Zaštita biciklista ili kaos na cesti? Tomaševićevi stupići Bandićevo nasljeđe
Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević u utorak je poručio da će o stupićima na biciklističkim stazama, na koje su se požalili vozači Hitne pomoći razgovarati i naći najbolje rješenje
Podsjetimo, nakon što je objavljen video na kojem vozilo hitne pomoći jedva se probija ulicama Zagreba, ponajviše zbog toga što mu ostala vozila na cesti ne mogu otvoriti prolaz, gradonačelnik Tomašević je na konferenciji za novinare poručio da će “Grad sjesti s ustanovom Hitnom pomoći i naći najbolje moguće rješenje”.
Nije propustio napomenuti da automobili koji su u Gundulićevoj bili ilegalno parkirani nisu bili samo na biciklističkoj stazi nego i na nogostupu te upitao kako bi Hitna pomoć prošla po biciklističkoj stazi kad su tamo bili ilegalno parkirani automobili.
Također, Tomašević je ponovno upozorio na problem niskih kazni za ilegalno parkiranje. Naglasio je da u Gradu inzistiraju i da se u zakonu riješe određene stvari vezano za promet, kao što je kršenje žutih traka koje bi trebale služiti isključivo za javni prijevoz.
Tomašević: MUP dao suglasnost za stupiće. Policija: Niste ni zatražili suglasnost
Istaknuo je i da je Grad stupiće postavio uz suglasnost nadležnih državnih tijela.
No, nadležna državna tijela, u ovom slučaju Policijska uprava Zagrebačka, ne samo da je opovrgnula gradonačelnika, već kažu da Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost, samostalno donio odluku o postavljanju stupića u Gundulićevoj ulici.
– Isto tako napominjemo da prilikom toga nije niti zatražena suglasnost policije za postavu stupića s obzirom na to da se procedura izdavanja predmetnog rješenja nije vezala za odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama – priopćeno je PU Zagrebačke.
Iako gradonačelnik tvrdi da su stručnjaci hvalili potez postavljanja stupića, ipak neki drugi su kudili takvu odluku, pa kao kod svake imamo dva ili više različitih mišljenja.
I Tomašević postavlja Bandićeve stupiće
No jedno je sigurno. Baš kao i njegov prethodnik, Tomislav Tomašević kupuje savitljive stupiće od tvrtke Cestodom. Kako bi njegovi kompići-uvoznici više zaradili, Milan Bandić ih je skupo plaćao i sijao posvuda po gradu, pa i na mjesta gdje su bili beskorisni, a Tomašević sada njima omeđuje nove biciklističke staze
Nove su biciklističke staze ograđene velikim brojem elastičnih stupića koje Grad – što se vidi iz Registra javne nabave – dobavlja od tvrtke Cestodom. Nakon što je 2021. Cestodom dobio 81.167 eura (s PDV-om), nakon promjene vlasti 2023. ta je tvrtka potpisala dvogodišnji ugovor s Gradom Zagrebom težak novih 189.500 eura, plus PDV.
Kako je ljetos pisao Zagrebi.hr osobe upućene u priču tvrde da je tvrtka Cestodom, uz Pismorad, bila jedna od dvije glavne “bandićevske” firme u području javne nabave, te da su na poslovima s Gradom zaradili milijune. Uvjeti natječaja su detaljno i perfidno složeni za vrijeme Bandića, a sada se u istom tonu nastavlja i dalje, prenosi Zagrebi.hr osobe dobro upućene u priču. Također, pisali su da je Cestodom Gradu Zagrebu prodavao ležeće policajce po cijeni oko 3,5 puta višoj od nabavne.
Studija se tek radi, a stupići stavljaju
Iako je Grad biciklističke staze, ali ne i samo njih, omeđio stupićima, za koje nije ni tražio, a kamoli dobio dozvole nadležnih tijela, kako je rekao gradonačelnik, moguće je da nisu ni stavljeni prema nekakvom prometnom modelu ili studiji. Vjerojatnije su, kako kaže, SDP-ov zastupnik Renato Petek Grad sije plastične stupiće zato što je to tražila neka udruga ili na inicijativu građana?
U prilog tome ide i to što je Grad Zagreb tek sad, nakon promjena i izmjena u prometu koje uzrokuju ovakve događaje, provodi javnu nabavu za izradu prometnog modela vrijednog 900.000 eura.
Izrada prometnog modela trebala bi biti gotova za dvije godine i omogućiti donošenje strateških odluka za poboljšanje prometne infrastrukture, unaprjeđenje mobilnosti i promicanje održivog razvoja. Model će se sastojati od dvije razine – na prvoj će se analizirati promet na razini cijeloga grada, a na drugoj detaljno proučavati prometne tokove unutar manjih zona, poput četvrti i mjesnih odbora.
Prometnim modelom simulirat će se prometni scenariji, ograničenje brzine prometa, promjena kapaciteta prometnica, prenamjena površina za bicikliste i pješake. Također, planiranje novih ruta javnog prijevoza, bolje biciklističke infrastrukture i održive urbane mobilnosti te uvođenje zona niske emisije.
Radi se i o prenamjeni prostora za pješačke zone i biciklističke staze i trake, poboljšanju u javnom prijevozu, ograničavanju brzine prometa, smanjenju i povećanju kapaciteta cesta, cijeni i ograničenju parkiranja, parkiranju izvan ulica i uklanjanju parkirališnih mjesta.
Izgleda kako takve odluke, poput postavljanja stupića, a koje se donose na zahtjeve određenih interesnih skupina kojima Tomašević politički duguje, izluđuje građane i potencijalno ugrožava njihove živote.