EVO ŠTO SE NE SMIJE

Traje izborna šutnja uoči drugog kruga izbora

U petak u ponoć u Hrvatskoj je počela dvodnevna izborna šutnja uoči drugog kruga predsjedničkih izbora koji se održava u nedjelju, a 3. 769. 598 birača odlučuje tko će idućih pet godina biti hrvatski predsjednik.
Osijek: Građani na biralištima glasuju za svoje kandidate na lokalnim izborima Dubravka Petric/PIXSELL

Izborna šutnja je na snazi cijelu subotu i nedjelju do 19 sati, do zatvaranja biračkih mjesta, kojih će u Hrvatskoj i u inozemstvu biti otvoreno 6755.

Iako na predsjedničkim izborima zakon nije predvidio kazne za kršenje šutnje, Državno izborno povjerenstvo (DIP) poziva da se ona poštuje.

– Pozivamo kandidate, predlagatelje, medije i građane da poštuju taj institut predviđen zakonom; nema poruka, fotografija (kandidata) i svega što promiče ili difamira jednog od kandidata – poručila je potpredsjednica DIP-a Vesna Fabijančić Križanić.

Što je zabranjeno?

DIP naglašava kako je tijekom izborne šutnje zabranjena svaka izborna promidžba, objavljivanje procjena rezultata, kao i objavljivanje prethodnih, neslužbenih rezultata izbora.

Zabranjeno je i objavljivanje fotografija kandidata u sredstvima javnog priopćavanja, njihovih izjava i intervjua te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela.

DIP poziva da se za izborne šutnje ne iznose i ne obrazlažu programi predsjedničkih kandidata, da se ne objavljuju njihove promidžbene poruke i fotografije u medijima, postavljaju novi promidžbeni plakati ili letci, da se ne poziva građane da glasuju za određenog kandidata.

DIP: Ne telefonirati biračima, ne slati im poruke

Poziva i da se biračima ne telefonira, da im se ne šalju SMS poruke ili mailovi, da se kandidati i njihovi predlagatelji suzdrže od postavljanja novih promidžbenih sadržaja poput statusa, video klipova, slika ili komentara na društvenim mrežama, odnosno platformama, kao što su Facebook, Instagram, Google, You Tube, X, TikTok i ostale, a koji se izravno objavljuju na naslovnicama kao novosti ili na privatnim profilima povezanih privatnih korisnika društvenih mreža.

DIP također poziva i medije i medijske nakladnike da poštuju izbornu šutnju, da se suzdrže od objavljivanja fotografija, izjava, prenošenja eventualnih konferencija za medije, javnih događaja ili obraćanja javnosti kandidata, bez obzira radi li se o temi koja je izravno vezana uz izbornu promidžbu ili o bilo kojoj drugoj temi.

Poziva ih i da iz svojih programskih sadržaja uklone sve što predstavlja promidžbu, kao što su primjerice reklame, linkovi i „banneri“ na portalima koji vode na mrežne stranice izbornih sudionika.

Povrede izborne šutnje prijavljuju se na [email protected]

Povrede izborne šutnje prijavljuju se DIP-u putem elektroničke pošte [email protected]

Hrvatski predsjednik nije izabran u prvom krugu, 29. prosinca, jer nitko od osmero kandidata nije dobio za to potrebnu većinu glasova svih birača koji su glasovali (50 posto plus jedan glas), pa će odluka ‘pasti’ u drugom krugu, u nedjelju, 12. siječnja.

Aktualno
Hrvatska