Zauvijek promijenio filmski svijet: Najšokantnija scena ušla je u povijest, a redatelj je imao čudnovate upute na premijeri

Riječ je o filmu „Psiho“ (Psycho). Radnja filma prati Marion Crane, mladu ženu koja ukrade novac i bježi, nadajući se započeti novi život. Na svom putu staje u zabačeni motel koji vodi Norman Bates, naizgled sramežljiv i povučen mladić s neobičnim odnosom sa svojom majkom. Od tog trenutka, film se razvija u potpuno neočekivanom smjeru, prepun preokreta, napetosti i duboke psihološke slojevitosti.
Premijera slavnog psihološkog trilera održana je 16. lipnja 1960. godine. Glavne uloge odigrali su Anthony Perkins i Janet Leigh, a film je snimljen prema scenariju Josepha Stefana koji se temelji na istoimenom romanu Roberta Blocha.

Foto: Screenshot/YouTube
Ubojstvo pod tušem
Najpoznatija i najšokantnija scena – ubojstvo pod tušem – ušla je u povijest kao jedna od najvažnijih i najutjecajnijih scena u filmskoj umjetnosti. Snimljena s revolucionarnom montažom, glazbom Bernarda Herrmanna i sugestivnim kadriranjem, ova scena trajno je promijenila percepciju nasilja u filmu.
Norman Bates, kojega glumi Anthony Perkins, postao je jedan od najsloženijih i najuznemirujućih likova u povijesti filma. Njegov portret podvojene osobnosti, inspiriran tada još uvijek relativno neistraženim temama iz psihologije, otvorio je vrata za brojne kasnije filmske antijunake i negativce.
Ogromna zarada s minimalnim troškovima
No, Hitchcock ga je snimio s minimalnim troškovima, u crno-bijeloj tehnici. Premda se radilo o razmjerno niskobudžetnom filmu, Psiho je s vremenom stekao veliku zaradu u kinima, čime se Hitchcock obogatio.
Naime, budući da veliki studiji nisu željeli ulagati u snimanje takvog filma, Hitchcock ga je snimio s minimalnim troškovima, u crno-bijeloj tehnici umjesto tada već uobičajene boje. Privatno je financirao film, a studiji su mu dali 60 % udjela u zaradi umjesto uobičajenog redateljskog honorara, jer nisu vjerovali u komercijalni uspjeh filma.
Zbog svega navedenog Hitchcock je velikim uspjehom tog filma u kinima zaradio mnogo više nego što su inače zarađivali redatelji. Međutim, to se ipak nije dogodilo slučajno, već je sam Hitchcock uvelike na to utjecao u marketinškoj kampanji filma.

Foto: Screenshot/YouTube
Neuobičajeno stroga kampanja
Hitchcock je prilikom promocije filma koristio neuobičajeno strogu kampanju: nitko nije smio ući u kino nakon početka projekcije, a kraj filma bio je čuvana tajna. Ta marketinška taktika dodatno je pojačala mistiku i utjecaj filma.
Osim toga, knjigu po kojoj je snimljen film dao je prethodno kupiti u što većem broju primjeraka, kako bi je uklonio s tržišta i povećao iznenađenje publike. Psiho su pozitivno ocijenili i kritičari, tako da je dobio četiri nominacije za nagradu Oscar. Danas ga se smatra jednim od najboljih filmova svih vremena.
„Psiho“ je više od horora. To je film o identitetu, krivnji, represiji i destruktivnoj snazi tajni. Njegov utjecaj osjeća se i danas – ne samo u hororima, već i u cijelom žanru trilera i psiholoških drama.
Film je 1992. godine uvršten u Američki nacionalni filmski registar zbog svoje „kulturne, povijesne i estetske važnosti“, a često se nalazi pri vrhu popisa najboljih filmova svih vremena.

Foto: Screenshot/YouTube