VIDEO

Tomašević najavio projekte za koje je osiguran novac EU. Jamstvena kartica ili još jedan PR trailer?

Dok gradska uprava na konferencijama prezentira projekte vrijedne desetke milijuna eura iz europskih fondova, bivši zastupnik Renato Petek podsjeća da mnogi od njih već godinama postoje samo na PowerPointima i u medijskim najavama. Grad ulaže, EU sufinancira, ali realizacija ostaje pod upitnikom – pogotovo kad prođu reflektori s pozornice
Zagreb: Završna konferencija za medije Tomislava Tomaševića i Siniše Hajdaša Dončića Sanjin Strukic/PIXSELL

Na konferenciji za medije održanoj u Gradskoj upravi, gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević sa zamjenicima Danijelom Dolenec i Lukom Korlaetom predstavio je 11 projekata čiji se ugovori o sufinanciranju nalaze na dnevnom redu sjednice Gradske skupštine zakazane za 15. srpnja.

Radi se o ukupnoj investiciji vrijednoj gotovo 55 milijuna eura, od čega oko 31 milijun dolazi iz europskih fondova, dok ostatak osigurava Grad Zagreb – gotovo 24 milijuna eura.

– Vjerujem da će svi projekti biti široko podržani u Gradskoj skupštini. Nastavit ćemo prijavljivati projekte kako bismo povukli što više sredstava i realizirali investicije koje ne opterećuju gradski proračun – poručio je Tomašević.

Najveći pojedinačni projekt je izgradnja nove zgrade Osnovne škole Horvati (13,7 milijuna eura), a slijede dogradnja OŠ Šestine te obnova Kina Europa, za koje je planirano 11,6 milijuna eura, uz 6 milijuna iz programa Konkurentnost i kohezija. U planu su i obnove pet javnih objekata – od Doma za starije Ksaver do sportskih dvorana u Trnskom i Trešnjevci – te obnova OŠ Matka Laginje, OŠ Luka i DV Leptir.

Mnogi projekti godinama u najavi

No dok aktualna vlast prezentira projekte, bivši gradski zastupnik Renato Petek podsjeća da su mnogi od njih već godinama tek najave.

U novom priopćenju Petek dijeli 19 aktualnih gradskih projekata u tri kategorije – realne, neizvjesne i upitne. Realnima naziva one koji su započeti ili imaju financijsku konstrukciju – primjerice bazen u Španskom, Sarajevsku cestu i stadion u Kranjčevićevoj. Neizvjesni su, po njemu, oni za koje još nema osiguranih sredstava – poput Projekt Zagreb (vodoopskrba i odvodnja) ili CGO Resnik, dok među najupitnijima navodi stadion u Maksimiru i kongresni centar, za koje “ne postoji ni dokumentacija, ni okvir, ni suglasje”.

– Papiri su na stolu, ali izvori financiranja nisu osigurani, a proceduralne zamke usporavaju svaki korak – upozorava Petek i proziva gradsku izvršnu vlast zbog sporosti, netransparentnosti i “PR-poliranja” stvarnog stanja.

Posebno ističe da bi redovito izvještavanje o statusu projekata, rokovima, troškovima i odgovornima trebalo biti minimum političke odgovornosti, a ne iznimka. U suprotnom, građani i dalje ostaju samo gledatelji u višegodišnjoj reprizi projektnih obećanja.

Na kraju, ne propušta ni ironijsku usporedbu:

– Građani imaju pravo tražiti refundaciju povjerenja na izborima ako se ispostavi da je sve ostalo na PR najavama. Gradonačelnikova “jamstvena kartica” ne bi smjela završiti kao ona bivšeg premijera Sanadera – zaključuje Petek.

Robert Anic/PIXSELL

Tomaševićeva vlast entuzijastična u planiranju, spora u isporuci

Nije sporno da projekti postoje. Sporno je kad i kako. S brošurama i brojkama u ruci lako je govoriti o stotinama milijuna i desecima lokacija. Teže je reći koliko ih je stvarno završeno, a koliko godinama živi samo u fusnotama govora, dizajnu PowerPoint prezentacija i titulama konferencija za medije.

U tom smislu, Tomaševićeva vlast sve više sliči prethodnima – entuzijastični u planiranju, uvjereni u vizije, ali sve sporiji u isporuci. Razlika je u retorici, ne u ritmu. Obećanja dolaze brzo, realizacije rijetko, izvještaji gotovo nikad. A javnost, i mediji s njom, ostaju s vanjskom slikom – naslovima o “europskim milijunima” – bez unutarnjeg uvida u stvarno stanje gradilišta, dinamiku izvođenja radova, kašnjenja i troškove koji su često veći od očekivanog.

Građani bi mogli tražiti refundaciju povjerenja

Petek, iako više nije akter, nego promatrač, dobro pogađa ton: dokle god ne znamo tko za što odgovara, dokle god nas se informira samo kada treba pokazati napredak, a ne i kada ga nema – riječ je više o PR menadžmentu nego o upravljanju gradom.

Zagreb nije zamišljen kao platforma za javnu testnu verziju europske birokracije, već kao grad koji mora funkcionirati – i za vrijeme mandata, ne samo pred izbore. Građani to sve češće osjećaju: u prometu, školama, javnim uslugama i nedovršenim fasadama.

Ako se brojke i slogani nastave gomilati, a realizacija ostane fragmentirana i tiha, moglo bi se dogoditi upravo ono na što Petek upozorava – da “jamstvena kartica” gradske vlasti, umjesto garancije, postane suvenir iz jedne dobre PR kampanje. A građani, jednom kad shvate da su platili račun bez isporuke, mogli bi – ovaj put ozbiljno – zatražiti refundaciju povjerenja. S kamatama.

Aktualno
Grad Zagreb