Ana Marija Žužul: Želimo kulturu čitanja usaditi kao dio imidža

Razgovarali smo s Ana Marijom Žužul, kreativnom direktoricom festivala i doznali sve što se treba znati o Moru knjigu
IMG_9994

Srpanj je u Zagrebu započeo u znaku čitanja. U srcu Lenucijeve potkove, zelenom Zrinjevcu, od početka mjeseca otvoren je zaista neobičan festival posvećen upravo promociji Guttenbergove galaksije i popularizaciji svih onih malih radosti (ali i koristi) zbog kojih se isplati uzeti knjigu u ruke. Petu godinu za redom u organizaciji izdavačke kuće Lumen i Školske knjige održava se More knjige, koje uz spas od pasjih vrućina, pruža pravu okrjepu za dušu i tijelo. Bijeg od stvarnosti na ovoj maštovitoj plaži svakodnevno pronalaze bezbrojni prolaznici zbog čega smo i mi odlučili posjetiti manifestaciju te otkriti o čemu je točno riječ.

Ondje smo zatekli i “more” ljudi, koji uživaju u maštovitom ambijentu, okruženi svemirskim meduzama, dokono se izležavaju, ispijaju slasne koktele i listaju knjigu. I doista, red za ležaljke beskonačno je dug, ali u gužvi smo, nasreću, zatekli mladu kreativku čije je ovo maslo. Ana Mariju Žužul, inače kreativnu direktoricu festivala, sasvim neprimjetno izvlačimo iz vreve, kako bi nam ispričala priču koja stoji iza ove hvalevrijedne manifestacije.

Naše prvo pitanje ticalo se, naravno, ideje, koja je u međuvremenu pokrenula trend i proširila se u sve kutke Lijepe Naše.

– Početna ideja bila je napraviti događanje kojim bi potaknuli ljude na čitanje, poistovjetili knjigu s nečim što je zabavno i zanimljivo, što bi trebalo biti dio svačijeg života. Ona nije striktno vezana uz škole i knjižnice, nešto što ljudi smatraju dosadnim. Počevši od toga, razmišljali smo što bi bilo najbolje učiniti i kako doista popularizirati knjigu i kulturu čitanja. Svi imaju promocije, gdje ljudi dođu, pričaju i ništa se posebno ne dogodi. Publici je to postalo predvidljivo, zato smo htjeli napraviti nešto što je inovativno i drukčije. Tada nam je sinula ideja, idemo napraviti pop-up mjesto za čitanje, gdje ćemo donijeti knjige i gdje ih ljudi mogu čitati. Bilo je ljeto, a svi znamo kako knjige i ljeto idu zajedno. Ljudi na moru najviše čitaju, a ostatak se nametnuo sam od sebe: idemo napraviti plažu s knjigama.

Ana Marija nam priznaje kako se u svom začetku sama zamisao činili poprilično suludom, ali su se, naposljetku, odlučili prihvatiti rizik i zasukati rukave. Sljedeći je bio odabir lokacije.

– Razmatrali smo Trg bana Josipa Jelačića i paviljon na Zrinjevcu, no ništa od toga nam nije bilo dovoljno dobro. Sve su se lokacije činile previše betonskim pa smo odlučili uzeti stvar u svoje ruke. Konačni je odabir pao na kružnu fontanu na Zrinjevcu, gdje smo prije pet godina nasuli nevjerojatne količine šljunka i napravili umjetnu plažu te sakupili više od 500 naslova koji su bili besplatni za čitanje.

Imali su prostor, stvorili su ambijent, ali što je bila tajna njihova uspjeha, da festival postane stjegonoša takvog pokreta i jedan od istaknutih sadržaja ljetne ponude u Zagrebu.

– Mislim da je tajna uspjeha što je riječ o kulturno-zabavnoj manifestaciji. Želimo podsvjesno povezati knjigu uz užitak i zabavu, uz nešto što je moderno i suvremeno te dijelom života i lifestylea. Kako bismo to ostvarili, trebali smo organizirati događanje koje integrira mnogo različitih aspekata. Nije dovoljno da netko samo dođe i posluša promociju knjige, nego da mu se ta knjiga ponudi za besplatno čitanje. Ključan je, također lijep i ugodan prostor, da privuče mlade i kul ljude koji su intelektualci i zanima ih čitanje pa da i njihovi prijatelji dođu i požele biti dijelom toga. U konačnici, želimo kulturu čitanja usaditi kao dio imidža, da ono postane nešto čime se pojedinac ponosi i pomoću čega dokazuje svoju vrijednost prema drugim ljudima. Znanje, naime, zauvijek ostaje u čovjeku, ono nije potrošno i danas postaje sve više prepoznatljivo kao statusni simbol te vrlo važan čimbenik u društvu.

Ako želite stvoriti pokret i privući mlade ljudi, zaključuje Žužul, morate ponuditi bogat program pa se tako na Moru knjiga okupljaju mladi i talentirani umjetnici koji na mjestu događanja izražavaju svoje stvaralaštvo na temu različitih književnih naslova. Jedan od njih svakako je naš poznati dizajner svjetskoga glasa Mario Miše, koji je u svojoj plodnoj karijeri izradio brojna idejna rješanja za hollywoodske filmove te bio angažiran od strane velikih brendova poput Vivien Westwood i Victoria’s Secret za koji je osmislio prepoznatljiva krila anđelica. Mario je odgovoran za maštoviti ugođaj festivala, gdje se ljudi mogu opustiti i uroniti u neke druge svjetove, kao što je to slučaj s čitanjem knjiga, dok ovogodišnje izdanje ponajviše privlači pažnju upravo zbog njegovih svemirskih meduza.

– Ove godine smo htjeli imati intergalaktičku plažu. Mariju je odmah na pamet pala instalacija divovskih meduza u stilu jedne velike invazije bića koja za njega simboliziraju izvanzemaljsko. Odatle je crpio inspiraciju iz koje je nastalo 18 meduza u promjeru od pet do devet metara na kojima se radilo tjednima, ali su konačno stigle na Zrinjevac.

Tijekom festivala provodi se, također radionica “Čitaj mi”, koja je dijelom nacionalne kampanje za poticanje čitanja u djece različite dobi putem raznovrsnih naslova. Zanimalo nas je koliko takve kampanje i slične manifestacije doista doprinose zamišljenom cilju.

– Mnogi na to gledaju doslovno – koliko će ljudi pročitati knjigu kada prođe festival. Mi to ne možemo znati, možda ih je mnogo, a možda i malo, međutim pitanje je, je li to doista najbitnija stvar? Ono što jest važno je da postoji festival knjige, koji se nalazi u izrazito posjećenom gradu i da ljudi na njega dolaze. U tome smo uspjeli. Bitno je spominjati knjigu, da je ona u čovjekovom okruženju i da se na taj način utječe na pojedinca. Ako si okružen s morem knjiga, logično je da moraš u jednom trenutku doći u kontakt s njom i to je već veliki korak prema promicanju knjige i kulture čitanja. Kao početak ljubavnog odnosa ili prijateljstva, prvo moraš doći s nekim u kontakt, razgovarati, upoznati se i što se više upoznaješ, to ti postaje draži. Ne mora to odmah imati izravan utjecaj, ali što je više takvih događanja, ljudi počinju shvaćati njihovu vrijednost.

Književne kapsule s urednicom Miroslavom Vučić, filmske projekcije na otvorenom, jazz koncerti…pronađe se za svakoga po nešto, ali nas zanima, što se upravo Ana Mariji, kao idejnoj začetnici, tijekom svih ovih pet godina festivala, ponajviše urezalo u sjećanje.

– Najviše mi je ostalo u sjećanju to da gdjegod se okreneš u bilo kojem trenutku i dobu dana, vidiš da netko stvarno čita knjigu i da su to ljudi kojima to nije svakodnevna navika. To je za mene vrlo važno, što smo ostvarili takav efekt na ljude i jednostavno svi ovdje dolaze. Dali smo svoj doprinos tome da knjiga ponovno postane kul i nešto što je sastavni dio života i svakodnevice.

More knjiga traje do 14. srpnja, a svoju plažu otvora svakim danom od 10 ujutro pa do ponoći. Događanja doista ne manjka, a sve aktualnosti i program, zainteresirani mogu popratiti na njihovim društvenim mrežama. Dok se opraštamo od Ana Marije i vraćamo svojoj dnevnoj rutini, ostalo je još mjesta za jedan poziv, prije negoli se ponovno izgubi u masi.

– Pozivamo sve građane i šire da nam se pridruže na festivalu More knjiga. Dođite, besplatno pročitajte knjigu ili više njih, kupite neki naslov po posebnih cijenama, popijte književni koktel koji nosi naziv knjige koju možda čitate u tom trenutku i opustite se uz bogati kulturno-zabavni program. I naravno, puno, puno čitajte.

Grad Zagreb
Hrvatska
Intervju
Turizam