PODCAST 01PORTALA

Sedak o domoljubnom dizajnu: Od ‘Boga i Hrvata’ do ‘Ministra obrane’

U novoj epizodi 01Podcasta gostovao je komunikolog Kristijan Sedak, pokretač brenda Propatrium, koji kroz domoljubni dizajn spaja emociju, estetiku i identitet. U razgovoru s voditeljem Marijanom Opačkom otkrio je kako je jedna šaljiva rođendanska majica prerasla u ozbiljan projekt koji svakim motivom evocira zajedničke uspomene, vrijednosti i – pripadnost. Od ‘Boga i Hrvata’ do ‘Ministra obrane’, saznajte kako dizajn može pokrenuti emociju i prenijeti poruku jače od riječi
Kristijan Sedak projekt Propatrium spojio domoljublje dizajn emociju

Komunikolog Kristijan Sedak gostovao je u novoj epizodi podcasta 01Portala gdje je s voditeljem Marijanom Opačkom razgovarao o ulozi dizajna u oblikovanju nacionalnog identiteta i važnosti emocionalne povezanosti pojedinca s nacijom, a iznio je i detalje o svom domoljubnom dizajnu pod nazivom Propatrium.

– Nastalo je iz potrebe, iz šale, nastalo je kad je jedan prijatelj imao rođendan pa smo mu dizajnirali majicu. Toliko se svima svidjelo da su ih svi htjeli, a to nema nigdje za kupiti i onda smo napravili plan, strategiju i napravili smo Propatrium – prisjetio se Sedak.

– Raspisali smo što je to domoljubni dizajn u našim očima i onda su nam prilazili dizajneri, nisam ja jedini autor tih vizuala. Imamo jako puno ideja koje su u nastanku, ali ne želimo preopteretiti ni web ni kanale pa želimo da ovih trenutačnih 30-ak vizuala postanu prepoznatljivi – kaže.

Kristijan Sedak projekt Propatrium spojio domoljublje dizajn emociju

01Portal

Kad majica postane izjava ljubavi prema domovini

Naveo je da je domoljubni dizajn primjenjiv na raznorazne događaje i predmete, od majica do šalica, a istaknuo je da je njima bilo najjednostavnije početi s majicama.  – Bio je zanimljiv i taj slogan, nositi domovinu s ponosom – kaže.

Na pitanje što je tu najvažnije, estetika, poruka ili tradicija, Sedak je istaknuo da je ključ u kombinaciji.

– Ako jedan od tih nedostaje, ne zadovoljava naše kriterije koji su vrlo strogo raspisani. Mislimo da domoljubni dizajn mora biti taj koji će emotivno približiti pojedinca naciji, podsjetiti na neke od stvari, kao što su društveni događaji, tradicija, valuta i slično, nešto što je zajedničko, a s druge strane, to treba biti i oku ugodno da bi ljudi s ponosom to nosili – objašnjava.

Dizajn koji pokreće emociju i gradi identitet

Sedak je naveo da su se okupili ljudi oko zajedničke ideje domoljublja.

– To su ljudi koji vrlo slično razmišljaju, zajedno diskutiramo svaki dizajn, nijedan dizajn nije izašao iz prve nego smo ga promišljali iz različitih kuteva, pogotovo one koji su provokativni, dakle bavimo se i provokacijom. No, uvijek razmišljamo o ciljnoj skupini, a to su ljudi koji će nositi te majice – kaže.

– Svaki naš dizajn izaziva emociju kod naše ciljne skupine – naveo je Sedak, dodajući da su neki dizajni izazvali različite emocije i kod osoba koje nisu njihova ciljna skupina.

– Imamo jedan dizajn, prva majica koju smo prodali, to je periodni sustav elemenata s natpisom ‘Bog i Hrvati’, uzeli smo kemijske elemente koji daju taj natpis i to je kupila jedna djevojka s Korčule koja je nakon toga nazvala i plakala da se zahvali jer se sjetila i oca i Domovinskog rata. To je ono što mi želimo postići – prisjetio se Sedak te je tom prilikom poslao i pozdrav za Korčulu.

Nositi domovinu s ponosom

Sedak je pojasnio da je ideja povezivanje te rade na tome da se izrađuju elementi i simboli koji su prepoznatljivi svima u naciji.

– Oni će tim nošenjem postati prepoznatljivi i šire. Nama u ovom trenutku nisu target Filipinci i slično, ali integracijom, susretanjem s tim elementima, oni će postati prepoznatljivi i nadam se, i ovi koji planiraju ovdje ostati, shvatit će tu emociju – rekao je.

Na pitanje koliko domoljubne poruke danas imaju drugačiji ton nego prije deset ili dvadeset godina, Sedak je odgovorio: – To je zanimljivo, to je vrlo rastezljivo, možda ne na primjeru dizajna, ali na primjeru pjesme ‘Čavoglave’. Moj sin je pjevao ‘Čavoglave’ u tramvaju kad je imao dvije ili tri godine, supruga i ja smo se malo odmaknuli jer je to postalo društveno neprihvatljivo pa me zanimalo kad je to postalo društveno neprihvatljivo. Sad s ovim koncertom nadam se da ćemo legalizirati i da nećemo morati objašnjavati što nama znači ta pjesma, ili barem toj generaciji koja je prošla Domovinski rat, da to nema veze s Drugim svjetskim ratom, da pjesma ne evocira ništa nego obranu, prkos.

Humor, ručnici i simboli koje svi razumiju

Sedak je naglasio da je ovo i poduzetnički pothvat te da je ovo velik zalogaj za njega osobno.

– Nama je to doista velik zalogaj, zato smo prvo dobro razmislili, napravili smo strategiju u neke četiri faze, dobro smo istražili što postoji na tržištu, ne gledamo druge kao konkurenciju nego gledamo što to oni imaju, što je to nama potrebno i što bi to još voljeli nositi. To su, prije svega, majice koje mi nosimo – rekao je.

Osvrnuo se i na prisutnost humora u ovim dizajnima, a naglasio je da se on bavi i neverbalnom komunikacijom. Tom se prilikom osvrnuo i na ručnik koji je u prodaji, a na kojemu je natpis ‘Hrvat zauzeto’, koji je idealan z plažu, osobito za one koji imaju naviku noć ranije ostaviti ručnik na plaži kako bi si sačuvali, odnosno zauzeli mjesto za sutra.

– Malo smo se i narugali tome, svi mi volimo imati to svoje malo mjesto pod suncem tako da neka nitko ne dira u moj mali dio svemira – kaže.

Kristijan Sedak projekt Propatrium spojio domoljublje dizajn emociju

01Portal

Oluja, identitet i kišobrani

Što se tiče kritika, Sedak je ponovno naveo da one ne dolaze od ciljne skupine.

– Sad ću vam najaviti dizajn kišobrana koji još nismo izbacili, imamo dizajn crvenih kišobrana s natpisom ‘nevrijeme je naše vrijeme’, u potpisu Oluja ’95. Sigurno će biti ljudi kojima se to neće svidjeti, ali evociramo uspomenu na najveličanstveniju pobjedu koju smo izvojevali. Mislim da je ona nekako ugrađena u temelj nacije i države – kaže.

Tko su kupci, zašto nose Propatrium i što im to znači?

Otkrio je i tko su najveći kupci, navodeći da su to većinom muškarci.

– Rekao bih da su to ljudi koji promišljaju vrlo slično kao i mi, vrlo konzervativno, domoljubno, nije samo u pitanju nacija nego nacionalni i narodni običaji, očuvanje kulture, baštine, valuta, imamo dva dizajna posvećena kuna. Nije to političko pitanje i ne bi voljeli da to postane – kaže.

Dodao je da su njihove majice za svaki dan, a spomenuo je i proslavljenog hrvatskog reprezentativca Josipa Joea Šimunića koji ih je, kako kaže, motivirao za majicu ‘Ministar obrane’. – Svi znamo zašto, kakav je stup obrane bio, što nam je značio. To je i nogometno, ali i puno šire pitanje – ističe.

Domoljublje danas – pitanje generacija ili osjećaja?

Na pitanje što bi poručio nekome tko smatra da se domoljublje ne može nositi, Sedak je bio kratak i jasan: “Neka proba majicu.”

– Domoljublje je osjećaj koji možemo ne samo s ponosom isticati nego možemo i druge poticati, evocirati, ideja je utjecati na taj osjećaj i prepoznatljivost, zajedničku uspomenu – dodao je Sedak.

O novom logu Zagreba i važnosti prepoznatljivosti

Ovom prilikom se Sedak osvrnuo i na novi logo Grada Zagreba, kojeg je Sedak i ranije kritizirao.

– I dalje smatram da je to siromašni minimalizam, i dalje smatram da je pogreška, estetski nije loš, ali je pitanje je ciljne skupine, pitanje je koji je cilj, pitanje je prepoznatljivosti. To nije niti Zagrepčanima prepoznatljivo kroz poruku, treba jako puno objašnjavati, nema nimalo u sebi identiteta nego poručuje neke vrijednosti koje smo nazvali sloboda, a evociramo golotinju. Ako je jedini simbol slobode golotinja, onda je to dobar vizual – smatra.

Okrugli stol i širenje ideje

Na kraju je za jesen najavio i Okrugli stol o domoljubnom dizajnu na kojemu će sudjelovati ljudi iz različitih struka.

– Želimo to i istraživati, vidjeti ne samo hrvatski domoljubni dizajn nego općenito domoljubni dizaj – kaže.

– Često se taj dizajn poslovno veže uz vojni sektor, tamo gdje se prodaje vojna oprema, prodaju se i takve majice, mi tome nećemo podleći, ali nećemo ni izbjegavati. Ne čini mi se to kao neka greška – poručio je Sedak u razgovoru s Marijanom Opačkom.

 

 

01Podcast
Hrvatska
Intervju