Zašto automatik kreće sam od sebe čim otpustite kočnicu?

Automobili s automatskim mjenjačem počinju se kretati u “D” načinu rada čim vozač otpusti kočnicu. Zašto? Može li i ovo biti opasno?
Vozači automobila s automatskim mjenjačem dobro znaju da se vozilo kreće kada ručicu prebacite u položaj “D” (Drive) bez pritiskanja papučice gasa. Ova pojava, koja se naziva i “efekt puzanja”, javlja se zbog specifičnosti rada automatskih mjenjača. Umjesto spojke, oni koriste hidrodinamički pretvarač zakretnog momenta, koji povezuje motor s kotačima pomoću tekućine i omogućuje prijenos snage čak i kada vozilo miruje, prenosi N1.
Stoga, čak i kada automobil miruje, pretvarač zakretnog momenta još uvijek prenosi dio snage na kotače, zbog čega se vozilo kreće sporije ako nema pritiska na kočnicu. To se događa čak i pri niskim okretajima.
Dobra strana ovog efekta je što olakšava vožnju u prometnim gužvama jer omogućuje vozaču da jednostavno otpusti kočnicu umjesto da neprestano pritiska papučicu gasa. To smanjuje potrebu za preciznom kontrolom gasa i olakšava vožnju. Također, za razliku od ručnih mjenjača, gdje se kvačilo mora pažljivo koristiti kako bi se spriječilo zaustavljanje motora, automatski mjenjač osigurava da motor radi.
Međutim, ozbiljnost puzanja varira ovisno o vrsti automatskog mjenjača. Najizraženiji je kod klasičnih automatskih mjenjača, a manje kod CVT i mjenjača s dvostrukom spojkom. Taj se efekt javlja i kod električnih automobila, ali tamo nije prisutan “prirodno”, već ga proizvođači softverski simuliraju.
Kada puzanje može biti opasno?
Iako puzanje može biti korisno, postoje i rizici ako vozač ne obraća dovoljno pažnje. To može biti opasno kada stojite na semaforima ili u gužvi ili kada parkirate. Ako vozač nije svjestan učinka puzanja, on ili ona mogu nenamjerno udariti pješaka ili biciklista prilikom pokretanja ili zaustavljanja.
Na strmim padinama puzanje može uzrokovati da se vozilo kreće brže nego što vozač očekuje, što zahtijeva dodatnu kontrolu kočnice.
Kako spriječiti nenamjerno kretanje?
Kako biste spriječili nekontrolirano kretanje vašeg vozila, rješenje je jednostavno: Držite nogu na papučici kočnice dok ne budete spremni krenuti. Kada pritisnete kočnicu, prijenos snage se zaustavlja i vozilo ostaje nepomično. Osim toga, koristite ručnu kočnicu (ili “P”/parking mod) ako se zaustavljate na dulje vrijeme.
Međutim, neki automobili također imaju funkciju koja može onemogućiti kretanje.