OPASNOST IZ TANJURA Kako prepoznati krivotvorenu hranu na tržištu?

U povodu Svjetskog dana borbe protiv krivotvorina, Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) lansirao je kampanju “Što je na vašem stolu?”, s ciljem upozoravanja na sve prisutniju prijetnju krivotvorenja hrane i pića u Europskoj uniji. Kampanja je odgovor na sve češće zapljene lažnih prehrambenih proizvoda koji predstavljaju prijetnju ne samo zdravlju građana, već i europskom gospodarstvu, radnim mjestima te kulinarskoj i poljoprivrednoj baštini.
Prema izvješću Europola o kaznenim djelima povezanima s intelektualnim vlasništvom, prehrambeni proizvodi – osobito kolačići, tjestenina, čips i slatkiši – bili su druga najčešće zaplijenjena kategorija na granicama EU-a 2020. godine. E-trgovina dodatno je pojačala rizik jer omogućava bržu i širu distribuciju lažnih artikala, otežavajući potrošačima prepoznavanje autentičnih proizvoda, prenosi Tportal.
Zdravstveni rizici i kriminalne mreže
Prema ranijem izvješću (SOCTA 2021.), u krivotvorenim prehrambenim artiklima pronađene su izuzetno opasne tvari poput metanola, žive, fipronila i različitih pesticida. Policijske akcije potvrdile su razmjere problema – operacija OPSON, koju zajedno vode Europol i Interpol, samo prošle godine rezultirala je zapljenom 22.000 tona hrane i 850.000 litara pića, u vrijednosti od 91 milijun eura. Pritom je razbijeno 11 kriminalnih mreža, a 278 osoba prijavljeno je pravosudnim tijelima.
– Krivotvorena hrana i piće velika su briga za javno zdravlje. Cilj naše kampanje je opskrbiti potrošače znanjem kako se zaštititi, a istovremeno podržavati zakonite tvrtke koje podržavaju standarde kvalitete EU-a, izjavio je João Negrão, izvršni direktor EUIPO-a.
Vino i jaka alkoholna pića pod posebnom prijetnjom
Jedan od najosjetljivijih sektora na krivotvorenje jest onaj alkoholnih pića. Organizirane kriminalne skupine koriste sofisticirane metode, uključujući ponovnu uporabu originalnih boca i krivotvorene etikete, čime otežavaju identifikaciju lažnih proizvoda.
Procjenjuje se da je samo između 2013. i 2017. godine zbog krivotvorenja vina i jakih alkoholnih pića izgubljeno gotovo 2,3 milijuna eura prihoda i 5.700 radnih mjesta u EU, dok je gubitak poreznih prihoda premašio 2 milijuna eura.
Najčešće zemlje podrijetla krivotvorene hrane i pića zaplijenjenih na granicama EU-a bile su Kina i Turska.
Oznake zemljopisnog podrijetla kao ključ zaštite
Oznake zemljopisnog podrijetla (GI) poput PDO, PGI i TSG ključne su u borbi protiv krivotvorina. One jamče autentičnost i kvalitetu proizvoda, a ujedno pomažu proizvođačima u plasmanu na tržište.
Europska unija trenutačno ima više od 3.600 registriranih proizvoda s oznakama zemljopisnog podrijetla. Francuska, Italija i Njemačka prednjače u ovom segmentu, pri čemu vino čini čak 54 % ukupne GI-potrošnje u EU.
Proizvodi poput maslinova ulja, piva, sira, mesa i mliječnih proizvoda također su često meta krivotvorenja.
Savjeti za potrošače: kako se zaštititi?
Kampanja “Što je na tvom stolu?” usmjerena je na edukaciju građana. EUIPO poziva potrošače na oprez i nudi konkretne savjete:
– Kupujte isključivo od provjerenih trgovaca i ovlaštenih distributera.
– Obratite pažnju na oznake poput PDO, PGI i TSG.
– Provjeravajte etikete, logotipe i pravopis.
– Koristite QR kodove, holograme i druge tehnologije provjere izvornosti.
Uz to, EUIPO je izradio i tehnički vodič s više od 40 tehnologija za zaštitu robnih marki i suzbijanje piratstva.