Evo što učiniti ako ostanete zarobljeni u automobilu nakon prometne nesreće
Ostati zarobljen u automobilu nakon sudara ili kvara na elektronici može biti smrtonosno. Evo što učiniti kada ne možete otvoriti električna vrata automobila.
Lijepo je pritisnuti gumb ili držati ruku blizu senzora kako biste učinili ono što je prije zahtijevalo malo fizičke aktivnosti, ali kada se te kontrole pokvare, mogli biste zaglaviti – čak i u svom automobilu! To se dogodilo petorici ljudi u Kanadi prošle godine, kada su poštanski službenik i drugi slučajni prolaznici morali iz Tesle u plamenu izvlačiti jednog putnika kako bi ga spasili, dok vozač i ostalih troje nisu bili te sreće, prenosi Dnevnik.
Zato je bitno naučiti kako pobjeći iz automobila ako se elektronički kontrolirana vrata ne otvore. Znamo – vjerojatno se pitate zašto svi proizvođači ne bi stavili vrata koja se intuitivno otvaraju u slučaju električnog kvara i ima li vaš automobil ručnu sigurnosnu komponentu kako biste izbjegli potencijalnu opasnost.
David Bennett, glavni tehničar i viši menadžer za automobilsku industriju pri Američkom automobilskom udruženju (AAA), ponudio je odgovore na ta pitanja u razgovoru za Reader’s Digest.
Koji je potencijalni problem s električnim zasunima na vratima?
Za rad električnih zasuna na automobilskim vratima potrebna je električna struja, pa ako vam se isprazni baterija ili nešto pođe po zlu s električnim kontrolnim sustavom, vrata vašeg automobila možda se neće otvoriti normalno – ili uopće.
Kada se elektronički zasuni vrata ne otvore, objašnjava Bennett, krivac je obično “neispravan prekidač ili komponenta, prekid ili kratki spoj u ožičenju sustava ili ispražnjena baterija”. Te se situacije mogu dogoditi nasumično ili uslijed sudara i požara vozila, stoga je izuzetno važno znati kako aktivirati ručno otvaranje vrata ako električni sustav otkaže.
Imaju li svi automobili ručno sigurnosno otvaranje?
Ne. Samo automobili s elektroničkim bravama i ručkama na vratima imaju ručno sigurnosno otvaranje. Dok gotovo svi automobili koji se danas prodaju nude električne brave i ulazak bez ključa, ovi sustavi upravljani privjeskom tradicionalno kontroliraju mehaničke sustave zabravljivanja, koji već imaju ručno otvaranje – kvaku na vratima.
Elektronički zasuni na vratima, koji se često nazivaju e-zasuni ili drugim imenom, koriste električni signal za zaključavanje i otključavanje vrata automobila; ako signala nema, vrata se neće otvoriti. Nevjerojatno je da rezervno ručno otvaranje vrata proizvođači nisu obavezni ugraditi.
– Ne znam ni za jedan zakon koji od proizvođača zahtijeva ručno otključavanje vrata za vozila opremljena elektroničkim otključavanjem. Proizvođači ih svojevoljno ugrađuju zbog sigurnosti putnika u vozilu, kaže Bennett.
Koji automobili imaju ručno otključavanje elektroničkih vrata?
Ovdje je popis proizvođača automobila i modela koji koriste elektroničke zasune na vratima i imaju ručno otvaranje. Nije dugačak, stoga provjerite svoj priručnik ako niste sigurni ima li vaš automobil ili onaj koji namjeravate kupiti ručno sigurnosno otvaranje.
Tesla (svi modeli)
Chevy (Corvette)
Audi (E-Tron)
BMW (iX)
Ford (Mustang Mach-E)
Lexus (NX, RX, TX)
Mercedes (modeli EQ)
Lincoln (više modela, uključujući Navigator)
Rivian (R1S i R1T)
Nažalost, kvaku za ručno otvaranje nije uvijek lako pronaći, a posebno ju je teško pronaći ako nakon sudara dođe do panične reakcije.
Kako možete znati ima li vaš automobil ručno otvaranje?
Bilo bi dobro kad bi kvake za otvaranje uvijek bile na poznatom mjestu, poput podnog tepiha ili unutar tajnog odjeljka u vratima. Ali nisu — svaki ih proizvođač automobila stavlja na drugo mjesto ili koristi drugačiji postupak za aktiviranje otvaranja. Dakle, što biste trebali učiniti? Pogodili ste: Pročitajte priručnik.
Možda ćete morati povući skriveni zasun ili kabel, gurnuti jezičak u pod ili povući elektroničku kvaku jače nego inače. Nedavni video s TikToka pokazuje neka od uobičajenih mjesta i postupaka.
Što možete učiniti da ostanete sigurni?
– Nakon što pronađete komponentu za ručno otvaranje vrata, isprobajte je! Učinite to na svom prilazu ili u garaži i pobrinite se da svi u vašoj obitelji također znaju kako postupiti. Recite svim putnicima koji ulaze u vaše vozilo i pobrinite se da svi znaju upravljati otključavanjem prednjih i stražnjih vrata (rijetko ih otvara isti mehanizam). Ne želite petljati po priručniku ili pokušavati locirati skriveni zasun za otvaranje tijekom hitne situacije, dodaje Bennett.
Ako vaš automobil nema ovu značajku, kako možete otključati vrata koja ne rade?
Automobili bez elektroničkih zasuna ili ručki na vratima još uvijek mogu biti pogođeni gubitkom snage.
Ako vam se baterija privjeska za daljinsko otključavanje isprazni i morate ući u automobil, potražite mali ključ koji se nalazi u privjesku. Izvucite ga i pronađite ključanicu na kvaki na vratima automobila ili u njezinoj blizini, zatim otvorite vrata ključem. Ključanica je možda skrivena, stoga provjerite pojedinosti u priručniku. Ne zaboravite promijeniti bateriju privjeska!
Također, Bennett preporučuje da u automobilu držite alat za razbijanje stakla u slučaju da ostanete zarobljeni. Budite svjesni da tradicionalni alati rade samo na kaljenom staklu, a ne na laminiranom. Kaljeno staklo lomi se u tupe komadiće koji vam neće rezati kožu, dok laminirano staklo ima unutarnju plastičnu foliju, zbog koje ga je gotovo nemoguće slomiti. Vjetrobranska stakla obično su laminirana kako bi se spriječilo izbacivanje putnika iz automobila, dok su bočna stakla kaljena.
– Potražite bočne prozore s kaljenim staklom umjesto laminiranog stakla da biste ih razbili i pomogli putnicima zarobljenim u automobilu da brzo izađu, zaključuje Bennett.