Sve veći broj nesreća s električnim romobilima – vrijeme je za zabrane i strožu kontrolu

U Hrvatskoj se električni romobili sve više koriste, osobito među djecom i mladima, no istovremeno se bilježi i zabrinjavajući rast broja nesreća. Statistika je neumoljiva: samo u prvoj polovici 2025. zabilježeno je 257 prometnih nesreća s romobilima, u kojima je 73 ljudi teško, a 140 lakše ozlijeđeno. U Osijeku ih je od 2023. bilo 39, a ozlijeđene su 31 osobe, od kojih su tri zadobile teške tjelesne ozljede. Najveći problem leži u tome što su žrtve u velikom broju slučajeva – djeca.
U Klaićevoj bolnici liječnici su iznijeli zastrašujuće podatke: broj djece hospitalizirane zbog nesreća s romobilima porastao je za čak 285 posto, trajanje liječenja povećalo se za 143 posto, a broj teških ozljeda mozga je peterostruko veći nego prošle godine. Prosječna dob ozlijeđene djece je 14 godina, no najmlađi pacijent imao je tek osam. U gotovo 40 posto slučajeva vozači romobila bili su mlađi od zakonski dopuštene dobi za upravljanje tim vozilima.
Pritom se najčešće krše osnovna prometna pravila – djeca voze bez kacige, često u paru, prebrzo i bez svjetala, a nerijetko se romobili koriste na pločnicima i drugim neadekvatnim površinama. Osim što ugrožavaju sebe, ugrožavaju i pješake.
Diljem Europe stroge mjere, u Hrvatskoj ništa
Nisu samo hrvatski liječnici i policija zabrinuti. Diljem Europe uvode se stroge mjere. Finska je ove godine zabranila korištenje električnih romobila osobama mlađima od 15 godina te propisala obaveznu vozačku dozvolu za sve koji ih iznajmljuju. Italija traži kacige, obavezno osiguranje i registraciju te je zabranila korištenje romobila na pješačkim zonama. Irska, Berlin, Bavarska, Madrid i Barcelona već su ih izbacili iz javnog prijevoza zbog ozbiljnih sigurnosnih rizika, među kojima je i opasnost od požara koje uzrokuju oštećene litij-ionske baterije.
Hrvatska zasad promatra. Bez ozbiljnih zakonskih promjena, bez kontrole, bez jasne poruke roditeljima i djeci da romobil nije igračka, nego vozilo s ozbiljnim rizicima. Ako država već ne zna gdje joj voze djeca, onda bi barem trebala znati kada je vrijeme za zabrane.
U ovom trenutku ne trebamo još jednu sezonu s tisućama ozljeda, traumama i slomljenim lubanjama. Potrebna je hitna zabrana korištenja romobila osobama mlađima od 16 godina, uvođenje obavezne kacige, osiguranja i tehničkog pregleda, kao i registracija svih električnih romobila. Također, treba razmotriti zabranu unošenja romobila u vozila javnog prijevoza, kao što su tramvaji, autobusi i vlakovi, uz pojačanu kontrolu i primjenu kazni – kako za maloljetne vozače, tako i za njihove roditelje koji snose odgovornost.
Električni romobili mogu imati mjesto u modernom prometu, ali samo pod jasnim, strogim i primjenjivim pravilima. U suprotnom, postaju sveprisutna prijetnja – osobito onima koji bi trebali biti najzaštićeniji.