Istina o premium gorivu: Je li to samo skupi trik za vozače?

Premium bezolovni benzin obećava nam više, ali – vrijedi li više cijene? Može li premium benzin doista učiniti vaš automobil učinkovitijim, odvesti vas dalje i očistiti vaš motor? I hoće li produžiti vijek trajanja novog hibridnog automobila?
Evo što sve trebate uzeti u obzir kad sljedeći put posjetite benzinsku pumpu, prenosi N1.
Obični benzin je općenito zelenija opcija
Kada na benzinskim pumpama kupujete bezolovni benzin obično ćete vidjeti dvije opcije: Obični ili E10 i premium opciju s oznakom E5. E10 znači da u mješavini goriva ima 10 posto etanola; E5 znači 5posto. Većina etanola proizvodi se fermentacijom škrobnih namirnica poput kukuruza ili šećerne trske. A budući da je biogorivo, ima manji ugljični otisak od benzina, koji se dobiva iz sirove nafte.
– Kada se biomasa uzgaja, može apsorbirati dio CO2 u biljku, stoga je otisak nešto manji nego kod izgaranja benzina, objašnjava dr. Guohong Tian, znanstveni istraživač u automobilskom inženjerstvu.
Međutim, priznaje da je stvar složenija od toga. Ako je šuma iskrčena za uzgoj usjeva, tada emisije ugljika uključene u to mogu uzrokovati da etanol izgubi svoju nešto ekološki prihvatljiviju stranu.
– Ali, općenito, mislim da je sigurno reći da je izgaranje biogoriva zelenije od benzina, navodi Guohong.
Zato je obični benzin, koji je nekada bio E5, krajem 2021. prebačen na naizgled zeleniji E10, a E5 (s nekim aditivima u smjesi) postao je skuplja premium opcija. Vrijedi napomenuti da neki od aditiva u E5 također mogu pomoći u smanjenju emisija, što bi moglo ujednačiti “zeleniji” aspekt.
Oktanski broj je najvažniji ako imate automobil visokih performansi
Bezolovne pumpe također pokazuju oktanski broj. Obični benzin ima oktan 95; premium je 97.
– To pokazuje svojstva goriva protiv detonacije, objašnjava Guohong.
“Detonacija” je abnormalna pojava izgaranja koja može oštetiti motor. Viši oktanski broj znači da je manja vjerojatnost da će gorivo uzrokovati detonaciju i oštećenja.
– Ako je motor dizajniran da bude kompatibilan s benzinom 95, možete koristiti 95 bez ikakvih problema, kaže stručnjak. Ali ako je motor dizajniran za viši oktanski broj – kao u automobilima visokih performansi – vjerojatno je bolje držati se 97 i odlučiti se za premium.
Obični benzin znači manju kilometražu
Ali svaka razlika u cijeni po kilometru vjerojatno je zanemariva. Etanol ima nižu “ogrjevnu vrijednost”: Za istu količinu goriva oslobađa se manje topline. Veći postotak etanola u E10 znači da vam može dati manje kilometara po litri nego u E5. Ali razlike su male.
– Rekao bih da će razlika u pogledu kilometraže vjerojatno biti oko 1 posto ili čak i manje, kaže Guohong.
– Ako gledate samo kilometražu, premium ne bi trebao imati nikakvu prednost.
Obični benzin može ponuditi više snage
– Ono što ograničava snagu je količina zraka koja se može uvesti u cilindar, a ne količina goriva koju možete isporučiti. Obično etanol pruža nešto veću učinkovitost, kaže Guohong. Dakle, obično gorivo zapravo može pružiti više snage od premium benzina, unatoč tvrdnjama o suprotnom.
Međutim, u premium benzinu postoje aditivi koji mogu potaknuti izgaranje. Sustav ubrizgavanja goriva u motoru vašeg automobila može se s vremenom “zaprljati” ugljikom, što može smanjiti učinkovitost motora, objašnjava automobilski inženjer Keith Howard. Premium benzin sadrži deterdžente koji mogu ukloniti tu prljavštinu.
– Zapravo možete vidjeti razliku na vrhu injektora ako to pogledate pod mikroskopom, kaže.
Deterdženti u običnom benzinu poboljšavaju učinkovitost
Međutim, iste deterdžente koje nalazite u premium E5 možete dodati u spremnik jeftinijeg, običnog E10 benzina kako biste s vremena na vrijeme očistili injektore, kaže Keith. Samo “morate paziti da kupujete originalan benzin koji će obaviti posao”.
Alternativno, ako inače koristite obični benzin, jednostavno se s vremena na vrijeme odlučite za spremnik super bezolovnog benzina kako biste očistili motor: Ili kako Keith kaže: „Napunite spremnik svakih nekoliko mjeseci.“
Godine su važne
Nisu svi automobili kompatibilni s E10 benzinom.
– Moderni automobili – nakon otprilike 2010., 2011. – u osnovi su dizajnirani za rad na mješavinama etanola. Stariji automobili nisu pa mogu sadržavati neke polimerne materijale koji su osjetljivi na etanol, objašnjava Keith. Etanol može napasti dijelove unutar vašeg motora poput gumenih crijeva i brtvi.
Dakle, ako je vaš automobil stariji, odlučite se za premium.
Premium benzin neće poboljšati performanse hibridnog automobila
Hibridni motor – koji može raditi i na gorivo i na struju – optimizira potrošnju goriva, a ne snagu. Nema posebne koristi od korištenja premium benzina u hibridu u usporedbi sa standardnim benzinskim automobilom.
– Sigurno vam ne bi trebao za performanse, kaže Keith i dodaje:
– Iste prednosti dobivate održavanjem sustava ubrizgavanja goriva i ventila čistim od aditiva u premium bezolovnom benzinu.
Redovito servisiranje i svježe ulje važniji su od vrste goriva
– Ako imate automobil visokih performansi i želite dugoročno održati svoj motor u vrhunskom stanju, onda se premium gorivo vjerojatno isplati, kaže Keith.
– Također, ako imate stariji automobil koji ne može raditi na 10 posto etanola, onda je premium gorivo s 5 posto etanola očito neophodno.
Ali za rad sa standardnim benzinskim motorom to je luksuz, kaže on.
– Možda biste htjeli povremeno staviti spremnik premium bezolovnog benzina kako biste pomogli u čišćenju, ali voziti na njemu iz tjedna u tjedan – možda i ne.
Guohong se slaže. Na pojedincu je hoće li potrošiti 10 posto više na gorivo za potencijalno manje od pola posto više kilometara.
– Ako je moj motor zadovoljan s redovitim gorivom, to je ono na što bih išao.
Važno je redovito servisiranje, navodi Keith.
– Važnije je pravilno servisirati automobil i stvarno je važno koristiti pravo motorno ulje i redovito ga mijenjati.