MSU: Selo u reportažnoj fotografiji Toše Dabca
Fotografija je “pomoćnik, mlađi brat riječi”, tako je Roy Stryker opisao važnost reportažnih fotografija sela nastalih 1930-ih u SAD-u, danas poznatih pod nazivom New Deal Photography (1935.–1943.), fotografija većinom nastalih zbog narudžbi i državnih subvencija u nastojanju da se kod građana osvijeste problemi osiromašenog sela nakon velike ekonomske krize (1929.–1933.).
U tom kontekstu reportažne fotografije našeg sela Toše Dabca, možemo promatrati kao “mlađeg brata” najznačajnije pisane riječi o hrvatskom selu: zbornika Kako živi narod (1936.) Rudolfa Bićanića
Predstavljene su reportažne fotografije ruralnih krajeva i seoskog stanovništva snimljene u međuratnom i poratnom periodu (od 1930-ih do 1950-ih) s fokusom na socijalne prilike i tadašnje uvjete života. Izabrane su fotografije koje su do sada rijetko (ili uopće nisu) prikazivane, a na kojima je Dabac zabilježio seljake kako rade i obavljaju svakodnevne poslove, u dnevnim migracijama na relaciji selo-grad, u gradu (na tržnici), ali i na svečanostima ili svetkovinama te u rijetkim trenucima odmora. Premda znatno manje poznate od fotografija iz ciklusa Ljudi s ulice, koje su mu donijele status najpoznatijeg hrvatskog reportažnog fotografa, Dabčeve fotografije obuhvaćene ovom izložbom nimalo ne zaostaju po svojoj umjetničkoj i dokumentarnoj kvaliteti. Na izložbi su fotografije stavljene u širi društveno-politički kontekst, povezane su sa suvremenim društvenim i umjetničkim projektima te trendovima na lokalnoj i globalnoj razini.