JEDAN OD NAJBOLJIH SVIH VREMENA

Zauvijek promijenio filmski svijet: Najšokantnija scena ušla je u povijest, a redatelj je imao čudnovate upute na premijeri

Kada ga je Alfred Hitchcock 1960. godine predstavio, filmski svijet zauvijek se promijenio. Ovaj psihološki triler, temeljen na istoimenom romanu Roberta Blocha, inspiriran stvarnim slučajem serijskog ubojice Eda Geina, nije samo šokirao publiku – postavio je nova pravila filmskog jezika i strave
psycho4 Foto: Screenshot/YouTube

Riječ je o filmu „Psiho“ (Psycho). Radnja filma prati Marion Crane, mladu ženu koja ukrade novac i bježi, nadajući se započeti novi život. Na svom putu staje u zabačeni motel koji vodi Norman Bates, naizgled sramežljiv i povučen mladić s neobičnim odnosom sa svojom majkom. Od tog trenutka, film se razvija u potpuno neočekivanom smjeru, prepun preokreta, napetosti i duboke psihološke slojevitosti.

Premijera slavnog psihološkog trilera održana je 16. lipnja 1960. godine. Glavne uloge odigrali su Anthony Perkins i Janet Leigh, a film je snimljen prema scenariju Josepha Stefana koji se temelji na istoimenom romanu Roberta Blocha.

Foto: Screenshot/YouTube

Ubojstvo pod tušem

Najpoznatija i najšokantnija scena – ubojstvo pod tušem – ušla je u povijest kao jedna od najvažnijih i najutjecajnijih scena u filmskoj umjetnosti. Snimljena s revolucionarnom montažom, glazbom Bernarda Herrmanna i sugestivnim kadriranjem, ova scena trajno je promijenila percepciju nasilja u filmu.

Norman Bates, kojega glumi Anthony Perkins, postao je jedan od najsloženijih i najuznemirujućih likova u povijesti filma. Njegov portret podvojene osobnosti, inspiriran tada još uvijek relativno neistraženim temama iz psihologije, otvorio je vrata za brojne kasnije filmske antijunake i negativce.

Ogromna zarada s minimalnim troškovima

No, Hitchcock ga je snimio s minimalnim troškovima, u crno-bijeloj tehnici. Premda se radilo o razmjerno niskobudžetnom filmu, Psiho je s vremenom stekao veliku zaradu u kinima, čime se Hitchcock obogatio.

Naime, budući da veliki studiji nisu željeli ulagati u snimanje takvog filma, Hitchcock ga je snimio s minimalnim troškovima, u crno-bijeloj tehnici umjesto tada već uobičajene boje. Privatno je financirao film, a studiji su mu dali 60 % udjela u zaradi umjesto uobičajenog redateljskog honorara, jer nisu vjerovali u komercijalni uspjeh filma.

Zbog svega navedenog Hitchcock je velikim uspjehom tog filma u kinima zaradio mnogo više nego što su inače zarađivali redatelji. Međutim, to se ipak nije dogodilo slučajno, već je sam Hitchcock uvelike na to utjecao u marketinškoj kampanji filma.

Foto: Screenshot/YouTube

Neuobičajeno stroga kampanja

Hitchcock je prilikom promocije filma koristio neuobičajeno strogu kampanju: nitko nije smio ući u kino nakon početka projekcije, a kraj filma bio je čuvana tajna. Ta marketinška taktika dodatno je pojačala mistiku i utjecaj filma.

Osim toga, knjigu po kojoj je snimljen film dao je prethodno kupiti u što većem broju primjeraka, kako bi je uklonio s tržišta i povećao iznenađenje publike. Psiho su pozitivno ocijenili i kritičari, tako da je dobio četiri nominacije za nagradu Oscar. Danas ga se smatra jednim od najboljih filmova svih vremena.

„Psiho“ je više od horora. To je film o identitetu, krivnji, represiji i destruktivnoj snazi tajni. Njegov utjecaj osjeća se i danas – ne samo u hororima, već i u cijelom žanru trilera i psiholoških drama.

Film je 1992. godine uvršten u Američki nacionalni filmski registar zbog svoje „kulturne, povijesne i estetske važnosti“, a često se nalazi pri vrhu popisa najboljih filmova svih vremena.

Foto: Screenshot/YouTube

Svijet
Vremeplov