio održiva alternativa, što dodatno otežava svakodnevni život građana – objašnjava Jerković.

Dodaje da će u suradnji s budućim županom Gabrijelom Deakom, raditi na uspostavi bolje prometne povezanosti, osiguranju parkirališnih punktova te uvođenju integrirane karte za javni prijevoz.

– Time ćemo omogućiti brži, jednostavniji i povoljniji prijevoz za građane, smanjiti prometne gužve te poboljšati kvalitetu života u cijeloj regiji – kaže nam Jerković.

Dodaje i da će ova inicijativa donijeti višestruke korist.

– Rasterećenje prometa u Zagrebu, manju potrošnju goriva i emisije štetnih plinova, bolju mobilnost stanovništva te poticanje održivog razvoja. Integrirani javni prijevoz mora postati prioritet kako bismo osigurali funkcionalan i moderan prometni sustav koji odgovara potrebama građana – zaključuje na kraju Vedran Jerković.

I dalje samo želja na papiru

Uvođenje integriranog prijevoza na zagrebačkom području ima za cilj povećati učinkovitost i dostupnost javnog prijevoza, smanjiti zagađenje okoliša te poboljšati kvalitetu života građana kroz bolju povezanost različitih dijelova grada i okolnih regija. Iako se radilo na pronalasku novih rješenja, pitanje integriranog prijevoza između Zagreba i susjednih gradova ostaje otvoreno i još uvijek nije u potpunosti riješeno.

Aktualno
Grad Zagreb
Izbor urednika
Zagrebačka županija