Bez kućica, ali ne i bez kontrole: Hrvatska uvodi novi sustav naplate cestarine

Od studenog sljedeće godine u povijest odlaze naplatne kućice, no cestarina će ostati. Uvodi se novi elektronički sustav naplate cestarina, koji između ostalog predviđa i nasumično zaustavljanje vozila na autocestama koja će provoditi nadzornici.
Već dugo se najavljuje kako Hrvatska uvodi novi sustav naplate cestarine. Poznato je kako će rampe i kućice na ulazima, odnosno izlazima s autocesta postati stvar prošlosti, no prema prijedlogu novog Zakona o naplati cestarine, koji je trenutačno u postupku javnog savjetovanja, to nije jedina novost. Naime, autocestama će kružiti bijeli automobili s plavim rotirkama i displejima s uputama vozačima. Osim bijele boje, ta će vozila krasiti i natpis ESNC, što znači Elektronički sustav naplate cestarine.
Takvim će vozilima upravljati nadzornici, odnosno službene osobe kojima će zadaća biti praćenje da su svi platili dionicu autoceste po kojoj se voze. Novi zakon bi na snagu trebao stupiti tek 1. studenog 2026. godine. Dotad država ima obvezu pripremiti infrastrukturu, uređaje, softvere, ali i javne kampanje za informiranje vozača o novostima na autocestama, piše Večernji list.
Nema naplatnih kućica, ali ENC ostaje
Najbitnija je novost da više nema zaustavljanja na naplatnim kućicama, niti fizičkog plaćanja cestarine. Gotovo svi će biti obvezni uključiti se u već spomenuti ESNC, koji podrazumijeva automatiziranu naplatu u slobodnom prometnom toku, što znači da će uređaji raspoređeni duž autocesta automatski prepoznavati registarske pločice.
Vozači lakih vozila, odnosno onih najveće dopuštene mase od 3,5 tone (B kategorija), moći će birati žele li se registrirati putem sustava raspoznavanja registarskih pločica (APRP model) ili putem postojećeg ENC-a. Za teška vozila ENC će biti obvezan.
Registracija u sustav će biti omogućena putem putem internetskog prodajnog mjesta, mobilne aplikacije, na prodajnim mjestima koncesionara ili njihovih partnera, ali i na stazama za brzo uključenje, odnosno posebnim prometnim trakama na ulazima na autocestu. Takve će staze biti raspoređene ondje gdje je veći promet.
Stranci se neće moći izvući
I strani su se vozači dužni registrirati u ENSC. Vozači autobusa i kamiona iz inozemstva to moraju napraviti odmah po ulasku u Hrvatsku, dok vozači automobila i motocikala to trebaju učiniti prije ulaska na autocestu. Oni koji koriste europski sustav elektroničke naplate (EENC) moći će, pod određenim uvjetima, isti sustav koristiti i u Hrvatskoj.
Oni koji, pak, misle da se mogu izvući od plaćanja cestarine, trebaju znati da će se putem automatizirane prekogranične razmjene podataka moći doći do njih i naknadno. Naime, sustav, koji će biti u ingerenciji MUP-a, koristit će računalnu aplikaciju Toll u sklopu Europskog informacijskog sustava za vozačke dozvole (Eucaris), čime se omogućuje slanje obavijesti o neplaćenoj cestarini te potencijalno pokretanje postupka prisilne naplate.
To znači da će vozaču koji se ne registrira u ENSC biti naplaćena kazna od 120 eura i cestarina za dio autoceste koji je odvozio. Ako ga, pak, uhvati nadzornik s početka ovog teksta, predložit će mu registraciju u ENSC ili napuštanje autoceste na prvom izlazu. No, to znači i neku od velikog broja prekršajnih kazni.