Oporbeni političari tvrde da bi gradski prijevoz mogao biti besplatan

Od 1. lipnja 2024. godine, svi građani Zagreba stariji od 65 godina imaju pravo na besplatan prijevoz ZET-om. Za ostvarivanje ovog prava potrebno je izvaditi besplatan ZET pokaz, što je moguće od 15. travnja 2024. godine.
Nadalje, od travnja 2025. godine, pravo na besplatan javni prijevoz prošireno je na sve mlađe od 18 godina, uključujući učenike osnovnih i srednjih škola te djecu do sedam godina koja dosad nisu plaćala kartu. Ova mjera obuhvaća oko 120 tisuća građana Zagreba.
Zastupnica Dogan: ZET bi trebao biti besplatan za sve
Gradska zastupnica Dina Dogan tvrdi da bi zagrebački javni prijevoznik trebao u potpunosti ukinuti naplatu karata.
– Radila sam procjenu i predložila gradonačelniku Tomislavu Tomaševiću i direktoru ZET-a da gradski prijevoz bude besplatan jer su trenutačni troškovi održavanja aparata za poništavanje karata, samo printanje karata i kontrola naplate veći od cjelokupnog prihoda od prodaje karata – izjavila je Dogan. Dodala je da bi ZET mogao funkcionirati i bez prihoda od prodaje karata, s obzirom na to da se najvećim dijelom financira iz gradskih subvencija.
– Dakle, javni prijevoz bi trebao biti besplatan i to nije nikakva populistička priča, nego čista zdravorazumska ekonomska odluka – zaključila je Dogan.
Lovrić: Besplatan javni prijevoz je nužan za rješavanje prometnih problema
Nezadovoljstvo stanjem javnog prijevoza izrazio je i predsjednik Plavog grada Ivica Lovrić, koji istaknuto povećanje broja automobila na zagrebačkim ulicama vidi kao direktnu posljedicu neefikasnosti ZET-a.
– Jedino učinkovito i brzo rješenje je uvođenje besplatnog javnog prijevoza za sve Zagrepčane – naglasio je Lovrić.
Pozivajući se na podatke iz ZET-ovih izvješća, Lovrić je usporedio broj putnika iz 2019. i 2023. godine.
– Tramvaji i autobusi 2019. su prevezli 262 milijuna putnika, dok se 2023. njima koristilo samo 158 milijuna ljudi, što je pad od čak 104 milijuna putnika! Očekivani broj za 2024. je još niži, ispod 150 milijuna – upozorio je. Također je naglasio da je zbog neodržavanja vozila u prometu dnevno tek 70 posto tramvaja i autobusa od potrebnog broja.
Prihod od prodaje karata u stalnom padu
Lovrić je iznio i podatke o prihodima ZET-a. – U 2019. godini prodano je karata u vrijednosti 40 milijuna eura, što je činilo 25 posto ukupnih prihoda ZET-a. No, 2023. taj prihod je pao na 27 milijuna eura, što je 13 posto ukupnih prihoda, a za 2024. se procjenjuje daljnji pad na 25 milijuna eura – kaže.
– Iz ovih brojki jasno je da su Zagrepčani prestali koristiti ZET jer je nepouzdan i neučinkovit. Kako bismo ih potaknuli na korištenje javnog prijevoza, potrebno je uvesti besplatan prijevoz za sve, što će Grad koštati 25 milijuna eura godišnje. Kada se ne troši novac na prijatelje u udrugama i sumnjive projekte, onda se ima novca za sve – zaključio je Lovrić.