VIDEO / Lovrić: Zagrepčani imaju potpuno nesposobnog gradonačelnika koji si bira još gore suradnike
Znate, teško je ozbiljno uopće komentirati Tomaševićeve izjave, kaže Lovrić kad smo ga upitali o pobjedničkom govoru gradonačelnika Tomaševića u kojem je najavio da je pola korisnika odlučilo ostati u Gradskoj plinari Zagreb Opskrba.
– Znači do 30. rujna ove godine Gradska plinara Zagreb je opskrbljivala je oko 360,000 korisnika. Jer je opskrbljivala i korisnike koji su na području Rijeke, Karlovca, Križevaca, Bjelovara, Koprivnice i drugih gradova i nije to tih 270 ili 290 tisuća korisnika. Znači Tomašević je izgubio gotovo 200 tisuća korisnika. On nije ništa dobio, on je izgubio 200,000 korisnika svojim vođenjem Plinare i to tako da je izgubio dva puta na javnom natječaju, a potom i na sudu.
Lovrić kaže kako je Plinaru od propasti spasio lokalpatriotizam građana Zagreba i suosjećanje sa zaposlenicima Gradske plinare.
– On sad tu skrb i brigu građana za budućnost zagrebačke Plinare prikazuje kao svoj uspjeh, a o u biti svojim poslovnim potezima doveo je Plinaru pred propast, kaže Lovrić koji je izrazio zabrinutost hoće li Plinara preživjeti gubitak tolikog broja korisnika.
Plinara je kao što smo vidjeli već u prvoj polovici ove godine u minusu od nekih 27 milijuna eura, kaže Lovrić.
Sve dugove platit će građani Zagreba
Dodaje da su minusi i problemi u Plinari počeli s dolaskom Tomaševića na vlast i podsjeća na sumnjivu nabavu plina zbog koje Tomašević ne želi javnosti prikazati točne podatke o nabavi, kada je, kako kaže Lovrić, Gradska plinara umjesto kod zajamčenog opskrbljivača plinom, HEP-a, od kojeg je mogla kupiti plin po 51 eura navodno kupovala plin od drugih dobavljača po cijeni od 106 eura.
– Tu se radi o stotinama milijuna eura. Dakle, dugovi su veći, govori se i više od dvjesto milijuna eura duga prema dobavljačima. Tomašević to nastoji naplatiti od države. Međutim, koliko vidimo do sada Hrvatska energetska regulatorna agencija ne želi u tome sudjelovati, jer zašto bi, ako je Tomašević kupovao plin po 106 eura kad je mogao za 51?, kaže naš sugovornik.
Naglašava kako će u konačnici sve te dugove platiti građani Zagreba.
– Kao što će i brojne druge Tomaševićeve propuste i ludosti, kao što će platiti 18 milijuna eura koje izgubio na bazenu Špansko. Kao što će platiti ceh ove najnovije drame gdje je izgubio milijune eura kad je u pitanju sanacije bivšeg kamenoloma, gdje je zakasnio samo godinu dana zakasnio s pripremama i donošenjem odluka kao što će platiti gubitke u Vodovodu i odvodnji gdje nije povukao 323 milijuna europskog novca, nije potrošio 70 milijuna eura iz fonda solidarnosti za sanaciju, kanalizacije i vodovoda, nabraja Lovrić i naglašava da će sve te propuste platiti građani Zagreba i da će sve to opteretiti onu vlast koja dođe nakon Tomaševića.
Vraćajući se na temu plinare, Lovrić kaže da se Plinara mogla barem pokušati izvući iz određenih dubioza da je išla tražiti klijente i izvan Zagreba.
– Recimo mogla je prodavati plin u Međimurju, mogla se javiti na natječaje i u drugim dijelovima Hrvatske. Bivša vlast se javljala i dobivala natječaje. Međutim, kako će sad dobiti u Međimurju ili Osijeku kada ne mogu ni u Zagrebu? Druga stvar koja je interesantna i za koju tražim odgovore od gradonačelnika je ta da nama nije jasno kako je on mogao u travnju, kad je cijena plina na tržištu bila puno niža nego danas, nuditi puno višu cijenu, a danas kad je cijena plina na tržištu znatno skuplja nuditi nižu cijenu’ Tko će platiti tu razliku? Također, nije nam objavio ni pod kojim uvjetima kupuje plin i od koga i koliko ga je pripremio za ovu sezonu, kaže Lovrić.
– Prema tome, puno je to nedoumica i kad vam netko s pozicije gradonačelnika ne želi reći istinu, ne želi dati podatke, onda mi opravdano moramo sumnjati da ta istina nije u interesu građana, niti su Tomaševićeve namjere čiste i uredne.
Provodi se puzajuća privatizacija Čistoće
Dvije godine je prošlo od uvođenju modela plavih vrećica. Lovrić kaže da je model bio promašaj i da je zbog njega Čistoća izgubila 16 milijuna eura.
– On je vidio da jednostavno nema rješenje iako nas je uvjeravao tijekom predizborne kampanje da itekako ima rješenje za gospodarenje otpadom. Unatoč tome odustao je od priprema bivše vlasti za zatvaranje Jakuševca, od izgradnje kompostane i sortirnice. I onda da bi PR-ovski zavarao javnost rekao je imam genijalno rješenje: uvest ćemo plave vrećice. A to uvođenje plavih vrećica je protuzakonito, bespotrebno, a gdje opet i koje opet kroz vrećice dovodi do gomilanja plastike na Jakuševačkom brdu i naravno, koje građani jednostavno nisu zakonski obvezni prihvatiti, odnosno nisu željeli prihvatiti.
Ističe da su građani bojkotirali novi model prikupljanja otpada te da je to urodilo velikim financijskim gubitkom za gradsku Čistoću.
– Najbolje to vidimo iz financijskih pokazatelja, odnosno iz toga da je Čistoća prošlu, 2022. godinu završila s minusom od 27 milijuna eura. Njen ukupni prihod je 56 milijuna eura. Dakle polovicu svog prihoda Čistoća je u minusu. Dio se prebio tako što je Tomašević 9 milijuna eura pokrio iz proračuna Grada Zagreba povećavajući cijene čišćenja ulica i pražnjenja podzemnih spremnika. Napuhali su cijene i vratili Čistoći dio novca. Gotovo cijeli taj minus prouzročen time što je prodano negdje preko 16 milijuna eura manje plavih vrećica nego što je bilo planirano, istaknuo je Lovrić.
Naglašava, da to rezultira time da građani miješani komunalni otpad stavljaju u žute i smeđe vrećice predviđene za plastiku i biootpad.
– Već službeno imate podatke Čistoće da je oko 30 posto plastike i 30 biootpada kontaminirano miješanim komunalnim otpadom i da tvrtke koje to zbrinjavaju, tih 30 posto vraća Gradu koji to zbrinjava na Jakuševcu, kaže Lovrić.
Raste broj divljih deponija
Podsjeća da kad je Tomašević došao na vlast u Zagrebu je bilo nešto više od 2000 divljih deponija, dok je broj divljih deponija, prema informacijama Ministarstva gospodarstva i zaštite okoliša, na jučerašnji dan bio 8223.
– Od tog jednog genijalnog model modela za koji su mi u startu govorili da je van zdravog razuma i da je neprimjenjiv, došli smo do tebe da gradska Čistoća, odnosno zagrebački Holding, pa time i građani Zagreba, trpe tešku financijsku štetu i da imamo jedan poveći nered kad je u pitanju zbrinjavanje otpada jer je taj problem Tomašević pokušao riješiti tako da je na Jakuševac odlagao i biootpad pa je to dovelo do odrona nakon toga i do eksplozije, ali s druge strane zbog ovako velikog minusa čistoća u svojoj povijesti nikad nije imala gubitak od 18.2 milijuna eura, kaže Lovrić.
Dodaje i to da su radnici Čistoće neadekvatno plaćeni da im se ne plaća prekovremeni rad, da im se ne plaća rad vikendima, da im se ne kupuje zaštitna odjeća, da se ne održavaju kamioni.
Priprema se varijanta da se zagrebački otpad odvozi negdje izvan grada
Dotaknuo se i Jakuševca kojeg je gradonačelnik Tomašević obećao zatvoriti u svom prvom mandatu. Lovrić kaže da Jakuševec nije zatvoren već da je razoren.
– Često se pitam što naše institucije rade i zašto čekaju s izvješćima, jer znamo da je tamo stradalo devet radnika Zrinjevca, jedan izuzetno teško, i samo nas je dragi Bog čuvao da nije bilo poginulih. Znamo da je građevinska inspekcija ustanovila da se u 2022. i 2023. godini otplinjavanje, odnosno zbrinjavanje otpada na Jakuševcu nije provodilo sukladno važećoj građevinskoj dozvoli. Znači Tomaševićeva vlast je kršila građevinsku dozvolu odlažući otpad na Jakuševcu. Mi smo to cijelo vrijeme govorili, da se na brdo odlagao biootpad koji tamo ne smije biti. I zbog toga je i došlo prvo do odrona, a onda i eksplozije, kaže Lovrić.
Tomašević je Jakuševcu nanio nenormalno veliku štetu
– Postoje ozbiljni strahovi da može doći i do novih dodatnih eksplozije i da ovo nije posljednje što nam se dogodilo. Također od sanacije nema ništa, a prošlo je 10 mjeseci od eksplozije, kaže naš sugovornik.
Otkriva i da je Tomašević u tajnosti raspisao natječaj za prijevoz otpada izvan granica grada Zagreba od vrijednosti od 12 milijuna eura
– I to opet bez objašnjenje javnosti zašto. Oni s kojima razgovaram iz Gradske uprave i Čistoće pokušavaju reći istinu da se baš u strahu od nove eksplozije na Jakuševcu priprema varijanta da se zagrebački miješani komunalni otpad odlazi negdje izvan granica grada. To će građane koštati godišnje 12 milijuna eura. Uz sve ove dubioze. Znači on će, on će dovesti Čistoću u poziciju da će da će gubici biti puno veći od njenog ukupnog prihoda, kaže gradski zastupnik.
Upozorio je da Čistoća ima u zakupu nekoliko desetaka privatnih kamiona te, kako tvrdi Lovrić, da se radi o defacto tihoj puzajućoj privatizaciji zagrebačke Čistoće.
– Svako malo se uzimaju u zakup privatni kamioni. Znači pražnjenje kanti i odlaganje na Jakuševcu je briga grada, a privatnikova jedina briga je da vozi. Zar može biti idealnije? Znači privatizira se onaj dio Čistoće koji je najjednostavniji, a to je vožnja kamiona? One radnike koji prazne kante organizira Čistoća, one radnike koji rade tamo gdje će se zbrinjavati otpad, na Jakuševcu ili negdje drugo, također organizira Čistoća. Prema tome privatizira se najfiniji, najjednostavniji dio Čistoćinog posla. Čak ti privatnici ne moraju naplaćivati od građana i drugih korisnika uslugu, to isto obavlja Grad Zagreb i onda samo privatnicima plati, objašnjava Lovrić.
Dodaje i da je u vrijeme bivše vlasti bilo sličnih ideja, koje su najčešće dolazile od nekih krugova iz Čistoće, da se iznajmljuju kamioni.
– To nikad nije došlo u obzir, jer je to izuzetno štetno i skupo i pogoduje isključivo samo privatnicima, ističe Lovrić.
GUP bi u možemovskom stilu mogao biti štetan dokument za Zagreb
Gradski zastupnik govorio je i o ponovljenom prijedlogu o izmjenama GUP-a koje je Gradska uprava stavila u proceduru oko kojeg se ponovno vrti nekoliko kontroverzi.
-Puno je tu nelogičnosti, kaže naš sugovornik i dodaje da je prva ta da kad je netko četiri godine na vlasti, onda Generalni urbanistički plan ne donosi nekoliko mjeseci pred izbore.
– GUP je trebao biti temeljni dokument po kojem će se ravnati Tomaševića vlast. Oni su ga trebali donijeti u prvoj godini mandata, u prvih možda par mjeseci, pola godine, a oni ga donose sad na kraju, a o brojnim nelogičnostima o GUP-u bi mogao nabrajati danima, kaže Lovrić.
Jedna nelogičnost je ta da se predlaže da se u zoni maksimirskog stadiona mogu graditi i drugi sadržaji, ali nevezani uz sam stadion.
– Predlažu da se tamo grade hoteli, ali tako da odvoje parcele. Pa se recimo hotel može graditi puno prije od stadiona, odnosno nije uvjetovana gradnja hotela gradnjom stadiona. Ja se bojim da to rade namjerno, da se omogući da se tamo sagradi hotel, trgovački centar, a stadion kad dođe na red. To je po postojećem GUP – u nemoguće, ali po ovim izmjenama koje predlaže Tomašević, to bi bilo moguće, rekao je Lovrić.
Podsjeća i da su upozoravali da se u Kranjčevićevoj, gdje pokušavaju graditi novi stadion, to nije moguće po postojećem GUP u jer tamo nje propisan plan nižeg reda, odnosno Urbanistički plan uređenja.
– Dok se ne donese UPU za tu zonu, tamo se ne može graditi. Oni sad ukidaju obvezu donošenja UPU-a u Kranjčevićevoj, ukidaju obvezu provedbe arhitektonskog natječaja za stadion u Kranjčevićevoj. Zašto? Jer su Korlaetovi prijatelji stadion već projektirali, samo moraju prilagoditi sad GUP da bi im stadion stao. Lažirali su tom svom ovu zahtjevu za građevinsku dozvolu i postojeću površinu i sad moraju to sve anulirati izmjenama GUP-a. Znači oni bezakonje oko stadiona u Kranjčevićevoj pokušavaju sada legalizirati novim GUP om, kaže Lovrić.
Jedna stvar koja mu je posebno šokantna u ovom prijedlogu GUP-a je ta što gradska vlast predviđa izgradnju dodatnog sadržaja na odlagalištu Prudinec.
– To de facto znači da nema razgovora o zatvaranju Jakuševca nego o širenju kapaciteta za odlaganje. I to je predloženo novom GUP- kaže Lovrić.
Dodaje i da se novim prijedlogom GUP-a provodi veliki udar na privatno vlasništvo.
– Tamo gdje su građani imali svoju djedovinu koja je bila u građevinskoj zoni, sad im se to stavlja u zeleno, pretvara se u javne parkove, u nekim zonama gdje su poduzetnici planirali graditi stanove izgradivost se smanjuje za 70 posto, pa recimo ako ste do sad mogli graditi 10 stanova, po novom prijedlogu GUP-a moći ćete samo tri. Samo je za pretpostaviti kakav će to efekt imati i na ionako preskupe stanove u Zagrebu. Ili se uopće neće graditi ili će biti još puno skuplje nego što su danas.
– Znači GUP je u možemovskom stilu jedan izuzetno štetan dokument za Grad Zagreb, zaključuje Lovrić i dodaje da je ovo jedan perfidni napad na normalan život u Zagrebu, normalno funkcioniranje građana i gospodarstva.
Jesu li svojom nesposobnošću možemovci doprinijeli pljački Muzeja ili su svjesno u tomu sudjelovali?
Osvrnuo se i na pljačku u Muzeju za umjetnost i obrt.
Kaže, da je zaposlenica muzeja, zaposlena dva mjeseca po Tomaševićevom dolasku na vlast, dok su Upravno vijeće muzeja vodili redom možemovci, otuđila 1,4 milijuna eura odnosno oko 10 milijuna kuna.
– Spomenuta djelatnica novac otuđivala u vrijeme kad Upravno vijeće vode možemovci. Na čelu mu je Tihomir Milovac, istaknuti možemovac, član Gradske skupštine, gospođa Ivana Knez koja je također istaknuta članica i vijećnica Možemo i Nikola Radeljković, također možemovac, nabraja Lovrić.
Dodaje da je djelatnica pljačkala muzej gotovo dvije godine u vrijeme Gašparovića i četiri mjeseca u vrijeme novog ravnatelja Igora Mihelića koji dolazi kada Gašparović s velikim hvalospjevima od strane gradonačelnika Tomislava Tomaševića odlazi u mirovinu.
– Sve to se događa tako da su joj ravnatelji dali ovlasti koje joj nisu smjeli dati, ističe Lovrić.
Pita se jesu li svojom šlampavošću, neznanjem i nesposobnošću možemovci doprinijeli ovoj pljački ili su svjesno u tomu sudjelovali?
– To se u povijesti Zagreba se nije dogodilo. Da je netko s rana jedne gradske ustanove ukrao 10 milijuna u manje od dvije godine. Od nadležnih institucija očekujemo da se preispita odgovornost i ravnatelja i članova Upravnog vijeća, a o njihovoj političkoj odgovornosti izlišno je i govoriti. Da ima imalo savjesti i odgovornosti gradonačelnik Tomašević bi Upravno vijeće Muzeja i pročelnicu za kulturu Eminu Višnić davno razriješio. On ih je imenovao pa bi ih trebao i razriješiti iako razmjeri ove pljačke koji iznose preko 10 milijuna kuna čistog novca premašuju i odgovornost gradonačelnika, koji da ima imalo etike više ne bi bio gradonačelnik Grada Zagreba, kaže Lovrić.
Podsjeća kako je gradska vlast u sve muzeje 2019., u skladu s fiskalnom odgovornošću, uveli protokole, kad račun dođe u muzej kako se točno plaća, komu ide u ruke, itd..
– Da su se ravnatelji pridržavali tog protokola ovo se nikad ne bi dogodilo. Još je apsurdnije je to da Upravno vijeće u kojem većinu čine troje možemovaca na čelu s Tihomirom Milovcem nije, iako je to njihova zakonska obveza, ni u 2022. ni u 2023. nije prihvaćalo financijska izvješća niti je donosilo financijske planove. Primjera radi, Upravno vijeće je u 2023. godini održalo 12 sjednica i niti na jednoj sjednici nije bilo financijsko izvješće za 2022. godinu. Da su ga razmatrali vidjeli bi da nedostaje novac, kaže Lovrić.
Za kraj kaže da Zagrepčani imaju potpuno nespremnog, nesposobnog gradonačelnika,
– A on bira sebi za suradnike još nesposobnije i nespremnije. Mislim, to je to je očit slučaj. Međutim, znate, nekad je apsurdno o tome razgovarati, to je takva količina diletantizma i nesposobnosti te nevjerojatnih propusta da je teško ozbiljno o tome razgovarati. To spada baš u zonu apsurda, rekao je za 01Portal Ivica Lovrić.