GPZO pred zimom – pad korisnika tjera na novi model poslovanja

Gradska plinara Zagreb – Opskrba (GPZO) ulazi u razdoblje godine kada se plin skladišti za zimsku potrošnju, no nakon osjetnog pada broja korisnika i prihoda. Iako je izgubila dio tržišta, GPZO je i dalje najveći opskrbljivač plinom za kućanstva u Zagrebu.
Razdoblje od kolovoza do listopada jedno je od najvažnijih u godini na tržištu plina. U tom se razdoblju osiguravaju dovoljne količine energenta za nadolazeću sezonu grijanja, a strategije nabave uvelike utječu na cijene koje će korisnici plaćati zimi.

GPZ tržišni udio
GPZO ulazi u novu sezonu sa smanjenim tržišnim udjelom
GPZO u ovu sezonu ulazi nakon što je u protekloj godini izgubila opskrbu plinom za 247 javnih objekata u Zagrebu, uključujući škole, vrtiće i bolnice, kao i dio privatnih korisnika. Na javnim natječajima konkurentske tvrtke ponudile su povoljnije uvjete, što je dovelo do smanjenja tržišnog udjela.
Unatoč padu, prema podacima iz listopada 2024. GPZO je zadržala oko 168 000 kućanstava, što čini više od tri četvrtine ciljane baze kućanstava na svom opskrbnom području. To je znatan pad u odnosu na 2022., kada je opskrbljivala oko 290 000 kućanstava, ali i dalje daleko od scenarija u kojem bi izgubila gotovo sve privatne korisnike.
Financijski učinak gubitaka osjetio se i u poslovanju – prošle godine pad prihoda procijenjen je na 92 milijuna eura, a u prvoj polovici ove godine Zagrebački holding, čiji je GPZO dio, zabilježio je gubitak od 21 milijun eura, uglavnom zbog smanjenih prihoda od prodaje plina.
Punjenje skladišta plina za nadolazeću zimu sada se odvija u okolnostima u kojima GPZO ima manju bazu korisnika i manji tržišni udio nego prijašnjih godina. Zimska sezona 2025./2026. pokazat će hoće li tvrtka uspjeti zadržati preostale korisnike i stabilnu opskrbu ili će pad tržišnog udjela biti nastavljen.
Tomašević o gubicima Plinare: Bolje manje korisnika koji plaćaju, nego više onih s dugovima
Podsjetimo, Gradonačelnik Zagreba, Tomislav Tomašević, u srpnju je na sjednici Gradske skupštine komentirao gubitak važnog dijela tržišta plina za Plinaru Zagreb – Opskrba. Nakon što je tvrtka izgubila gotovo 290.000 korisnika u korist drugih dobavljača, najavio je promjenu poslovnog modela.
– Ne moramo opskrbljivati sve korisnike, nego se možemo usredotočiti na one koji redovito plaćaju račune i nemaju velike dugove, rekao je Tomašević.
Objašnjavajući kako će ta nova strategija pomoći tvrtki, rekao je:
– Ako sada imate 30.000 korisnika koji ne plaćaju račune, a umjesto njih dobijete 10.000 malih korisnika koji redovito plaćaju, i pritom ukupno zadržite više od 180.000 korisnika koji su pouzdani platiše, to može biti čak i bolja situacija za Plinaru, objasnio je gradonačelnik.
Tomašević je istaknuo i da je važno da se u cijelom procesu obratila pažnja na radnike Plinare, koji su zabrinuti zbog mogućih promjena.
– Vodili smo računa o zaposlenicima i njihovoj ulozi u budućem poslovanju, naglasio je.
Gradska uprava najavljuje da će se provesti daljnje restrukturiranje tvrtke i da će se tražiti načini da se poslovanje Plinare učini održivijim i prilagođenijim tržišnim uvjetima.
Nužno restrukturiranje
S obzirom na osjetan pad tržišnog udjela i gubitak dijela korisnika, Plinara Zagreb – Opskrba suočena je s neizbježnom nužnošću rekonstrukcije. Promjena poslovnog modela, usmjerenje na pouzdane platiše i racionalizacija poslovanja ključni su koraci za očuvanje stabilne opskrbe i financijske održivosti.
Osim toga, restrukturiranje tvrtke omogućit će bolje prilagođavanje tržišnim uvjetima, povećanje učinkovitosti i dugoročnu zaštitu interesa korisnika. Zimska sezona 2025./2026. bit će prvi ozbiljan test nove strategije i pokazat će hoće li GPZO uspjeti konsolidirati preostali tržišni udio i osigurati pouzdanu opskrbu plinom za građane Zagreba.