Dobro je znati

Vodič za kupnju polovnjaka: Kako prepoznati auto koji će vas služiti godinama?

Ove greške pri kupnji polovnih automobila koštaju više od lošeg kredita
Zagreb: Sajam automobila Jaku�evac, najposje?eniji sajam te vrste u Hrvatskoj Borna Filić/PIXSELL

Kada kupujete rabljeni automobil, želite da vas pouzdano služi još tisućama, pa i desecima tisuća kilometara bez kvarova. Zvuči logično da će automobil s manje prijeđenih kilometara trajati duže, ali u današnje vrijeme kada su cijene polovnih automobila na rekordnoj razini, možda vam više odgovara vozilo s više kilometara – ali nižom cijenom, prenosi N1.

Pa je li kupovina automobila s velikom kilometražom dobra ideja? I budući da više kilometara često znači i starije vozilo – koliko je zapravo staro “previše staro“? Vrijedi li zaista pravilo: “manje kilometara = bolji auto“? Odgovori su složeniji nego što se čine. Postoje izuzeci, i nisu uvijek očiti. Zato se postavlja pitanje: koliko kilometara bi polovan automobil trebao imati?

Novinari portala iSeeCars istražili su ovu temu kako bi pomogli da razumijete kada više kilometara nije nužno loša stvar – i što sve treba znati kada sljedeći put gledate polovne automobile u oglasima ili kod prodavača.

Korištenje i zloupotreba

Svi automobili se voze, ali granica između “korištenog“ i “zloupotrebljenog“ je tanka. Neki vlasnici čuvaju svaku potvrdu o servisu – od zamjene ulja do pranja auta. Drugi čekaju da im svjetla upozorenja zasvijetle na ploči.

Ako birate između dva slična automobila s različitom kilometražom, uvijek je bolje uzeti onaj koji je bolje održavan, čak i ako ima malo više kilometara. Naravno, auto s 50.000 km je svakako bolji od onog s 480.000 km, ali ako je razlika 20.000–30.000 km – biste li radije uzeli neodržavan auto sa 100.000 km ili redovno servisiran sa 130.000?

Najbolji dokaz o održavanju su računi i evidencija servisa. Ako toga nema – što nije rijetkost – izvještaji poput Carfaxa ili Autochecka mogu otkriti povijest servisa i eventualne nesreće. Takva dokumentacija često je važnija od same kilometraže. Također, ne podcjenjujte ni vizualni pregled ispod haube: crno, gusto ulje znači da je servis kasnio. Ispucali remeni, mutni rashladni fluid – sve su to znakovi lošeg održavanja i potencijalnih kvarova u budućnosti.

Kada se auto ne vozi dovoljno?

Postoji i druga strana – automobili koji su rijetko voženi. Neki godinama stoje u garaži i imaju nenormalno nisku kilometražu. Na prvi pogled, takav auto izgleda kao idealan ulov. Za neke lojalne kupce određenih modela (npr. Lincoln Town Car ili dizelski kamioni), to djeluje kao dar s neba. Ali postoji zamka – kada auto dugo stoji, gume, zaptivke, gumice i crijeva propadaju. Iako nije puno vožen, dijelovi od gume mogu ispucati i početi propuštati čim se auto počne svakodnevno koristiti.

Ironično, da je auto redovito vožen, ti problemi se vjerojatno ne bi pojavili – motor bi se grijao i hladio, tekućine bi podmazivale gumene dijelove i produžile im životni vijek.

Ovo se uglavnom odnosi na starije automobile s vrlo malom kilometražom – recimo, deset godina star auto s manje od 50.000 km. To može biti vrijedan ulov ako volite određeni model, ali budite svjesni potencijalno velikih ulaganja.

Kada je auto previše vožen?

S druge strane, treba se paziti i relativno novih automobila s ekstremno velikom kilometražom. Prosječan vozač godišnje prijeđe 19.000–24.000 km. Ako petogodišnji auto ima više od 150.000 km, to ukazuje na svakodnevnu intenzivnu upotrebu.

Ti automobili će uskoro zahtijevati ozbiljne servise: zupčasti remen, rashladni sustav, disk pločice… Sve to košta, i te troškove možete izbjeći ako kupite vozilo s manjom kilometražom.

Koliko je “previše staro“?

Ako uzmemo da vozač godišnje prelazi 19.000–24.000 km, onda bi:

– pet godina star auto imao oko 95.000–120.000 km
– deset godina star oko 190.000–240.000 km

Kod mnogih automobila, nepredviđeni kvarovi počinju oko 160.000–190.000 km ili osme do desete godine starosti. To ne znači da će svaki auto tada početi kvariti, ali često jest. Zato je općenito bolje uzeti najnoviji auto koji vaš proračun može priuštiti, ali to ne znači da stariji auto bez nesreća i s urednim servisima ne može biti bolja kupovina od novijeg koji je bio havariran ili zapušten.

Kilometri na autocesti vs. gradska vožnja

Nisu svi kilometri isti. Auto vožen u New Yorku imat će mnogo teži život od onog voženog u ruralnim dijelovima Arizone. U gradu se vozi po rupama, koči na svakom semaforu i ubrzava iz mjesta – to brzo troši dijelove. Nasuprot tome, vožnja na autocesti (koju prodavači često ističu) je daleko lakša za automobil – motor radi ujednačeno, bez velikog naprezanja.

Zato su automobili s više kilometara, ali većinom voženi izvan grada, često u boljem stanju od onih s manje kilometara iz urbanih sredina.

Auto - Moto
Hrvatska