Zadnja vožnja 15. lipnja

ZET povlači legendarne “Bikove” nakon pola stoljeća prometovanja

Tramvaji koji su desetljećima prevozili tisuće Zagrepčana odlaze u mirovinu
tmk 201 linija 2 ZET

Nakon više od pola stoljeća redovitog prometovanja, legendarni tramvaji tipa TMK201 s prikolicama TP1, poznati pod nadimkom “Bikovi”, bit će službeno povučeni iz prometa u nedjelju, 15. lipnja.

Time završava jedno od najdužih razdoblja kontinuirane eksploatacije iste generacije tramvajskih vozila u povijesti zagrebačkog javnog prijevoza, objavio je ZET.

Proizvedeni između 1973. i 1975. godine u slavonskobrodskoj tvornici Đuro Đaković, “Bikovi” su prvi puta pušteni u promet 25. siječnja 1974. godine i od tada su bili prisutni na gotovo svim tramvajskim linijama, a posebno su ostale u sjećanju trodijelne kompozicije na linijama 11 i 12 u kojima se prevozilo do čak 300 putnika. Posljednjih desetljeća njihova je primjena bila ograničena gotovo isključivo na liniju 2, gdje se pokazao kao optimalan kompromis.

Uvođenje TMK201 predstavljao je važan tehnološki iskorak za ZET i bio je simbol modernizacije i napretka. Oslonjeni na talijanske tramvaje “Ansaldo Breda“, TMK201 je bio prvi zagrebački tramvaji s okretnim postoljima, opremljen pneumatskim sustavom s klipnim kompresorom koji opskrbljuje zrakom sustav vrata, pomoćne kočnice i zračne sirene. Iako je iz današnje perspektive njegov izgled skroman, uloga mu je bila je golema. Za putnike je bio udobniji, prostraniji i pouzdaniji od svojih prethodnika, a njegov prepoznatljiv zvuk je desetljećima bio „zvuk grada“.

Prije pola stoljeća “Bikovi“ su bili tramvaji budućnosti, ali su danas zahtjevi puno veći. Zbog konstrukcijskih ograničenja – visoki pod, uska prednja vrata, nedostatak klime, ograničena ventilacija – ova vozila više ne zadovoljavaju visoke standarde suvremenog javnog prijevoza, iako su u pogledu mehaničke pouzdanosti i dalje bila ocijenjena vrlo visokim ocjenama.

Odluka o povlačenju TMK201 s prikolicama TP1 donesena je u sklopu procesa modernizacije voznog parka, koji uključuje nabavu niskopodnih tramvaja nove generacije.

Zadnji radni dani “Bikova” donijet će emotivno zatvaranje jednog poglavlja. Do petka, 13. lipnja, prometovat će na linijama 2 i 12, dok će u subotu 14. lipnja prevoziti putnike na liniji 11, a u nedjelju, 15. lipnja, posljednji put zaustavljat će se na stanicama linije 9.

Ipak, ovo neće biti potpuni oproštaj jer će u svrhu očuvanja industrijsko-tehničke baštine, jedna kompozicija biti obnovljena i zadržana kao dio povijesnog fonda ZET-a te će povremeno biti uključivana u promet na muzejskoj liniji 21.

Aktualno
Grad Zagreb