Sve je isto samo njega nema. Kako Tomašević (ne)uspješno kopira Bandića
Pokojni gradonačelnik Milan Bandić u dva desetljeća svog političkog djelovanja u Zagrebu ostavio je dubok i neizbrisiv, za neke pozitivan, za mnoge negativan trag. U političkom smislu bio je pojava na koju nisi mogao ostati neutralan. Mnogima je bio drag, dobar gradonačelnik, a još više njih voljelo ga je mrziti, pa su čak i u onim stvarima koje je napravio kvalitetno pokušali naći manu.
Tomašević postao najbolji Bandićev učenik
Cijeli svoj politički vijek kod mnogih političara, kako na lokalnoj tako i nacionalnoj političkoj sceni, izazivao je zavist. Ni nakon smrti nije ostalo drugačije. Bandić je i sam često znao reći da može predavati operativnu politiku na Oxfordu, Cambridgeu, Yaleu i Stanfordu, a kako trenutačno izgleda najbolji učenik postao mu je nekadašnji najveći oponent i kritičar gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević.
Iako je tijekom predizborne kampanje prije tri i pol godine Tomašević prikazivao se kao sušta suprotnost Milanu Bandiću, i onda je Tomašević gazio Bandićevim stopama. Mediji bliski politici platforme Možemo! objavljivali su reportaže tijekom kampanje kako Tomašević s ruba grada i Jakuševca kreće u pohod na vlast. Ništa drugačije nije krenuo ni Milan Bandić, a fotografija kako u cipelama gazi po blatu u Kozari Boku je ušla u anale novinarskih fotografija.
Tomašević prešao na tamnu stranu politike
Ako preskočimo tri godine pokušaja upravljanja gradom, propalim eksperimentom odrasta i zelenih politika, Tomašević je netom pred izbore prešao na tamnu stranu politike. Osim najave projekta koje je i Bandić desetljećima najavljivao, a nikad nije ostvario, pomicanjem rokova za ostvarenje planova iz prošle kampanje i medijskog spinanja da je spasio Zagreb, Holding od bankrota i da je uklonio sve kosture iz ormara, iako je već napravio i pokoji svoj o čemu smo pisali OVDJE i OVDJE, Tomašević je izgleda obuo Bandićeve cipele za lakše koračanje po blatu zagrebačke politike i krenuo u neformalnu kampanju novcem građana.
Naime tijekom kampanje za predsjedničke izbore na kojima boje Možemo! brani Ivana Kekin te pola godine prije lokalnih izbora Tomašević je pokrenuo PR kampanju kako bi građanima “približio” što je njegova gradska uprava napravila za građane.
Kampanja Vratimo grad u formu vizualno je brendirana. Poruke se nalaze na jumbo plakatima gradske tvrtke Zagreb plakata. Kampanja je vidljiva na svakoj ogradi koja okružuje gradska gradilišta, a ista poruka s istim vizualom može se vidjeti čak i na uličnim konferencijama za novinare na stalku za mikrofon.
Iza projekta stoji reklama agencija – Šanavala Concept Store.
– S ponosom predstavljamo informativni projekt “Vratimo grad u formu”, rezultat suradnje s Gradskom upravom Zagreba. Cilj projekta je građanima pružiti jasan pregled aktivnosti koje moderniziraju i revitaliziraju grad – od obnove i izgradnje vrtića, škola, sportskih i kulturnih objekata do ekoloških rješenja, poput podzemnih spremnika za otpad. Projekt „Vratimo grad u formu“ donosi svježe vizualno rješenje – spoj prepoznatljivih urbanih simbola Zagreba u suvremenoj modularnoj interpretaciji – piše u objavi agencije.
Inače Šanvala Concept Store radila je marketinške kampanje Gavrilovića, Dorine, Violete i drugih velikih tvrtki.
Oporba ga prijavila Državnom izbornom povjerenstvu
Takvo ponašanje osudili su čelnici oporbe, ali i (ne)koalicijski partner SDP, a Ivica Lovrić i stranka Plavi grad otišli su korak dalje i cijelu stvar prijavili DIP-u.
Nezavisna zastupnica Dina Dogan rekla je da se radi se o jednom prikrivenom reklamiranju, odnosno brendiranju vlastitih poteza ili ne poteza kroz proračun grada Zagreba. Cijeli slučaj je prijavljen Državnom izbornom povjerenstvu koje je 2019. za takvu stvar ozbiljno kaznilo Bandića, a koliko je meni poznato, tada je to prijavio sam Tomislav Tomašević, ispričala je.
– Dakle radi istu stvar, angažirao je agenciju koja će, ne znamo po kojoj cifri, to ćemo tek vidjeti koliko košta to oglašavanje, jer to plaća grad Zagreb da bi oni sebe reklamirali, svoje kvazi projekte, dodala je.
I zastupnica Gordana Rusak kritizirala je kampanju. Objavila je video nevjerojatno derutnog pločnika i u objavi na društvenim mrežama pitala “tko nam je grad doveo u ovakvu formu van svih formi i normi”.
– Dok s plakata koje smo mi platili vrišti “Vratimo grad u formu” pitam tko nam je grad doveo u ovakvu formu van svih formi i normi? Njemu je hitno potrebna reanimacija da bi preživio, a tek onda slijedi dovođenje u formu! Samo ne od onih koji ga ubiše! – komentirala je na Facebooku.
Novoizabrani predsjednik zagrebačkog SDP-a Branko Kolarić također je ocijenio da se radi o prikrivenom reklamiranju. Navodi da je to korištenje javnih sredstava u promociju aktualne vlasti.
– To je problem, i svi iskorištavaju tu poziciju moći i gradski novac – istaknuo je.
2019. godine Bandić činio isto pa ga kaznili
Podsjetimo, Grad Zagreb je u 2019., za vrijeme trajanja predizborne promidžbe, postavio ukupno 175 jumbo plakata u Zagrebu i okolici. Plakati s logom grada Zagreba na sebi su imali različite natpise, poput ‘Zagreb je jedini grad s pozitivnim prirodnim prirastom u Hrvatskoj’, ‘Zagreb ima najbolji obrazovni standard u Hrvatskoj’, ‘Zagreb je šampion hrvatskog turizma’ i ‘Advent u Zagrebu tri puta zaredom proglašen najboljim u Europi’.
Bandićeva kampanja isticanja Zagreba kao odličnog mjesta za život odvijala se u svibnju 2019. uoči izbora za Europski parlament. Predsjednički izbori bili su pola godine kasnije, lokalni tek za dvije godine.
Tomašević je u slični marketinški pothvat krenuo tijekom predsjedničke kampanje, pola godine prije lokalnih izbora, najvažnijih za platformu/stranku Možemo! koja bi eventualnim gubitkom na tim izborima vjerojatno izgubila i svrhu postojanja.
DIP je 2019. godine zaključilo da je Bandić odgovoran za raspolaganje financijskim sredstvima Grada Zagreba, a ujedno i predsjednik Stranke rada i solidarnosti, “predmetno oglašavanje zapravo prikrivena izborna promidžba navedenog izbornog sudionika tako da su za izbornu promidžbu korištena sredstva jedinice lokalne samouprave”.
A kao šlag na kraju, tu svaka (ne)namjerna sličnost Bandićem ne staje. Naime, Tomašević je s Ivanom Kekin snimio video na kojem kandidatkinja za predsjednicu i zagrebački gradonačelnik zasjedno kuhaju. Ne znam za druge, ali mene je to podsjetilo na video Milana Bandića dok kuha nezaboravni ajngemahtec i pri tom sugrađanima objašnjava koji otpad odlazi u koju kantu. Zaključno, kako je to volio kazati veliki Miroslav Krleža, nismo se daleko odmakli od Balkanske krčme, iako se neki vole predstavljati bečkim kavanama.