TRĆIŠNE REALNOSTI

Zašto cijene maslinova ulja u Hrvatskoj rastu, a u Europi padaju?

Hrvatska bilježi najveći rast cijena maslinovog ulja u Europskoj uniji – u prvom kvartalu 2025. poskupjelo je čak 19 % u odnosu na isto razdoblje lani, dok cijene u mediteranskim zemljama uglavnom padaju
maslina ilustracija

U prva tri mjeseca 2025. godine Hrvatska je zabilježila najveći porast cijena maslinovog ulja među zemljama Europske unije – čak 19 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. Podaci Eurostata pokazuju kako je domaće tržište otišlo u suprotnom smjeru od ostatka Mediterana, gdje se cijene maslinovog ulja uglavnom stabiliziraju ili čak lagano padaju.

Dok Španjolska, Grčka i Italija, ključni proizvođači maslinovog ulja, bilježe blago snižavanje cijena zahvaljujući povoljnijim vremenskim uvjetima i oporavku proizvodnje nakon sušnih godina, Hrvatska tone dublje u spiralu poskupljenja.

Što stoji iza rasta?

Glavni uzroci rasta cijena u Hrvatskoj leže u lošoj prošlogodišnjoj berbi, slabijim prinosima zbog klimatskih neprilika i smanjenoj dostupnosti domaćeg ulja na tržištu. Uvozno ulje – koje bi moglo ublažiti pritisak – također je skuplje zbog globalnih tržišnih poremećaja, logistike i deprecijacije kune u odnosu na euro.

Uz to, domaća potražnja za kvalitetnim, nerijetko eko-certificiranim uljima ne jenjava, a manjak ponude gura cijenu još više. Proizvođači ističu i rast cijena ambalaže, energije te troškova rada, koji se nužno prelamaju na krajnjoj cijeni proizvoda.

Cijena maslinovog ulja u Hrvatskoj porasla je 19 % najviše u EU

Photo: Marko Picek/PIXSELL

Potrošači sve oprezniji

U trgovinama se već bilježe promjene u potrošačkom ponašanju. Kupci sve češće biraju manje pakiranje ili prelaze na miješana i rafinirana ulja. Dio restoratera također smanjuje uporabu maslinovog ulja u pripremi jela ili ga koristi samo za finalnu prezentaciju.

Za razliku od Hrvatske…

U Španjolskoj i Italiji, gdje je maslinarstvo industrijska grana, veća proizvodnja i bolje logističke rezerve omogućile su stabilizaciju cijena. Eurostatovi podaci govore da je u Španjolskoj u istom razdoblju cijena maslinovog ulja pala za 4 %, dok je u Italiji zabilježen pad od 2,5 %.

Hrvatska, iako ima premium proizvod i sve više brendiranih ulja s geografskim porijeklom, suočava se s tržišnim realnostima koje potrošačima postaju sve teže probavljive – doslovno i financijski. Ako se trend nastavi, maslinovo ulje bi lako moglo postati luksuz, a ne svakodnevna namirnica.

Agro
Gospodarstvo
Hrvatska
Izbor urednika