Stručnjak o uvođenju dinamičkih traka u Zagrebu: Time se može mnogo napraviti, ali samo ako se dobro izvede
Suočeni s činjenicom da prometne gužve u Zagrebu nisu više samo komunalni, nego i politički problem, zagrebačka gradska vlast odlučila je uvesti reda u taj kaotični prostor.
Reda u prometu gradski oci naumili su napraviti najprije uvođenjem blokovskog parkiranja, a sada i najavom rješenja za nekoliko kritičnih prometnih točaka u gradu. Riječ je o tzv. dinamičkim trakama.
Kako je to u srijedu na konferenciji za novinare iznio Andro Pavuna, pročelnik Gradskog ureda za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost, prometna rješenja planirana sljedeće godine bit će na križanju ulica Grada Vukovara i Florijana Andrašeca, a vezano s tim i na nedalekom spoju Vukovarske, Ozaljske i Krapinske ulice. Druga kritična točka na kojoj će biti promjena je uz park Ribnjak, od Zvonarničke do Langova trga.
Kako dinamička traka rasterećuje promet?
Plan je da se semafor na križanju Ulice grada Vukovara i Ulice Florijana Andrašeca pomakne za tridesetak metara te na tom mjestu doda još jedna vozna traka.
Prema Pavuninim riječima, uvođenjem treće trake u smjeru istoka te sinkronizacijom spomenutog raskrižja sa semaforom na Cerničkoj došlo bi do 17-postotnog povećanja protočnosti, a ta bi promjena rasteretila čepove koji nastaju na Ozaljskoj i Krapinskoj. Naime, vozila bi se mogla pozicionirati u tri trake dok čekaju paljenje zelenog svjetla.
Na tom mjestu dogodine se planira uvođenje tzv. dinamičke trake, što znači da bi srednja traka od Ozaljske do Florijana Andrašeca u jutarnjim i prijepodnevnim satima služila za promet u smjeru istoka, a popodne bi bila vraćena u sadašnji režim i služila bi za vožnju u smjeru zapada. Slično rješenje planirano je i uz park Ribnjak gdje bi srednja vozna traka od Zvonarničke do Langova trga ujutro i prijepodne služila za kretanje vozila u smjeru juga, a u popodnevnim satima obrnuto. Osim toga, odmah iza Langovog trga planira se postavljanje semafora na pješačkom prelazu u Branjugovoj ulici na spoju sa Starom Vlaškom (kod spomenika Šenoi) na samom početku Palmotićeve ulice.
Ideja je odlična, a nije neka velika znanost
Ideja uvođenja dinamičkih traka, odnosno promjene smjera prometa dvaput dnevno u postojećim srednjim voznim trakama, ovisno o intenzitetu prometa u pojedinim dijelovima dana, zvuči pomalo zbunjujuće kada se objašnjava riječima. Hoće li zbunjivati i vozače u samoj vožnji i izazivati možda još i veće prometne gužve od onih koje se tim rješenjima žele smanjiti, pitali smo prometnog stručnjaka Marka Ševrovića sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti.
– Na autocestama već imamo promjenjive trake, ali tamo je situacija jednostavnija i jasnija. I u gradu se to da napraviti. Ima niz primjera u svijetu i nije to neka velika znanost. Samo je stvar u tome da se prometno rješenje dobro izvede, da vozačima bude jasno i da postoje kriteriji kad se kojom trakom ide. Generalno gledajući, ideja je odlična i mislim da se time može puno napraviti, kaže.
Promjene uvesti kada je najviše vozila na cestama
Ševrović kaže da svaka takva promjena situacije u prometu iziskuje prilagodbu u trajanju od mjesec ili dva. No, pitanje je u koje doba godine to učiniti: kada je promet većeg ili manjeg intenziteta.
– Na prvu se da zaključiti kako je idealno takvo što napraviti kada na cestama ima manje vozila. Ali, kad je manje vozila, veća je brzina i onda bilo kakva nesreća može biti opasnija. Mislim da takve promjene treba raditi kada je više vozila na cestama jer tada vas cijela kolona tjera da se ponašate drugačije. Tko god je vozio u zemljama gdje se vozi lijevom stranom reći će vam istu stvar – da je lakše voziti tamo gdje ima više vozila, nego gdje ih nema. U gradskom prometu pratite kako se ponašaju drugi i onda se tome prilagođavate, objašnjava.
Rasterećenje na jednom, opterećenje na drugom mjestu
Što se tiče samih lokacija na kojima se planiraju uspostaviti dinamičke trake (Vukovarska-Ozaljska i Ribnjak) Ševrović kaže da su to kritične točke.
– Te lokacije su izabrane jer tamo postoji neparan broj traka i neravnomjerno opterećenje rano ujutro i kasno popodne. Ima još takvih lokacija u Zagrebu, a po meni ove dvije su dobro odabrane, pogotovo Ribnjak. Na Vukovarskoj bi mogao biti problem jer će se povećati opterećenje na križanju Vukovarske sa Savskom cestom i na drugoj strani na križanju Ozaljske sa Selskom. Tamo će nastati dodatna opterećenja. Ako povećate propusnu moć na jednom mjestu, taj promet će neminovno izazvati prelijevanje na sljedeće usko grlo, tumači Ševrović.
Postaviti semafor na Staroj Vlaškoj?
Zamisao uspostave dinamičke trake na Ribnjaku smatra boljim, ali pod uvjetom da se učini nešto s pješačkim prelazom na Staroj Vlaškoj koji sada smanjuje propusnu moć, prenosi N1.
– Tamo treba staviti semafor koji će biti u koordinaciji s ovim rješenjem na Ribnjaku pa da se dobije jedan zeleni val, da sve bude koordinirano. U svakom slučaju, predložena rješenja su dobra. Naravno, uvijek postoji onaj ‘ali’ i pitanje koliko će to biti dobro izvedeno. Nadam se da hoće, kazao je.