TRGOVAČKE MARŽE

Evo na čemu trgovački lanci najviše zarađuju

U eri inflacije, kada cijene rastu iz dana u dan, mnogi trgovci nastoje profitirati podižući svoje marže. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) u istraživanju tržišta trgovine na malo mješovitom robom provela je analizu trgovačkih marži za osam kategorija robe u hrvatskim trgovačkim lancima za 2023. godinu te usporedila podatke s prethodnim godinama
trgovina

Unatoč raširenoj percepciji da su trgovci najveći profiteri u razdoblju povišene inflacije, podaci o kretanju marži pokazuju da se trgovačke marže u razdoblju najviših stopa inflacije nisu značajnije mijenjale.

AZTN je izračunao pokazatelje prosječnih bruto marži trgovaca za osam kategorija roba: meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, pekarski proizvodi (kruh, peciva), mlijeko i mliječni proizvodi, svježe voće i povrće, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi (keksi, čokolade, bomboni i dr.) i osnovni prehrambeni proizvodi (brašno, šećer, riža, rezanci, jestiva ulja i dr.), piše Tportal.

Najveće marže na pekarskim proizvodima

Rezultati istraživanja pokazuju da su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2023. godini bile najviše u kategoriji pekarskih proizvoda te su iznosile 37,2 posto.

Slijede konditorski proizvodi, kod kojih je marža iznosila 31,7 posto, a na trećem mjestu je svježe voće i povrće s prosječnom maržom od 29,9 posto.

Najnižu maržu od 21,4 posto trgovci zaračunavaju na mlijeko i mliječne proizvode. U kategoriji umjerenih marži su i meso i mesne prerađevine (23,7 posto) te osnovni prehrambeni proizvodi (24 posto).

Inflacija nije utjecala na značajnije povećanje marži

Kada se uspoređuju prosječne marže u 2023. u odnosu na 2022. godinu, rezultati istraživanja pokazuju da su u četiri kategorije proizvoda s natprosječnim maržama one u protekloj godine blago povećane. Riječ je o voću i povrću, konditorskim proizvodima, bezalkoholnim pićima te pekarskim proizvodima.

U preostale četiri kategorije prosječne marže su blago smanjene. Riječ je o mesu i mesnim prerađevinama, mesu peradi i jaja, mlijeku i mliječnim proizvodima te osnovnim prehrambenim proizvodima.

AZTN napominje da je na trgovačke marže u prošloj godini utjecala i odluka Vlade kojom su zamrznute cijene određenih prehrambenih proizvoda, piše Tportal.

Gospodarstvo
Hrvatska