Kupovina bez rizika: Kako prepoznati pouzdane web trgovine?

Koliko su internet i digitalne tehnologije olakšale kupovinu pa je u par klikova od kuće moguće naručiti gotovo sve – od čarapa do zamrzivača – toliko su donijeli i nesigurnosti jer iza mnogih web trgovina vrebaju prevaranti.
Sigurnost kupovine najvažnija je svakom kupcu koji kupuje na internetu. Njih se stalno upozorava da ne nasjedaju na (pre)niske cijene, primamljive ponude, lijepe fotografije okačene uz ponuđene artikle, također da ne ostavljaju olako svoje osobne podatke, pogotovo brojeve osobnih iskaznica i kreditnih kartica. Također da pažljivo čitaju recenzije i ocjene prodavača, ali prije, a ne nakon obavljene kupovine.
Svijet online kupovine vrvi recenzijama upitne autentičnosti, raznim deepfake videima i sadržajima koje generira umjetna inteligencija, a lako mogu zavesti kupca i učiniti ga žrtvom prevare. Stoga recenzije stvarnih ljudi i vjerodostojne oznake povjerenja postaju ključne za opstanak web trgovina – kažu u udruzi eCommerce Hrvatska koja već deset godina pomaže trgovcima izraditi i poboljšati web trgovine i povećati povjerenje u online kupovinu, piše N1.
Znak da “ovdje kupujete sigurno”
S tim ciljevima, eCommerce Hrvatska nedavno je stvorio vlastiti digitalni alat za prikupljanje i prikaz recenzija – Safe Shop. Kako kaže predsjednik udruge eCommerce Hrvatska Marcel Majsan, znak Safe Shop korisnicima jasno signalizira “ovdje kupujete sigurno”. Projekt je rezultat suradnje s više od 600 hrvatskih webshopova, ali i istraživanja potreba kupaca te konkretnih iskustava s online prijevarama.
– Godine 2018. krenuli smo s certifikacijom web shopova pod brendom Safe Shop. No to nije bio naš brend pa smo prošle godine otkupili prava na njega i izradili svoj alat. Već imamo 200 certificiranih web trgovina, a prema kodeksu koji je Safe Shop napravio još 2018. godine, pregledavamo i provjeravamo zadovoljavaju li web shopovi deset kriterija sigurnosti, ističe Majsan.
Deset kriterija sigurne kupovine
Deset kriterija sigurnosti definirani su u skladu s očekivanjima kupaca. Ti kriteriji glase:
Iza webshopa stoji stvarni pravni subjekt.
Znate što, kad i gdje kupujete.
Ono što kupujete, to i dobivate.
Cijene su jasne i potpune.
Plaćanje je sigurno.
Informacije o dostavi su jasne i transparentne.
Imate pravo na povrat robe u roku 14 dana.
Pritužbe se rješavaju brzo i pošteno.
Privatnost kupca je zaštićena.
Brinemo za sigurnost vaših podataka.
– Oznaku povjerenja Safe Shop mogu ostvariti samo naši članovi koji zadovolje svih tih deset kriterija. A kad je vide, kupci je mogu prepoznati kao jamstvo sigurne kupovine, pojašnjava Majsen.
Safe Shop značka za sigurne trgovine
Kad web trgovina zadovolji svih deset kriterija, dobiva oznaku povjerenja i sustav za prikupljanje i prikaz recenzija.
– Taj sustav funkcionira tako da kupac odmah nakon što napravi narudžbu, mailom dobije pozivnicu da ostavi recenziju za web trgovinu u kojoj je kupovao. Naravno, ako je ta web trgovina certificirana od naše udruge i nosi Safe Shop značku. Osim toga, ako je trgovac kupio recenzije na drugim kanalima – Googleu, Facebooku i sličnima, može ih doslovno jednim klikom integrirati u taj sustav pa da sve te recenzije budu prikazane na jednom mjestu i s prosječnom ocjenom. Smatramo to bitnim jer podiže povjerenje u trgovinu na internetu, kaže Majsen.
Prva stanica prije online kupovine
Udruga eCommerce Hrvatska takvu certifikaciju web trgovina radi od 2018. godine, ali do sada je koristila tuđe alate. Sada je u suradnji s agencijom Hero Factory razvila vlastiti softver koji omogućuje lokalnu podršku njenim članovima i služi kao prva stanica prije online kupovine.
Inače, prema istraživanju eCommerce Hrvatska, više od 60 posto online kupaca neće kupiti ništa na webshopu koji nema recenzije ili oznaku povjerenja. S druge strane ističu kako jedna stvarna recenzija može više utjecati na povećanje prodaje nego popust od 10 posto.
Popis svih web trgovina s oznakom Safe Shop i recenzijama možete vidjeti OVDJE.