NEMA KOMPASA

BAJS BEZ PLANA Grad uvodi 2000 bicikala, ali nema pojma kako će to utjecati na promet

Grad Zagreb predstavio je novu mrežu javnih bicikala bez prethodnih prometnih studija – još jedan potez gradske vlasti bez strateške podloge koji izaziva sve više nezadovoljstva građana
Bajs – nova usluga javnog prijevoza (2) Grad Zagreb

Gradonačelnik Tomislav Tomašević ovoga je tjedna predstavio novu uslugu javnih bicikala pod imenom Bajs, koja građanima nudi korištenje 2.000 bicikala na više od 180 lokacija. Projekt je predstavljen kao doprinos rasterećenju gradskog prometa i promicanju održive mobilnosti. No, iza nasmiješenih fotografija i obećanja o zelenijem Zagrebu skriva se stara boljka gradske uprave – potpuni izostanak stručnih podloga.

Na upit Jutarnjeg lista o studiji učinkovitosti ove mjere, iz Ureda Službenika za informiranje stigao je jasan odgovor: takva studija ne postoji jer Grad Zagreb nema Studiju biciklističkog prometa.

U odgovoru se tek navodi da je Akcijski plan za biciklistički promet u izradi, dok je Plan održive urbane mobilnosti (SUMP) tek u fazi javne nabave. Konačni datumi izrade nisu poznati.

Promjene bez podloge

Tomaševićeva administracija tako ponovno uvodi mjere koje utječu na prometnu sliku grada – bez prethodne analize, bez simulacija i bez transparentnog uvida u učinke. Sličan obrazac već smo vidjeli kod blokovskog parkiranja i masovnog postavljanja stupića. Ni za jedno ni za drugo nije prethodila ozbiljna prometna studija.

Bajs možda zvuči urbano, ali bez prometnog modela i jasnog cilja, svaka nova traka, stupić ili blokada izaziva frustracije. Građani sve češće izražavaju nezadovoljstvo improviziranim prometnim intervencijama koje im remete svakodnevicu, a često su rezultat pritisaka raznih interesnih skupina, politički povezanih s gradonačelnikom.

Model u izradi – ali za dvije godine

Izrada sveobuhvatnog prometnog modela za Zagreb tek je započela i trajat će – dvije godine. Tek tada bi gradska vlast mogla dobiti realnu osnovu za donošenje strateških odluka: od uređenja biciklističkih staza i zona niske emisije, do ograničavanja brzine i nove organizacije javnog prijevoza.

Model će uključivati dvije razine – širu, koja analizira tokove u cijelom gradu, i detaljniju, koja će se baviti prometnim tokovima po četvrtima. Planirat će se simulacije različitih scenarija, od prenamjene prometnica do uklanjanja parkirnih mjesta i formiranja pješačkih zona.

No dok model ne stigne, odluke se, čini se, i dalje donose – napamet.

Aktualno
Grad Zagreb