Rasprava

Kad može bez gužvi za Thompsonov koncert, može i svaki dan. Pa, što se čeka, gradonačelniče?

Zagreb je tijekom Thompsonovog koncerta ostao bez gužvi – tramvaji su vozili, automobila je bilo manje, a građani su poslušali preporuke i koristili javni prijevoz. Je li to model koji se može primijeniti i svaki dan? Na to pitanje odgovorio je gradonačelnik Tomašević, ali i suočio se s kritikama o stanju u ZET-u
Gužvi nije bilo – tramvaji su vozili bez kašnjenja, a građani su poslušali preporuke i stigli javnim prijevozom na koncert Marka Perkovića Thompsona Emica Elvedji/PIXSELL

Nakon spektakularnog koncerta Marka Perkovića Thompsona na zagrebačkom Hipodromu, građani i političari složili su se u jednom – promet je tih dana bio iznenađujuće protočan. Gotovo bez gužvi, s učinkovitim tramvajskim linijama i masovnim korištenjem javnog prijevoza. Je li to samo iznimka ili i model za budućnost?

To je pitanje koje je na današnjoj sjednici Gradske skupštine postavio HDZ-ov zastupnik Marko Periša, tijekom aktualnog sata.

– Čestitam na projektu koji je priveden kraju i oborenom svjetskom rekordu po broju posjetitelja. Primijetio sam da se dan koncerta i dan prije promet odvijao jako dobro. Mogu li se neke od tih mjera koristiti za rješavanje prometne problematike? Ako ne, kada ćete se konačno uhvatiti u koštac s prometom? – pitao je Periša gradonačelnika Tomislava Tomaševića.

Gradonačelnik je odgovorio da su gradske i državne institucije tjednima ranije upućivale građane da koriste javni prijevoz, ne dolaze automobilima i, kad je moguće, pješače – i da je to većina građana poslušala.

– Tramvaji su funkcionirali bez problema, no moramo priznati i da je broj Zagrepčana bio smanjen zbog godišnjih odmora, pa je automobila na cestama bilo manje. Ako me pitate što je lekcija – trebamo ulagati u javni prijevoz. Ako broj automobila i dalje bude rastao, a infrastruktura ostane ista, gužve će biti sve gore – rekao je Tomašević.

Ništa bez dugoročne prometne politike

Periša je dodatno tražio konkretne rokove za strateške dokumente koji bi definirali dugoročne prometne politike.

– Javna nabava za izradu Strategije održive urbane mobilnosti je pri kraju. Uskoro kreće izrada te ključne prometne strategije, koja će biti podloga i za novi GUP. Čim usvojimo izmjene postojećeg, nadam se na jesen, krenut ćemo u izradu novog. Ali bez sinergije Grada i države, ni prometni problemi se neće moći riješiti – odgovorio je gradonačelnik.

U tom kontekstu, valja spomenuti da se zagrebački HDZ posljednjih mjeseci često hvali kako su ključne iskorake u obnovi javnog prijevoza – posebno kada je riječ o nabavi autobusa i najavljenim novim tramvajima – ponajviše omogućile odluke i financiranja koje je osigurala Vlada Republike Hrvatske putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. S druge strane, aktualna gradska vlast, iako priznaje važnost tih sredstava, ističe da je politički prioritet bio zadržati cijene karata i osigurati svakodnevno funkcioniranje mreže.

Oporba, i bivša i sadašnja, Tomaševiću redovito spočitava loše stanje u ZET-u. Često ga se proziva zbog neurednog, nepouzdanog i rijetkog javnog prijevoza, osobito u kvartovima izvan centra. Tramvaji su, upozoravaju, stari i skloni kvarovima, autobusne linije rijetke, a usluga sve lošija, unatoč gradonačelnikovim najavama modernizacije i strateških ulaganja.

Može li Zagreb svakodnevno izgledati kao tih dana?

Iskustvo s dana koncerta pokazalo je da Zagreb može funkcionirati bez prometnog kolapsa – ali pod uvjetom da se sustavno i ozbiljno pristupi reorganizaciji prometa. Ključno je da javni prijevoz bude toliko dobar da postane stvarna alternativa automobilu, ne samo iznimno, već svakodnevno.

To uključuje modernizaciju voznog parka, povećanje frekvencije linija, bolju povezanost gradskih rubova i veću pouzdanost u prometnim špicama. Parkirališta u središtu trebalo bi učiniti manje dostupnima, a pješačka i biciklistička infrastruktura mora postati sigurnija, povezanija i funkcionalnija. Presudna će biti i strategija održive mobilnosti, bez koje se teško može govoriti o dugoročnom planiranju.

Dani bez gužvi u Zagrebu nisu znanstvena fantastika – samo iznimka

Koncert na Hipodromu bio je testni slučaj koji je pokazao da se uz dobru pripremu i kolektivnu odgovornost može izbjeći svakodnevni prometni kaos. No da bi se to pretvorilo u trajno stanje, trebat će puno više od apeliranja i pilot-primjera – potrebna su ulaganja, politička odluka i jasna prometna vizija.

Gradonačelnik je jasan: – Ako ne investiramo u javni prijevoz, gužve ćemo gledati još godinama.

Aktualno
Grad Zagreb