Autocesta Zagreb-Karlovac uskoro dobiva treći trak

Zbog stalnih gužvi na najopterećenijoj dionici hrvatskih autocesta, između Zagreba i Karlovca, Hrvatske autoceste do kraja godine objavit će natječaj za izgradnju trećeg voznog traka. Radovi bi trebali početi iduće godine, a završetak projekta planira se do kraja 2028. godine.
Projekt uključuje proširenje dionice A1 na tri prometna traka u oba smjera, dodavanje novog zaustavnog traka te izgradnju tri nova čvora. Ukupna vrijednost procijenjena je na oko 200 milijuna eura. Nakon toga, u drugoj fazi, trebao bi se proširiti i dio autoceste od Karlovca do Bosiljeva.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković potvrdio je da se za drugu fazu izrađuju idejni projekti, dok se za dionicu Zagreb – Karlovac trenutačno provodi postupak procjene utjecaja na okoliš. Nakon javnog savjetovanja očekuje se i objava natječaja za poddionicu Jankomir – Lučko, dugu 4.5 kilometra, prenosi N1.
Ogroman pritisak na prometnu infrastrukturu
Proteklog vikenda hrvatskim autocestama prošlo je više od milijun vozila, a velika većina ušla je upravo na naplatnim postajama Lučko. Ondje se u samo dvije trake ulijevaju vozila s čak četiri autoceste – A1, A3, A4 i A11 – što redovito izaziva višesatne zastoje, osobito ljeti.
– Vozači znaju da se iz smjera istoka i zapada na autocestu Zagreb – Karlovac spajaju tri glavne autoceste, a sada i A11. Osam prometnih traka ulazi u dvije, i gužve su neizbježne, rekao je Hrvoje Ordulj, direktor Sektora za promet Hrvatskih autocesta.
Dodaje kako u ovom slučaju ni naplatne kućice nisu ključan problem:
– Ljudi obično misle da naplata usporava promet, no ovdje ni to više ne igra ulogu.
Moguć i četvrti trak?
Stalni sudski vještak za promet Krunoslav Ormuž upozorava da je dionica Zagreb – Karlovac izgrađena još 1972. godine i puštena u promet 1973., a u međuvremenu nije doživjela bitne izmjene.
– Ona je u istoj konfiguraciji već 52 godine. Tada je bila dobro dimenzionirana, ali danas imamo problem. Mene čudi što se treći, a možda i četvrti trak nije ranije počeo raditi, rekao je Ormuž.
Smatra da projekt tehnički nije zahtjevan te da problemi nisu vezani uz izvedbu, nego uz političke prioritete.
– Ne vidim posebne tehničke prepreke za gradnju trećeg traka između Zagreba i Karlovca. Tamo nema zahtjevnih objekata. Ozbiljniji izazovi počinju tek od Karlovca prema Bosiljevu, gdje teren uključuje više objekata i zahtjevniju infrastrukturu, govori.
Novi sustav naplate i početak radova na obilaznici
Planirana modernizacija uključuje i novi sustav naplate cestarina, koji bi trebao zamijeniti postojeće naplatne kućice i time dodatno povećati protočnost.
– Rušenje naplatnih kućica bit će u korelaciji s izgradnjom trećeg traka. Slovenija je, primjerice, potrošila dvije do tri godine samo na uklanjanje svojih kućica, rekao je Ormuž.
Paralelno s proširenjem A1, iduće godine započinju i radovi na dodatnom traku zagrebačke obilaznice, koji bi također trebali pomoći u rasterećenju prometa.