Krešimir Ačkar iz Sabora: Studenti stručnih studija konačno mogu odahnuti
Današnju sjednicu Hrvatskog sabora obilježila je, između ostalog, rasprava o prijedlogu izmjena aktualnog Zakona o hrvatskom kvalifikacijskom okviru.
Naime, predloženim izmjenama bi se osigurali uvjeti za dosljednu primjenu binarnog sustava obrazovanja te nastavak reformskih procesa koji za cilj imaju povećanje kvalitete i prohodnosti hrvatskog visokog obrazovanja. Reviziju Zakona potaknula je nedavna odluka Ustavnog suda čime su poništene odredbe koje izjednačavaju sveučilišne i stručne studije.
U raspravu o navedenim izmjenama, aktivno se uključio i velikogorički zastupnik Krešimir Ačkar objasnivši kako je osnovna razlika između stručnih i sveučilišnih studija u sadržaju.
– Dok su stručni studiji usmjereni na praksu i konkretne vještine te pripremaju studente za izravan ulazak na tržište rada, sveučilišni su usmjereni na istraživački i znanstveni pristup, daju obrazovanje za samostalni znanstveno istraživački rad sa širim znanjem za pojedinu struku, rekao je Ačkar i napomenuo kako su obje vrste obrazovnih ustanova, unatoč drukčijem pristupu materiji, itekako potrebne i nužne za društvo.
Status stručnih studija u skladu s pravima studenata
Ključna izmjena ovog Zakona, navodi Ačkar, odnosi se na pozicioniranje stručnih studija u Hrvatskom kvalifikacijskom okviru, s obzirom na to da oba studija jednako traju i imaju jednak broj ECTS bodova.
– Ovim izmjenama Zakona postignut je konsenzus svih strana u odnosu na status stručnih studija – u skladu s Europskim kvalifikacijskim okvirom, u skladu s odlukama Ustavnog suda i što je osobito važno, u skladu s pravima studenata, kazao je Ačkar.
Prijedlog je izradilo povjerenstvo sastavljeno od stručnjaka iz akademske zajednice koji dolaze iz redova javnih sveučilišta i veleučilišta te privatnih visokih učilišta, kao i studenata sveučilišnog i stručnog studija, pripadnika obrazovnog sindikata i predstavnika Ministarstva znanosti i obrazovanja.
– Zakon omogućava stabilan i usklađen Nacionalni kvalifikacijski okvir i možemo ga smatrati dobrim temeljom za održavanje i razvijanje kvalitetnog obrazovnog sustava. Naša je zadaća pružiti mu podršku, od zakonodavne do operativne razine, jer o tome ovisi njihova, ali i naša budućnost.
Zakon ostavlja prostora za nadogradnju
Domagoj Hajduković (SDP) istaknuo je kao problem što razlike i kvalifikacije sveučilišnih i stručnih studija nisu dovoljno prepoznate od strane tržišta rada, zbog čega se stvara konfuzija među poslodavcima koji posljedično daju primat jednim nauštrb drugih.
– U okvirima ovog Zakona postoje prostori za nadogradnju, koje bi nas trebale čekati u saborskim klupama u budućnosti, odgovorio mu je Ačkar.
Rade Šimičević (HDZ) upitao je što se događa sa studentima koji su svoje studije završili prije izmjena ovoga Zakona te kako će se njihov status riješiti.
– Više od 600 komentara pristiglo je tijekom javnog savjetovanja, od njih je više od 70 posto bilo pozitivnih i išli su prema tome da su se studenti stručnih studija nakon mjeseci neizvjesnosti oslobodili tereta svoje budućnosti i statusa u društvu.
Naposljetku, Ante Bačić (HDZ) istaknuo je kako je ovim Zakonom napokon riješena razlika kompetencija pojedinih studija te da sada treba poraditi na kvaliteti i brzini prilagodbe tržištu rada.