ZET širi električni vozni park: Tomašević najavio novu investiciju uz pomoć Vlade

Sljedeći korak u toj tranziciji najavio je Grad Zagreb objavom javnog savjetovanja za nabavu dodatnih električnih autobusa, što se smatra povijesnim iskorakom u dekarbonizaciji voznog parka ZET-a.
Prema planu, nabava je podijeljena u tri kategorije: 33 standardna električna autobusa, 29 zglobnih te osam midi vozila. Ukupna vrijednost investicije procijenjena je na 50 milijuna eura, pri čemu se očekuje da će 90 posto sredstava biti osigurano kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO). Rok za prijavu na EU poziv istječe 30. svibnja, a ZET je potvrdio da će dokumentaciju predati na vrijeme.
Herman: Gradska vlast nije imala ključnu ulogu
Predsjednik zagrebačkog HDZ-a Mislav Herman ranije je više je puta optužio gradonačelnika Tomislava Tomaševića i platformu Možemo! za prisvajanje zasluga u vezi s nabavom novih autobusa i tramvaja.
– Što je Vlada još trebala učiniti? Pripremiti Tomaševićevoj ekipi i papirologiju? – izjavio je nedavno Herman, aludirajući na to da je ključna uloga u realizaciji projekta pripadala Vladi RH, koja je osigurala sredstva kroz NPOO.
Herman je naglasio kako se Grad Zagreb još nije prijavio na najnoviji projekt, što, prema njemu, dodatno potvrđuje manjak angažmana gradske administracije.
Kritike na račun cijene i učinkovitosti
I HSLS-ov saborski zastupnik Dario Klasić kritizirao je nedavnu nabavu četiri električna autobusa za ZET, istaknuvši da je cijena jednog vozila gotovo dvostruko viša u odnosu na motorne autobuse kupljene 2020. godine.
– Riječ je o još jednom eksperimentu gradske vlasti bez konkretnog operativnog i ekonomskog utemeljenja. Električni autobusi plaćeni su 448.000 eura po komadu, dok ukupna vrijednost ugovora iznosi 2,5 milijuna eura bez PDV-a – izjavio je Klasić.
Napomenuo je i da operativni domet ovih vozila, u idealnim uvjetima, iznosi 250 kilometara, no njihova učinkovitost je dodatno ograničena planiranom upotrebom na brdskim linijama gdje regenerativno kočenje ima manji učinak. Posebno je problematičnom ocijenio liniju Mihaljevac–Sljeme zbog udaljenosti od punionice i niskih temperatura zimi.
Financijska usporedba s 2020. godinom
Za usporedbu, Klasić je podsjetio da je Grad Zagreb 2020. godine, uz pomoć EU fondova, nabavio 29 dizelskih autobusa norme Euro 6, bez ograničenja u dometu ili vremenskim uvjetima. Cijena po vozilu tada je iznosila 257.471 eura, a zahvaljujući sufinanciranju, stvarni trošak po autobusu za Grad pao je na svega 38.000 eura.
– Građani su tada za upola manji iznos dobili sedam puta više autobusa. Električna vozila zahtijevaju i veći broj jedinica za održavanje iste razine usluge, što potencijalno dodatno opterećuje prometni sustav i smanjuje dostupnost javnog prijevoza – upozorio je Klasić.
Zaključno, istaknuo je da bi nabava 60 električnih autobusa po sadašnjim cijenama stajala Zagrepčane gotovo 27 milijuna eura bez PDV-a, dok bi potpuna zamjena svih 468 autobusa ZET-a iznosila vrtoglavih 210 milijuna eura – bez uračunavanja dodatnih troškova zbog ograničenog dometa i potrebe za većim brojem vozila.