Budiša i Klasić kritiziraju ekološke projekte Grada: Nedovoljno stručno, preskupo, neučinkovito

O tim su temama govorili potpredsjednik HSLS-a Mirko Budiša i saborski zastupnik Darko Klasić. Budiša je izrazio ozbiljne sumnje u stručnu utemeljenost Studije o utjecaju na okoliš izrađene za CGO.
– Da bi studija bila prihvatljiva, mora biti i cjelovita i stručno izrađena. Cjelovitost znači da pokriva sve elemente propisane Uredbom o procjeni utjecaja zahvata na okoliš. Stručna utemeljenost, pak, podrazumijeva jasne tehničko-tehnološke opise svih relevantnih aspekata, kako bi projekt bio funkcionalan, a utjecaji na okoliš svedeni na prihvatljivu razinu. Ako, primjerice, za hotelski kompleks nije predviđen priključak na kanalizaciju ili uređaj za obradu otpadnih voda, takva studija ne može biti smatrana valjanom – pojasnio je Budiša, stručnjak za zelene politike, gospodarenje otpadom i energetsku učinkovitost.
Još jedan eksperiment gradske vlasti i gradonačelnika Tomislava Tomaševića
Saborski zastupnik Klasić osvrnuo se na nedavnu nabavu četiri električna autobusa za ZET, čija je cijena gotovo dvostruko viša od one po kojoj je Zagreb 2020. godine nabavio 29 motornih autobusa.
– Predstavljanje ove nabave zapravo je još jedan eksperiment gradske vlasti i gradonačelnika Tomislava Tomaševića, bez stvarnog operativnog i ekonomskog utemeljenja, osim deklarativnog pozivanja na zelene politike. Električni autobusi kupljeni su po cijeni od 448.000 eura po vozilu, a ukupna vrijednost ugovora za četiri autobusa iznosi 2,5 milijuna eura bez PDV-a – izjavio je Klasić.
Dodao je kako operativni domet ovih vozila u idealnim vremenskim uvjetima iznosi 250 kilometara, no planirana upotreba na brdskim i kraćim linijama zbog regenerativnog kočenja dodatno ograničava njihovu učinkovitost. Istaknuo je i da je planirana linija Mihaljevac–Sljeme problematična zbog udaljenosti od punionice (37 km) i niskih zimskih temperatura koje dodatno smanjuju domet.
Potpuna smjena ZET-ovih autobusa iznosila bi vrtoglavih 210 milijuna eura
Za usporedbu, podsjetio je da je Zagreb 2020. godine, uz pomoć europskog sufinanciranja, nabavio 29 autobusa najviše Euro 6 norme, koji nemaju ograničenja u dometu ni vremenskim uvjetima. Cijena po autobusu tada je iznosila 257.471 eura, dok je stvarni trošak po vozilu za Grad, zahvaljujući EU fondovima, iznosio oko 38.000 eura.
– Građani su tada platili upola manje za čak sedam puta više autobusa nego što je sada slučaj. Električni autobusi zahtijevaju i znatno veći broj vozila kako bi održali istu razinu usluge, što bi dodatno pogoršalo gužve i smanjilo dostupnost javnog prijevoza – naglasio je Klasić.
Zaključno, upozorio je da bi planirana kupovina 60 električnih autobusa po sadašnjim cijenama Zagrepčane stajala gotovo 27 milijuna eura bez PDV-a. Potpuna zamjena svih 468 ZET-ovih autobusa, prema istim cijenama, iznosila bi vrtoglavih 210 milijuna eura – i to bez uzimanja u obzir ograničenog dometa koji bi zahtijevao dodatna vozila.