Političari nude rotacijske garaže kao rješenje prometnog kaosa u Zagrebu. Evo o čemu se radi

No o čemu se točno radi. Rotacijska garaža je automatizirani sustav parkiranja koji omogućuje optimalno korištenje prostora tako da vozila rotira i premješta unutar vertikalne ili horizontalne strukture. Ovakav sustav omogućuje parkiranje većeg broja vozila na manjoj površini, čime se rješava problem nedostatka parkirališnih mjesta u urbanim sredinama.
Najčešće se koristi u obliku vertikalnih rotacijskih parkinga, gdje se automobili postavljaju na platforme koje kruže poput kotača, omogućujući brz i jednostavan pristup parkiranom vozilu. Ove garaže su popularne u gusto naseljenim gradovima jer ne zahtijevaju velike građevinske radove i mogu se brzo implementirati.
Brza realizacija i digitalna rješenja
Jerković je naglasio da će, ukoliko bude izabran, njegovi prvi potezi uključivati postavljanje vertikalnih rotacijskih parkinga na odgovarajućim lokacijama u gradu.
– Takve garaže postavljat ćemo na postojećim javnim parkiralištima kako bismo povećali broj parkirnih mjesta, ali i u dvorištima zgrada gdje za to postoji prostor – rekao je Jerković.
Također, naglasio je da se rotacijski parkinzi mogu postaviti u roku kraćem od pola godine, što bi značilo brzo rješavanje problema parkiranja, dok bi izgradnja podzemnih garaža trajala znatno duže. Građanima će se omogućiti i otkup parkirališnih mjesta u rotacijskim parkinzima smještenima u dvorištima zgrada.
– Uvest ćemo i ‘flat rate’ parkirnu kartu kojom će se moći parkirati svugdje, a mjesta će biti moguće rezervirati putem mobilne aplikacije – obećao je Jerković.
Lovrićev model subvencija za građane
Ivica Lovrić također podržava ideju rotacijskih parkinga, istaknuvši da oni nisu novost te da se već koriste u Puli, a uskoro će i u Dubrovniku.
– Rotacijski sustav omogućuje da na prostoru koji zauzimaju dva klasična parkirna mjesta bude smješteno njih 12, što znači šesterostruko povećanje kapaciteta – objasnio je Lovrić.
Ukoliko pobijedi na izborima, Lovrić planira subvencionirati postavljanje rotacijskih parkinga u privatnim dvorištima u Donjem gradu do 50 posto.
– Ako zgrada s 20 stanova treba isto toliko parkirnih mjesta, grad će sufinancirati polovicu troškova, a stanari će biti suvlasnici tih parkirališnih mjesta – rekao je Lovrić.
Naglasio je da su troškovi postavljanja rotacijskih parkinga znatno niži od gradnje podzemnih garaža te da bi to mogla biti poticajna mjera za uređenje parkirališta u dvorištima zgrada.
Primjer iz Pule
Primjer uspješne implementacije rotacijske garaže može se vidjeti u Puli, gdje je ovakav sustav postavljen prije godinu dana. Na prostoru šest nekadašnjih parkirnih mjesta sada se može parkirati 30 vozila.
To su tri rolo-garaže, svaka kapaciteta 10 vozila, s automatskom regulacijom ulaska i izlaska putem aplikacije i rampi koje prepoznaju registarske oznake – objasnio je Boris Agatić, pomoćnik direktora Pula Parkinga.
Sigurnost i energetska učinkovitost
Rotacijska garaža testirana je na otpornost na vjetar i potrese, a njezina energetska učinkovitost također je visoka.
Radi se o hrvatskom projektu, s motorima koje su patentirali domaći stručnjaci. Potrošnja je minimalna, a moguće je unaprijediti sustav i dodati punionice za električna vozila – izjavio je Manuel Brumnić, zamjenik rukovoditelja javnih parkirališta u Puli za HRT.
Uvođenje rotacijskih garaža u Zagrebu moglo bi značajno poboljšati situaciju s parkiranjem te pružiti brzo i učinkovito rješenje za vozače u glavnom gradu.