Simbolika, provokacija i politička strategija: Što stoji iza HDZ-ovih plakata?

Saborska zastupnica Sandra Benčić iz Možemo nije krila šok kada je otkriveno da iza plakata stoji HDZ. Prvotno je pretpostavila da se radi o provokaciji treće strane, no potvrda Mislava Hermana, HDZ-ova kandidata za zagrebačkog gradonačelnika, potaknula ju je na oštru reakciju.
– Pitam ih, pobogu, što im je s glavom? Lijepiti jugoslavenske zastave po Zagrebu – što se točno događa s HDZ-om? To je nakaradno i smiješno – rekla je Benčić.
Rat simbolima: Povorka ponosa i politička manipulacija
HDZ-ova kampanja temelji se na ironiziranju izraza “rasturili smo”, koji je gradonačelnik Tomislav Tomašević ranije koristio za najavu pobjede na izborima. Na plakatima su prikazane zastave – jugoslavenska i dugina – inspirirane prošlogodišnjom Povorkom ponosa ispred HNK. Iz stranke poručuju kako aktualna vlast nije osudila tadašnje isticanje jugoslavenske zastave, što koriste kao simbolički temelj za napad.
Time HDZ kombinira dvije ključne teme za mobilizaciju vlastitog biračkog tijela – domoljublje i otpor prema progresivnim društvenim pokretima – pritom aludirajući na ideološku nejasnoću Možemo.
Jonjić: Institucije šute
Kandidat za zagrebačkog gradonačelnika Tomislav Jonjić, poznat po konzervativnim stavovima, također se uključio u raspravu putem društvenih mreža. Izrazio je zabrinutost zbog vizualnog identiteta plakata koji, po njemu, podsjeća na grafički jezik stranke Možemo, što dodatno zbunjuje javnost.
– Nije jasno je li riječ o službenoj kampanji vladajuće stranke u Zagrebu ili sofisticiranoj provokaciji političkih aktera iz sjene. No, jasno je da gradske i državne institucije ne reagiraju na poniženje Zagrepčana i hrvatskog naroda – napisao je Jonjić.
Strategija šutnje: Politički kalkulanti i selektivni moral
Jonjić je dodatno kritizirao šutnju brojnih aktera koji inače brane ljudska prava i reagiraju na društvene nepravde. Tvrdi da mnogi kandidati izbjegavaju komentirati situaciju zbog straha od gubitka biračke potpore ili zbog vlastite političke prošlosti.
– Neki ne žele riskirati podršku dijela biračkog tijela, dok se drugi teško suočavaju s vlastitom prošlošću i bivšim partijskim drugovima – dodaje.
Politička instrumentalizacija emocija
Kampanja HDZ-a otvara važna pitanja o granici političkog marketinga i manipulacije kolektivnim traumama. Korištenje jugoslavenske simbolike u kontekstu kritike aktualne vlasti cilja na emocionalnu mobilizaciju birača, ali i svjesno ulazi u zonu političke provokacije.
Pritom ostaje pitanje: potiče li ovakva kampanja javnu raspravu ili samo dodatno polarizira društvo uoči lokalnih izbora 2025.?
Izbori kao ideološki referendum?
Izbori u Zagrebu sve se više profiliraju kao ideološki referendum. S jedne strane stoji progresivna urbana ljevica, s druge konzervativni blok koji se koristi snažnom simbolikom i populističkim strategijama. Umjesto rasprave o komunalnim temama, predizborna borba sve se više vodi na terenu identiteta, prošlosti i emocija.
Hoće li Zagrepčani u svibnju 2025. nagraditi ovakve metode – ostaje za vidjeti.